Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ljusstöpning  (läst 30510 gånger)

Johannes

  • Gäst
SV: Ljusstöpning
« Svar #20 skrivet: 18 jan-10 kl 22:38 »


Alun-oljeprodukt?
Borde det inte gå att utvinna från skiffer?
Det fanns ett alunverk i Andrarum på Österlen för längesedan.
Boken om detta finns kanske hos Helige Benedikts klosters bibliotek i Bondrum.
Jag gav den till dom eftersom jag tyckte boken gjorde mer nytta där på trakten än i mitt bibliotek.

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Ljusstöpning
« Svar #21 skrivet: 28 sep-13 kl 14:04 »
Var får man tag i något enkelt att ha stearin och vax i, något högt metallkärl som kan stå i vattenbadet...?  Något son inte kostar massor men som ändå inte kräver att man kan svetsa själv....

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Ljusstöpning
« Svar #22 skrivet: 28 sep-13 kl 15:26 »



Burkar från ute/inne färger
eller mjölkkartonger, burkar från kolsyrat drycker?
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Ljusstöpning
« Svar #23 skrivet: 28 sep-13 kl 21:08 »
Jag vill nog hitta något som är vidare i omkrets, så man kan doppa flera velar samtidigt. Eller en ljuskrona...

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Ljusstöpning
« Svar #24 skrivet: 25 okt-13 kl 09:38 »
Är det någon som har erfarenhet av att stöpa ljus med blandning av stearin och bivax? Om man vill ha riktigt fina och "miljövänliga" ljus som brinner bra, hur ska man tänka då? Jag menar nu bara stöpta ljus, inte alls gjutna. (Gjutna ljus är ju en helt annan sak, det kan vi ta under en annan tråd här.)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Ljusstöpning
« Svar #25 skrivet: 25 okt-13 kl 13:19 »
Hittade ett roligt kärl för stöpning. Men det fungerade i alla fall.  :)

http://malouandersson.blogspot.se/2011/01/ljusstopning.html

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Ljusstöpning
« Svar #26 skrivet: 07 nov-13 kl 22:18 »
Skulle gärna vilja hålla liv i den här tråden som gäller hur man kan få fram fina ljus som brinner bra och är ok ur miljösynpunkt... Någon som har erfarenhet?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Ljusstöpning
« Svar #27 skrivet: 07 nov-13 kl 22:28 »
Är det någon som har erfarenhet av att stöpa ljus med blandning av stearin och bivax? Om man vill ha riktigt fina och "miljövänliga" ljus som brinner bra, hur ska man tänka då? Jag menar nu bara stöpta ljus, inte alls gjutna. (Gjutna ljus är ju en helt annan sak, det kan vi ta under en annan tråd här.)
Jag har faktiskt stöpt stora mängder med just en sådan blandning. Här ett förslag: 2 delar stearin 1 del bivax (blekt eller oblekt). Om du vill stöpa ljus med diameter upptill 13mm (typ julgransljus) så använder du en veke som heter 3x10 eller 3x12. Om du vill stöpa vanlig tjocklek (typ kronljus) upptill 25mm behöver du en veke som heter 3x15. Tex Joel Svensson vaxfabrik säljer sådana vekar. Tar tunnare vekar så brinner ljusen dåligt och rinner. Tar du tjockare så osar de.
Mindre än 1 del bivax funkar dåligt, då blir massan spröd och stelnar för snabbt. Ljusen ska vara lite 'mjuka' när de svalnar. Mer bivax är inga problem förutom att det är dyrare. Samma vekar funkar om vill ha större andel bivax i blandningen. Tänk på att bivax ska vara rent. Filtrerar man vax från egna bin kan det finnas ganska mycket små partiklar i vaxet som sedan täpper igen veken och då brinner ljusen sämre oavsett vilken veke man tar. 

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Ljusstöpning
« Svar #28 skrivet: 09 nov-13 kl 10:38 »
Tack! Det var ett fantastiskt bra svar! Nu vågar jag testa! Stort tack för att du delade med dig av detta!

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Ljusstöpning
« Svar #29 skrivet: 10 nov-13 kl 07:41 »
Lichiplommon! Jag tycker du skulle skriva om ljusstöpning i Handboken här! Det vore bra för många! Du behöver ju inte göra så stort av det om du inte orkar eller hinner, men du har verkligen kunskap som kan vara till hjälp att hitta!

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Ljusstöpning
« Svar #30 skrivet: 10 nov-13 kl 07:54 »
Lichiplommon! Jag tycker du skulle skriva om ljusstöpning i Handboken här! Det vore bra för många! Du behöver ju inte göra så stort av det om du inte orkar eller hinner, men du har verkligen kunskap som kan vara till hjälp att hitta!
Det kan jag göra någon gång när jag har tid över. Men HUR gör man?
Jag har verkligen stöpt många ljus. Hade hand om en dagligverksamhet för funktionshindrade i många år där vi stöpte ljus vintertid.(5000 per år) Rent hantverk, men nu har jag tyvärr inte tillgång till denna verkstad längre eftersom jag tröttnade på min arbetsgivare. Så nu håller jag på med annat, men kunskapen finns kvar i mitt huvud.

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Ljusstöpning
« Svar #31 skrivet: 10 nov-13 kl 11:02 »
Det är ju perfekt! Jag vet inte hur man gör för att skrva i handboken, men det står någonstans här på sidan, mycket bra om din stora erfarenhet kan komma andra till del!

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Ljusstöpning
« Svar #32 skrivet: 20 nov-13 kl 15:30 »
Lichiplommon, nu undrar jag ett par saker till ändå... På Joel Svensson där jag vill köpa garn till vekar där har de andra beteckningar på sina än vad du skrev. Det står nr 10, nr 15 mm och du skrev 3x15. Den veke som heter nr 15 hos dem är nog alldeles för grov för vanliga ljus, den har jag haft när jag har gjutit ljus. Hur ska jag tänka då tycker du? Och så ska jag nog starta en ny tråd om att gjuta ljus, har du erfarenhet av det också så håll gärna utkik efter den  :)

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Ljusstöpning
« Svar #33 skrivet: 20 nov-13 kl 15:48 »
Lichiplommon, nu undrar jag ett par saker till ändå... På Joel Svensson där jag vill köpa garn till vekar där har de andra beteckningar på sina än vad du skrev. Det står nr 10, nr 15 mm och du skrev 3x15. Den veke som heter nr 15 hos dem är nog alldeles för grov för vanliga ljus, den har jag haft när jag har gjutit ljus. Hur ska jag tänka då tycker du? Och så ska jag nog starta en ny tråd om att gjuta ljus, har du erfarenhet av det också så håll gärna utkik efter den  :)
Med 15 menar de 3x15 och likaså med 10. Stöper du i bivax eller bivax och stearin så behöver du 15 för normal tjocka ljus dvs diameter 23-25mm. Vilken blandning använde du när du gjöt? Fanns paraffin med i spelet. Blandar man in paraffin blir det helt andra vekar igen. ;)

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Ljusstöpning
« Svar #34 skrivet: 04 jan-14 kl 18:05 »
Nu har jag och en väninna stöpt fina ljus av en tredjedel bivax och två tredjedelar stearin. Kul! Ljusen blev lite gula med en fin yta. Diametern är 23 mm, vi använde tre olika vekar för att testa. De allra bästa var veke nr 10 eller 12. Den som var grövre (nr 15) brann också jättefint, men den rykte mycket och länge om man släckte ljuset genom att blåsa ut det, och det ljuset brann upp lite fortare än de andra. Så vi kommer att fortsätta med nr 10, eller kanske 12.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Ljusstöpning
« Svar #35 skrivet: 04 jan-14 kl 18:31 »
Nu har jag och en väninna stöpt fina ljus av en tredjedel bivax och två tredjedelar stearin. Kul! Ljusen blev lite gula med en fin yta. Diametern är 23 mm, vi använde tre olika vekar för att testa. De allra bästa var veke nr 10 eller 12. Den som var grövre (nr 15) brann också jättefint, men den rykte mycket och länge om man släckte ljuset genom att blåsa ut det, och det ljuset brann upp lite fortare än de andra. Så vi kommer att fortsätta med nr 10, eller kanske 12.
Kul att ni prova. de blir verkligen fina med den blandningen
bara några  frågor eftersom jag aldrig fick mina att brinna bra med 10 och/eller 12.
 lät ni dem brinna ner?
problemen uppstod för mig när ljusen hade brunnit ner till en viss tjocklek. då började de rinna och/eller brinna klent. 
vad för sorts bivax använde ni?
använde ni vegetabilisk eller animalisk stearin (borde i för sig inte göra skillnad)?
det stämmer att de rycker mycket när man släcker med 3x15. så dränker alltid mina vekar  i vaxet efter släckningen. tyvärr finns det ingen mellan storlek.

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Ljusstöpning
« Svar #36 skrivet: 11 jan-14 kl 17:53 »
Vi använde rensat vax som jag köpt från OGT den här gången, och animaliskt stearin. Ljusen blev sådär 32 cm, de med veke nr 15 brann med hög låga i 7 timmar, med veke 12 brann i drygt 9 och veke nr 10 brann i 10,5 timmar. Och lågan brann lugnt och fint.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Ljusstöpning
« Svar #37 skrivet: 12 jan-14 kl 10:02 »
Vi använde rensat vax som jag köpt från OGT den här gången, och animaliskt stearin. Ljusen blev sådär 32 cm, de med veke nr 15 brann med hög låga i 7 timmar, med veke 12 brann i drygt 9 och veke nr 10 brann i 10,5 timmar. Och lågan brann lugnt och fint.
Testade du samma med ren bivax också? Skulle vara intressantatt veta   om det fungerar lika bra. I så fall lär mina 'misslycaknden' bero på att jag hade sämre kvalité på bivaxet. Eller kan det vara kvalitén på veke?

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Ljusstöpning
« Svar #38 skrivet: 12 jan-14 kl 10:55 »
Nej, vi har inte testat att stöpa ljus med bara bivax, ännu. Min teori är att man får göra lite smalare ljus då om de ska brinna bra. Men jag tror jag ska testa :) ...

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Ljusstöpning
« Svar #39 skrivet: 26 feb-14 kl 07:24 »
Lite höga kärl att stöpa ljus i http://www.thorne.co.uk/candlemaking/melting?limit=100

Fungera bra med beställning, beställer man på söndag har man grejorna på torsdag.

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser