Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger uthus/förrådsbod  (läst 29320 gånger)

fri

• Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #240 skrivet: 02 okt-22 kl 11:42 »
Nu har jag ju redan köpt dessa för ett tag sen så det vill jag ju inte. Går väl istället att köpa ett par till, så får man tre gångjärn per dörr. Tyckte dom verkade bastanta personligen. Var infästningen i dörr och ram som jag mest funderade på hur man skulle få till bäst.
Jag rekommenderar ett hakgångjärn och tror att ett Habo 212B skulle passa till portar som dina.
I dörrens ram fäster du lämpligen med vagnsbult med mutter på insidan.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

sayerbýr

• sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
« Svar #241 skrivet: 03 okt-22 kl 16:06 »
Med tanke på hur grova stommarna till dörren är så borde de hålla om du tar genomgående bult och lite större bricka på insidan. Så har det varit på alla gamla dörrar jag kommit i kontakt med de senaste fem åren. Och då har jag ändå räddat 4 ödehus från 1600-1800. Plockat ner två bodar från 1800-1900 med en massa påbyggnader.

Alternativet är väl kanske att sätta en extra regel bakom just där gångjärnen sitter om det inte blir rätt med befintlig stomme.
https://sayerbyr.wordpress.com - En stuga utan el & vatten. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar. Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0

fri

• Östergötland
« Svar #242 skrivet: 03 okt-22 kl 18:50 »

Oavsett om du ska smida själv eller montera nått färdigköpt visar ju den här bilden rätt bra hur det kan göras och vilken storlek på gångjärn som kan vara aktuellt
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.

DennisCA

• Finland
« Svar #243 skrivet: 03 okt-22 kl 19:04 »
Jag tycker inte dom där ser varesig tjockare eller starkare än de jag köpt, bom är bara längre på dörrsidan och det gör ju inte så mycket för styrkan då det inte finns nåt strukturellt i dörren att skruva i så långt. Du kanske helt enkelt aldrig hållt i de där gångjärnen så du vet inte deras relativa storlek.

fri

• Östergötland
« Svar #244 skrivet: 03 okt-22 kl 19:22 »
Jag tycker inte dom där ser varesig tjockare eller starkare än de jag köpt, bom är bara längre på dörrsidan och det gör ju inte så mycket för styrkan då det inte finns nåt strukturellt i dörren att skruva i så långt. Du kanske helt enkelt aldrig hållt i de där gångjärnen så du vet inte deras relativa storlek.
Jag har aldrig monterat Biltema gångjärnen du köpt.
Jag har däremot erfarenhet av Habos hakgångjärn som är gjorda i 8x40mm stål och tappen är nog halvtum,  det är de minst dimensioner som man önskar om gångjärnen ska hålla någon eller några generationer så man ska slipper byta gångjärn eller renovera portblad.

DennisCA

• Finland
« Svar #245 skrivet: 08 okt-22 kl 16:22 »
Nå jag körde på det jag hade och jag tycker det funkar. Med ett tredje gångjärn kommer det säkert å hålla en lång tid.

Skruvade några träbitar i dörr-ramen och lade dörren mot, gångjärnen färdigt monterade på dörren först. Sen justerade jag tills dörren satt bra emot träbitarna och skruvade fast.

Jag har inte lagt dit all dekoration ännu. Men ville sätta upp dörren innan den blev onödigt tung.

DennisCA

• Finland
« Svar #246 skrivet: 10 okt-22 kl 07:34 »
Nu har jag två dörrar, lite suddig bild men var mörkt i morse. Gjorde en enkel bom att låsa dörren med.

Får se hur det blir med gångjärnen, kanske byts ännu. Helst skulle jag smida själv men tror inte det blir nåt sånt av på ett bra tag.

fri

• Östergötland
« Svar #247 skrivet: 10 okt-22 kl 08:45 »
Du fick portarna klara och upphängda, de ser raka och fina ut och du har huset tätt i god tid innan vintern, det är bra jobbat Dennis!
Jag tror gångjärnen håller tills du får tid och möjlighet att göra nya, då kan du kanske passa på att måla hela porten innan gångjärnsmontaget om du inte vill ha inmålade gångjärn i samma färg som dörrarna.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #248 skrivet: 15 okt-22 kl 17:38 »
Inte för att jag vill vara negativ, men jag tycker portarna går för nära marken. Jag har klantat till det en gång och fått tjälhöjning som hållit fast en port, och det blir även lite jobbigt att hålla så snöfritt att det inte kärvar. Jag löste problemet med att man vill ha det tätt men ändå inte så det fastnar genom att skruva en släplist av gummi som svalde 5 cm ojämnhet under porten.

DennisCA

• Finland
« Svar #249 skrivet: 15 okt-22 kl 17:46 »
Har funderat desamma, som det är nu kan jag gräva bort nån cent tänkte jag. Sen ska det bli betong på insidan.

DennisCA

• Finland
« Svar #250 skrivet: 23 okt-22 kl 09:09 »
Igår kände jag mig såpass frisk att jag målade ena dörren. Jag hade innan jag blev sjuk grundat den med olja, tänker det ska hjälpa plywooden att stå emot elementen. Jag grundade den ena dörren med en utelasyr som heter valtti color. Men den tog slut så den andra grundade jag med kokt linolja + terpentin. Sen en oljefärg ovanpå.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #251 skrivet: 23 okt-22 kl 09:24 »
Det borde göra susen.

Skaplig förkylning du åkte på förresten, jag tycker man blir dålig på bara en halv grad nu när man är vuxen.

DennisCA

• Finland
« Svar #252 skrivet: 23 okt-22 kl 09:34 »
Jo alltså det var corona, har mist nästan hela luktsinnet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 6 användare
biggelina, karsan, Trulsdotter, Alexn72, bergh, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser