Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pile  (läst 4381 gånger)

Monica

  • Inlägg: 535
Pile
« skrivet: 26 sep-04 kl 22:25 »
Har länge funderat på att börja fläta med pile, typ korgar och annat nyttigt. Har lite pile i odlingarna, men det finns ju massor av sorter och färger...

Finns det någon i söder som är kunnig inom detta ämne och kanske t o m vill hålla någon kurs eller liknande? Fler som är intresserade kanske? Hör gärna av er med idéer och tips

Neiklot

  • Gäst
Re:Pile
« Svar #1 skrivet: 26 sep-04 kl 23:01 »
Hallå Monica!

Jag vet en man som flätar allt.
(Allt från blomställningar till korgar och "lås")

Jag kan höra mig för om du vill?
:-)


Monica

  • Inlägg: 535
Re:Pile
« Svar #2 skrivet: 27 sep-04 kl 21:02 »
Ja gärna......vi kan kanske t o m få ihop ett gäng.....då blir det desto roligare  ;D

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Pile
« Svar #3 skrivet: 13 okt-04 kl 20:36 »
Puff  ;) Puff  ::)

Tänkte jag skulle få upp tråden igen....... :)

Visst måste det bland alla ni här kunnigt folk, finnas någon som har intresse av detta.....och kunskapen.......eller tips.......eller nåt  :-[

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Pile
« Svar #4 skrivet: 14 okt-04 kl 08:26 »
Min kompis gick på kurs i Hbg-trakten. Ska kontakta henne och återkommer sedan med lite info.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

krylla

  • Inlägg: 36
    • Närke
Re:Pile
« Svar #5 skrivet: 29 jan-05 kl 14:44 »
Hej!

Jag har lärt mig fläta lite korgar av en lettisk korgfläterska, men skulle vilja lära mig mer. Så om det blir något är jag gärna med, om jag kan. Någon som har någon bok till salu, kanske? Eller redskap? Har bara en form, men skulle gärna ha fler, andra.

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Pile
« Svar #6 skrivet: 30 jan-05 kl 21:42 »
Miljö och landsbygdsprogrammet ska ha en kurs i hur man hanterar och tillverkar med hassel. Kursen ska vara i mars-april. Anmälan sker till Helena Ullmark på helena@edula.se. Kursplats är inte bestämd, men någonstans i Skåne. Har ni tips på större hassellundar där man får plocka, kontakta Helena.

Salix

  • Gäst
Re:Pile
« Svar #7 skrivet: 01 mar-05 kl 12:58 »
Hej!


Det finns kurser i pilflätning via hemslöjdsföreningarna i Skåne. Jag har gått på kurs som ordnades av Hemslöjdsgillet i Kristianstad. Lärare var Steen H Madsen, och på hans hemsida kan man kolla när han håller kurs i Sverige. Vi har en länk till Steen på vår hemsida www.systrarnaskorgpil.com
Min syster och jag odlar pil och håller nybörjarkurser i korgflätning och flätning för trädgården. Vi har även tips om bra böcker.

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Pile
« Svar #8 skrivet: 06 mar-05 kl 21:18 »
Men hörru.......varför gör du inte reklam för det lite mer  ::)

Var har ni kurser, när osv......

Bo i Bohuslän

  • Gäst
Re:Pile
« Svar #9 skrivet: 10 apr-05 kl 18:04 »
Jag är korgmakare !
Om vi får ihop till en grupp skulle jag kunna tänka mej att ha en veckas korgflätnings kurs i sommar. Jag sätter in en annons i Alternativ.nu.
Hälsning Ninna

ninna_burgman@hotmail.com
0737-83 86 66

krylla

  • Inlägg: 36
    • Närke
Re:Pile
« Svar #10 skrivet: 04 nov-05 kl 12:07 »
Hittade en sida där de säljer pil, sex olika sorter, för korgflätning. Det är självplockningsdagar, och det kostar 18 kr kilot. Eller så kan man köpa buntar de har gjort.

http://www.memoryhill.nu/korgpil/sjalvplockningssida.asp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser