Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fräsa jorden när den är blöt  (läst 7142 gånger)

edvin1990

  • Inlägg: 16
    • Uppland
fräsa jorden när den är blöt
« skrivet: 01 maj-15 kl 06:56 »
Hej! vad tror ni om att fräsa ner en lerjord som är blöt men ska slänga på massa jord/hästskit som är snustorr.
Kommer jag förstöra den? småregnat hela natten men har hämtat jordfräsen och lånat käära nu. Tacksam för snabbt svar:)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #1 skrivet: 01 maj-15 kl 08:46 »
Nej nej, inte fräsa blöt lerjord. Men kanske det bara är blött i ytan? Då torkar det nog upp snart - om det är torkväder.

För övrigt tycker jag att man inte ska fräsa alls. Det är en kortsiktig lösning. På längre sikt försämras strukturen. Jag kan se det tydligt i mina odlingar på lerjord, där en del bäddar är frästa, andra inte. Bäst är de bäddar som etablerats med bara marktäckning. När grässvålen än ned bruten (det tar ca två år) har man oftast bra jordstruktur.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #2 skrivet: 01 maj-15 kl 11:55 »
Instämmer med AndersS här:  Absolut no no att fräsa eller göra något som helst annat med en blöt lerjord. gå inte ens runt på den. I värsta fall bildas det hårda klumpsaker som du inte blir av med förrän frosten hjälpt till nästa eller nästnästa vinter...

Betongarn

  • Inlägg: 4
  • Bor i skogen med mina två kattkompisar
    • Närke
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #3 skrivet: 02 maj-15 kl 17:23 »
Som odlingsintresserad är det här det bästa jag gjort,att gå med här alltså.Många människor som vet mycket och mer än gärna delar med sej av kunskapen,tack för det.Jag fräser alltid mina land och har aldrig haft några problem,fräser dom på våren och då vid torrt väder,jag odlar potatis,morötter,svartrötter,ärter och olika sorters bönor.Lök och lite annat också förstås.Jag har antagligen tur med min jord som är väldigt trevlig att arbeta med,nu börjar frysen bli tom så det känns lite träligt(som vi säjer här i Närke)att behöva köpa grönsaker som rest långt från andra länder.Men odlarna där ska ju också leva

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #4 skrivet: 02 maj-15 kl 22:01 »
Vi fräser också det mesta. Funkar jättebra. Ingen lerjord här dock, men växte upp på styv lera.

edvin1990

  • Inlägg: 16
    • Uppland
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #5 skrivet: 07 maj-15 kl 17:12 »
tack så mkt för svar:) ftäste ner den och tillsatte 500kg snustorr jord:) måste oxå fråga vart gränsen till lerjord går:) den e ju väldigt lerig fast ändå väldigt porös eller vad man ska säga:)

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #6 skrivet: 10 maj-15 kl 13:11 »
Svårt att speca exakt vart gränsen går mellan olika jordar, finns såklart alla sorters blandningar.  Om du tar en klump fuktig jord upp i handen och kramar ihop den och rullar den till en "prinskorv" och korven någotsånär hänger ihop och behåller formen och du kanske även kan trycka ett fingermärke i den... då är det en lerjord.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #7 skrivet: 10 maj-15 kl 13:26 »
Har man riktigt bråttom så är fräsning en metod som man kan använda. Tänker man långsiktigt så är det bättre att bygga en ram. Täcka botten med papp och sedan på med halm, kompost och annat mums för växterna.
Har du på mycket gödsel så odlar du squash där, till hösten lägger du på löv, riktigt tjockt med löv.
Har du kaniner så toppar du med utgödslingen från dom sedan kan du odla potatis där.
Täck med löv, kompost till hösten och tredje våren kan du vända allt med en grep.
Grepen skall du använda för att döda så lite som möjligt av dom som gjort hela jobbet åt dig.
Maskarna. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #8 skrivet: 10 maj-15 kl 17:09 »
Har man riktigt bråttom så är fräsning en metod som man kan använda. Tänker man långsiktigt så är det bättre att bygga en ram. Täcka botten med papp och sedan på med halm, kompost och annat mums för växterna.
Har du på mycket gödsel så odlar du squash där, till hösten lägger du på löv, riktigt tjockt med löv.
Har du kaniner så toppar du med utgödslingen från dom sedan kan du odla potatis där.
Täck med löv, kompost till hösten och tredje våren kan du vända allt med en grep.
Grepen skall du använda för att döda så lite som möjligt av dom som gjort hela jobbet åt dig.
Maskarna. 
Där håller jag inte alls med dig!  Att bygga en ram tycker jag inte är särskild långsiktigt, en sån murknar på några år (om inte du använder kraftigt och impregnerat virke eller betong eller nåt). För lite större odlingar är det enormt mycket arbete dessutom. Med traktorfräs blir vårat lanne (ca 300 kvadrat) klart på någon timme. Att bygga ramar till motsvarnade odlingsyta skulle vara ett enormt arbete (och dyrt), och måste ju göras om efter några år när ramarna murknar bort.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #9 skrivet: 10 maj-15 kl 18:16 »
Där håller jag inte alls med dig!  Att bygga en ram tycker jag inte är särskild långsiktigt, en sån murknar på några år (om inte du använder kraftigt och impregnerat virke eller betong eller nåt). För lite större odlingar är det enormt mycket arbete dessutom. Med traktorfräs blir vårat lanne (ca 300 kvadrat) klart på någon timme. Att bygga ramar till motsvarnade odlingsyta skulle vara ett enormt arbete (och dyrt), och måste ju göras om efter några år när ramarna murknar bort.

Mitt sätt är långsiktigt, det innebär att man kan samla på sig billigt giftfritt virke, betongplattor eelektro vad man kan råka springa på.
Den stora nackdelen med fräsning är att man slår ihjäl maskarna och får en himskans massa rötter i jorden.
Och visst det är en hel del jobb och det kräver att man har en långsiktig plan.

Hur man tar sig till målet är ganska oviktigt det hur man känner inför resultatet som spelar roll.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #10 skrivet: 10 maj-15 kl 22:44 »
...Inga problem med att fräsa upp ogräsbeklädd yta , fräst upp ytor med gråbo,maskrosor, kirskål,nässlor + mycket mer . Fräser man rejält första gångerna med lite tidsmellanrum ,krattar noga eller har en harv så går det bra att odla potatis eller tobak . Potatisen kupar man ju sen så ogräs hålls efter  . Nästa år kan man ju ta det lite lugnare med fräsmaskinen ,fräsa grundare,räcker oftast. Sedan kan man ju fundera på varför man ska odla i en låda när vanlig mark finns ...om man nu har det. Enda skälet jag kan se till lådodling är om man har enorma mängder av den spanska snigeln och gör ett hinder eller gör höga lådor så man slipper böja sig sedan. Skäl till lådodlingar o dylikt brukar vara någon som vill sälja en bok  :D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #11 skrivet: 10 maj-15 kl 22:49 »
...Inga problem med att fräsa upp ogräsbeklädd yta , fräst upp ytor med gråbo,maskrosor, kirskål,nässlor + mycket mer . Fräser man rejält första gångerna med lite tidsmellanrum ,krattar noga eller har en harv så går det bra att odla potatis eller tobak . Potatisen kupar man ju sen så ogräs hålls efter  . Nästa år kan man ju ta det lite lugnare med fräsmaskinen ,fräsa grundare,räcker oftast. Sedan kan man ju fundera på varför man ska odla i en låda när vanlig mark finns ...om man nu har det. Enda skälet jag kan se till lådodling är om man har enorma mängder av den spanska snigeln och gör ett hinder eller gör höga lådor så man slipper böja sig sedan. Skäl till lådodlingar o dylikt brukar vara någon som vill sälja en bok  :D

Det funkar utan ram, fördelen som jag ser det är att ganska enkelt att avgränsa sin odling.
Jag aspirera icke till att sätta ord i bok!
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #12 skrivet: 10 maj-15 kl 23:09 »
 :D...Menar inte att du säljer böcker, utan misstänker att från början(från begynnelsen) ligger en filur med boktanke och lurar  :o ..Har ju blivit big business med lådor=att folk även köper plantjord och fyller lådorna med . Avgränsa går bra på vanlig odling med .

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #13 skrivet: 11 maj-15 kl 07:02 »
Jag tycker det är väldigt finurligt och positivt med alla pallkrage- och andra ramar odlingar, för det har inneburit att en massa nya odlare har börjat odla och fått positiva erfarenheter. Fast att det skulle vara mer långsiktigt än utan ramar eller objektivt sett bättre är jag inte alls med på, framförallt inte i lite större odlingar.  Jag tror att inga lösningar är "den rätta och bästa" utan vad som är rätt och bäst varierar från fall till fall, utifrån vilken mark man har, ogräsläget, vad man gillar hålla på med, vad mycket tid man har, vilka maskiner man har tillgång till o.s.v.

För den ena är pallkrage med köpejord det som för allvar väcker odlingsintresset och helt rätt. För nån annan nåt annat. För nån med styv jord kan bäddar på höjden vara det som möjliggör att få 4 dm långa morötter, för nån med en djup mullrik jord som redan får 4 dm långa morötter är det extrarbete i onödan att lägga upp bäddar på höjden. För nån med sorkproblem kan fräsning vara till stor hjälp.  För nån som inte skulle ha tid med grepagrävning och kantsnickerier kan fräsen också vara en hitt. Visst blir en del mask skadade, men kör man täckodling resten av året på det mesta så förökar man upp mängden och det behöver på inget vis bli maskbrist pga fräsning.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #14 skrivet: 11 maj-15 kl 08:57 »
Fräsen är rena mordet på mask.
Fräser man jorden vart år så har man till slut utrotat alla maskar i sina odlingar trots täckodling.
Det tar ett år för masken att vuxen.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Daggmask
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #15 skrivet: 11 maj-15 kl 09:32 »
Fräsen är rena mordet på mask.
Fräser man jorden vart år så har man till slut utrotat alla maskar i sina odlingar trots täckodling.
Det tar ett år för masken att vuxen.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Daggmask

De flesta maskarna överlever fräsningen, bara en o annan går av.  Vi har fräst varje vår sedan år 2000 (och släppt in hönsen på maskkalas på höst-vinter-vår varje år) och har gott om mask. Definitivt att en årlig fräsning inte utrotar masken!
Sen kan man säkerligen få större maskpopulation genom att köra tjock täckning som får ligga kvar och fyllas på år efter år utan att någonsin jordbearbeta.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #16 skrivet: 11 maj-15 kl 11:27 »
Var och är salig i sin tro...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #17 skrivet: 11 maj-15 kl 12:03 »
Var och är salig i sin tro...

Jag tror på odlingslimpan, den stenkantade högbädden och den heliga täckodlingen!  Amen! ;D
« Senast ändrad: 11 maj-15 kl 12:08 av Lena III »
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #18 skrivet: 11 maj-15 kl 13:03 »
 ;D och jag tror på att det finns många bra sätt att odla och vad som är rätt på varje ställe bror på massa olika saker.  Håller själv på att göra om en del av lannet (som tidigare frästs varje vår i 15 år) till täckt alltid och inte fräst. Ska bli spännande att jämföra!

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #19 skrivet: 11 maj-15 kl 13:38 »
;D och jag tror på att det finns många bra sätt att odla och vad som är rätt på varje ställe bror på massa olika saker.  Håller själv på att göra om en del av lannet (som tidigare frästs varje vår i 15 år) till täckt alltid och inte fräst. Ska bli spännande att jämföra!

Jo det är möjligt att jag skulle ansluta mig till jordfräsreligionen om jag hade en aparat. ;D (Jag tycker det är praktiskt med kantade odlingplättar eftersom jag nyodlar liten bit i taget och mängden kvickrot som uppstår i och med det gör en snabbt till täckodlingsfanatiker.)

Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #20 skrivet: 11 maj-15 kl 23:48 »
 :D ... Man har den jord man förtjänar...

magnus.g_son

  • Inlägg: 32
    • Norrbotten
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #21 skrivet: 12 maj-15 kl 19:52 »
Jag tillhör fräsfantasterna... Premiärturen togs igår i ett litet land som jag plöjde upp förra året. Tjälen låg ännu kvar en bit ner och geggigt var det. Anledningen till brådskan var att jag tycker att det är lättast att slå sönder det nyplöjda medan jorden är rejält blöt. Nu återstår det bara att fräsa igenom några gånger till för att få bort lite ogräs innan jag sätter potatis dit om några veckor.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #22 skrivet: 28 okt-20 kl 12:05 »
;D och jag tror på att det finns många bra sätt att odla och vad som är rätt på varje ställe bror på massa olika saker.  Håller själv på att göra om en del av lannet (som tidigare frästs varje vår i 15 år) till täckt alltid och inte fräst. Ska bli spännande att jämföra!
Sitter och läser så mycket som möjligt i de olika tavlorna. Ditt inlägg i den här gamla tråden gjorde mig nyfiken. Har du täckodlat de här åren och hur har det i så fall fungerat för dig?

Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #23 skrivet: 13 nov-20 kl 05:40 »
Det är mer än 5 år sedan tråden senast var igång.

Lise är fortfarande aktiv på forumet, men kanske behöver ett pm för att få reda på att feedback efterfrågas från henne?  :)

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #24 skrivet: 13 nov-20 kl 13:25 »
Sitter och läser så mycket som möjligt i de olika tavlorna. Ditt inlägg i den här gamla tråden gjorde mig nyfiken. Har du täckodlat de här åren och hur har det i så fall fungerat för dig?
Vi är många här som inte fräser alls utan använder oss av olika metoder av täckodling och/eller hügelkultur. Även om tråden är gammal är ämnet aktuellt och det finns massor av nyare diskussioner här om du letar på täckodling.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: fräsa jorden när den är blöt
« Svar #25 skrivet: 13 nov-20 kl 19:45 »
Håller med om att det finns trådar som behandlar täckodling. Anledningen till mitt inlägg var att i det här fallet bör det finnas underlag för en jämförelse mellan att fräsa och att täcka.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser