Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa underlaget till halm bädd?  (läst 3678 gånger)

stinastina

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
Bästa underlaget till halm bädd?
« skrivet: 25 okt-06 kl 23:29 »
Min ladugård har bara jordgolv.
Funkar det bra om man tänkt ha en halmbädd till 4-6 får.
Eller måste jag ordna med något annat?
Bor med  min sambo på en liten gård utanför Skara. Här finns också hund, katter, kaniner, gotlandshöns och några värmlänska skogsfår.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Bästa underlaget till halm bädd?
« Svar #1 skrivet: 25 okt-06 kl 23:40 »
Det går utmärkt att ha jord golv under en halm bädd... bara man halmar MYCKET när man börjar och lägger in bädden...

Det enda är att efter ett par år av utskottning av bädden brukar golvet komma längre och längre ner.....

Beroende på att när man skottar så är det ju lite svårt att veta exakt vart golvet börjar...
 :)
har haft djupströbädd på jord golv i lidret i många år...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

ginnie

  • Gäst
Re:Bästa underlaget till halm bädd?
« Svar #2 skrivet: 26 okt-06 kl 08:02 »
Morrn

Det beror var du bor, nog tycker jag att du ska isolera med något mellan golv och bädd.
Det var väl för ett antal år sedan, som man hade djuren på stampat jordgolv.
Jag kanske jollrar för mycket med mina djur.
// Ginnie

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Bästa underlaget till halm bädd?
« Svar #3 skrivet: 27 okt-06 kl 22:45 »
en djupströ bädd behöver inte issoleras under...
Det viktigaste är att starta bädden med mycket halm....
kanske 40-50 cm lager...
när sedan fåren trampar ner halmen och kissar och bajsar så börjar bädde värma sig...(som en kompost)

Det är sedan viktigt att fylla på halm när det behövs..
ger man fåren hö inne så brukar de bädda så ordentligt själva med hö, så halm brukar jag bara behöva ströa lite med kanske varannan vecka...

Det är de som är de fiffiga med djupströbädd..
När mina tackor lammar och jag sitter i bädden känner man hur varm den är fast det i bland är 15-20 grader kalt ute...
 mina får lammar gärna redan till nyår.... :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

stinastina

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
Re:Bästa underlaget till halm bädd?
« Svar #4 skrivet: 31 okt-06 kl 17:54 »
Tack för svaren!

Det låter bra, skall prova detta.
Bor med  min sambo på en liten gård utanför Skara. Här finns också hund, katter, kaniner, gotlandshöns och några värmlänska skogsfår.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Bästa underlaget till halm bädd?
« Svar #5 skrivet: 01 nov-06 kl 00:14 »
En detalj till:

Man ska anlägga djupströbädden tidigt på hösten innan det blir minusgrader annars brinner den inte ihop.... :-\

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 01 nov-06 kl 00:18 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

SV: Bästa underlaget till halm bädd?
« Svar #6 skrivet: 16 jun-22 kl 13:06 »
Hej.  Jag läser denna tråden nu, många år senare än den skrevs och är nyfiken på om det fungerade bra med bara jordgolv, mycket halm och djupströbädd som du blev tipsad om? Eller om det visade sig att det inte fungerade så bra iallafall...  Jag är nämligen i exakt samma situation nu, där jag ska ha värmlandsfår i en bod utan golv...

Mvh Kerstin

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bästa underlaget till halm bädd?
« Svar #7 skrivet: 16 jun-22 kl 15:31 »
Det fungerar alldeles utmärkt! Även i Norrland! Vi har kört så i alla år utan några problem.
Man ser när det börjar bli äckligt därinne, det räcker med tex ett lager från en rundbal, eller 10-20 cm löshalm så att det blir torrt, hö som börjat bli otjänligt som foder, gammalt gräs man slår av från vallar som skall rensas, osv fungerar om man vill återbruka.

Dock är det väldigt mycket jobb att gräva ur djupströbädden sedan, men det är prima gödsel som ger utmärkt mull till jordförbättring!
Kom ihåg bara att inga djur får vistas i fållan månaderna efter att man just grävt ur den, annars kan de få i sig stelkrapsbakterier om de äter av underlaget den legat på medan det är vått.

Vi brukar bottna med några centimeter torv om det är ett fast underlag, med jord verkar det fungera ändå.

Har haft detta både till två getter vi hade hemma och till lösdriftshall för över 100 får ( till getterna gick det bara åt någon liten famn att bättra med i veckan, dessutom drar får och getter ner allt de inte kan äta på golvet så detta hålls till stor del torrt automatiskt om det bara är några djur), så det verkar inte spela någon roll.

Det fungerar till kor också men då går det år betydligt mer strö, dessutom äter kossorna av de grova stråna så de brukar vilja dra ut strån ur bädden, men det är inte hela världen om de råkar få i sig mindre mängder av underlaget.

Jag vet inte med mjölkkor men till köttkor och kvigor fungerar det utmärkt, även med kalvar.
Känner man djuren är det bara att gå in och kasta på mer strö när det börjar bli vått, de trampar ihop det själva.







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser