Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laminatgolv från ikea  (läst 19744 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Laminatgolv från ikea
« Svar #20 skrivet: 15 aug-11 kl 19:19 »
Tack för svar.
3 frågor till.
Är alla laminatgolv med klicksystem nuförtiden,limning är borta eller frnns det kvar.Fanns inga på beijer eller optimerabyggvaruhus.
Ser det dumt ut att sätta vitmålad golvlist på ett eklaminat.
Taklist vad är vanligast måla ihop tak och list med mattfärg eller att efteråt lägga en lite blankare täckfärg på listen?.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Laminatgolv från ikea
« Svar #21 skrivet: 15 aug-11 kl 20:52 »
laminat med limning tillhör nog historien o var glad för det.
golvlist kan både vara i laminatets färg t.ex ek eller vita,grå eller vad man tycker.personligen går jag efter dörr o fönsterfoder. dvs det blir oftast vitt för att ge rummet en helhet.
taklist målas oftast in i takfärgen,undantag om listen är fabriksmålad då det oftast behålls eller om man vill markera listen med en glansigare färg. ulf

johan/sandra

  • Gäst
SV: Laminatgolv från ikea
« Svar #22 skrivet: 01 sep-11 kl 22:18 »
Jag upplever att laminatgolvet är kallt på vintern och varmt på sommaren, när du ändå ska betala 160-190:-/kvm varför inte ett trägolv? Vi köpte vitlackad ek för mindre tror jag på hos en bygghandlare som reade ut "förra säsongens".

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Laminatgolv från ikea
« Svar #23 skrivet: 01 sep-11 kl 22:34 »
jag la in laminat i alla rum.. resonerade som så att ska man ha barn och hund springandes inne med kritor och pennor så är det ingen vits med mjukt furugolv, stenhård klinkers eller ekparkett för 300-600kr kvadraten...

i köket har jag rustas laminat för 99kr kvadraten och 15års garanti
i vardagsrum laminat för 79kr
och i sovrum rustas för 59kr..

lätt som fan att lägga och lika lätt att plocka bort om 15år ..

hatar folk som köper dyra grejer som inte får användas..gå inte på golvet det blir repor..blablabla.. ett hem är ett hem ingen jävla utställning..
Fjäderfän och kaniner

johan/sandra

  • Gäst
SV: Laminatgolv från ikea
« Svar #24 skrivet: 01 sep-11 kl 22:50 »
Ekgolvet vi köpte kommer från Golvabia och kostar hos vår bygghandlare 170:-/kvm, det är ett klickgolv också men det är omslipningsbart. Efter ett år i hallen med hund är det inte en repa på det och ja, jag går in med skorna då och då. Håller helt med Grimbart, ett golv ska användas och inte tittas på, därför valde vi ek och jag tycker det var både snyggt och prisvärt

Neiklot

  • Gäst
SV: Laminatgolv från ikea
« Svar #25 skrivet: 16 nov-11 kl 11:04 »
Och så drar allting iväg åt alla håll..

Ikeas golv är kanon!
Speciellt för det priset! (vad är det? från 69kr kvm?)

Vi la sådant i stugan, slet och hade oss på golvet i 3år med hundar, katter och massa barn - Och det syns inte!


Så kör du på det, så blir både du och plånboken nöjd! :)


Ã…sa Rosenberg

  • Inlägg: 1
SV: Laminatgolv från ikea
« Svar #26 skrivet: 19 jul-22 kl 15:11 »
Uppdatering om någon kommer förbi som har tänkt köpa IKEA:s betesmark golv eftersom det står att det är "vattentätt".
Det tål inte vatten! Det de säger att de menar är att vattnet inte tränger igenom till underliggande lager vid en vattenskada.

Vi lade in golvet i köket, det blev förstört på mindre än en vecka. Jag ångrar mig grovt. 6000 spänn i soptunnan.
Visst, de är billiga, men lägg för guds skull inte in det i kök, hall eller badrum!

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Laminatgolv från ikea
« Svar #27 skrivet: 19 jul-22 kl 16:51 »
Det gäller inte bara Ikeas laminatgolv utan alla tillverkare. Skriver de bara att det är vattentätt och ingenting annat, så är det som du beskriver. Onödigt att hänga ut bara en enda specifik leverantör.
För övrigt bör man komma ihåg att en storhandlare som t ex Ikea köper in laminatgolv från olika leverantörer olika år, beroende på vem som är bäst och billigast för tillfället. Erfarenheter om eventuella egenheter hos produkten är färskvara, det är inte alls säkert att t ex de laminatgolv som säljs i år beter sig på samma sätt som de som såldes under samma namn i fjol.

Jag har inte haft några problem med vattenskador på det laminatgolv jag lade in i köket för nu ca 25 år sedan. Det köptes på Ikea men jag tror inte det hette "Betesmark" utan det var något annat namn. I varje fall är det inget klickgolv utan det skulle limmas. Bitarna hade inte riktigt bra passform, verkar som om långsidorna inte alltid är exakt parallella. Andra billiga laminatgolv, t ex från Byggmax, har varit mycket lättare att lägga utan glipor. Ett av Byggmaxgolven, jag tror det köptes omkring år 2003, har visat sig svälla och krympa extremt mycket beroende på årstid och luftfuktighet, medan motsvarande golv köpta såväl tidigare som senare inte gör så.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser