Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippningsfrustration  (läst 7574 gånger)

louise

  • Gäst
Klippningsfrustration
« skrivet: 17 mar-07 kl 20:00 »
Okej. Nu har jag klippt mitt första får. Det tog tre timmar och ändå blev jag inte klar. Råd till nybörjare?

Har klippt för hand och tyckte det var rätt svårt att komma tillräckligt nära huden, mest där de är "ojämna". Eller att hitta lagom avstånd.  Och hur gör jag med juvret? Hon har ullbollar på det men de sitter så tätt inpå huden att jag är rädd att skada tackan. Å så var hon väldigt kittlig, några smarta tips? Är det lättare eller svårare med olika raser? De jag har kvar är två gotlandsfår och den här var finull/dorset.

Är helt matt efter eftermiddagens slit och ganska frustrerad.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Klippningsfrustration
« Svar #1 skrivet: 18 mar-07 kl 09:20 »
Välkommen till fårägarnas underbara värld Lollo  ;D
Nu återstår bara att uppleva allt som kan hända när dom lammat   ;)

Mvh Rosa
också fårägare som klipper fåren själv..
« Senast ändrad: 18 mar-07 kl 11:10 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Klippningsfrustration
« Svar #2 skrivet: 18 mar-07 kl 10:49 »
Min fårklippare säger att mina två Shropshirefår är svårare att klippa än grannens gotlandsfår, som han också klipper.  ;) Själv har han Texelfår och även dem tycker han är lättare att klippa än mina.  :) Man behöver också vara ganska stark för att få omkull mina.   ;)

Trots allt måste det vara tillfredsställande att klara av klippningen själv :). Ge inte upp!
« Senast ändrad: 18 mar-07 kl 10:51 av Lena A »

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Klippningsfrustration
« Svar #3 skrivet: 18 mar-07 kl 11:02 »
Är oxå nybörjare på att klippa får. Första fåret klipptes i höstas och det tog ungefär två timmar. Sen klippte jag dom andra tre (en om dan) och det tog nog runt 1,5 timma styck. Sen är man rätt mör i axelmusklerna...

Nu före lammningen klippte jag dom tre tackorna och det tog runt 1-1,5 timma styck, så det blir lite bättre för varje gång  :)

Jag klipper mina när dom står på ett hemmabyggt klippbord där dom sitter fast runt halsen. Mycket smidigt. Fåren står rätt till och jag får inte ont i ryggen eller knäna. Vi är två stycken. En står på ena sidan och ger lite mums när det behövs och den andre klipper.

Får inte till min fårsax riktigt. Den är sprillans ny och jag har en liten slip till men tycker inte den är tillräckligt vass ändå.

Mina får är korsning finull/leicester och en av dom har mycket tät och finkrusig päls. Hon tar längst tid att klippa.

Tycker fåren borde bli sura för att det tar så lång tid men dom är så glada efteråt!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

louise

  • Gäst
Re:Klippningsfrustration
« Svar #4 skrivet: 18 mar-07 kl 12:19 »
Jag hade först klippbord, men då drattade tackan ner iallafall, så det var tur att hon inte var fastbunden. Sen band jag henne i en stolpe å det gick bättre. När det var dags för magen var det upp på klippbordet igen, men då var jag så slut så jag orkade inte.

Vill mycket hellre lägga dem på rumpan för det är jag en jäkel på att göra, men vågar inte när de är dräktiga. Eller vad tror ni?

Vågar man sig på elsax? Jag blev skitfrustrerad av den där handsaxen.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Klippningsfrustration
« Svar #5 skrivet: 18 mar-07 kl 12:40 »
Elsax är rena barnleken jämfört med handsaxen!!!!
Jag tycker också det känns tufft att ha dom på rumpan högdräktiga.. har dom så bara för klippning runt juver så man ser o sen får dom stå..
« Senast ändrad: 18 mar-07 kl 12:41 av tessmoliis »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Klippningsfrustration
« Svar #6 skrivet: 18 mar-07 kl 20:27 »
Vad duktiga Ni är!!!  Mitt första försök att klippa ett får tog tre veckor!  Men redan andra gången gick det på tre timmar, och nu är jag nere i tre kvart.

Jag föredrar handjagare och stående får, ända tills det inte går längre.  Jag tycker det är lättast att hålla huden sträckt då.  Det blir så lätt att hon liksom säckar ihop när det blir dags för magen, då även jag måste sätta henne.  Sträcker huden uppåt med den fria handen och klipper i så lugna tag jag kan.

Enstaka individer har varit kittliga, och det är ett elände.  Själv märkte jag inga rasskillnader i detta avseende, men jag hade bara en liten flock.  De få som ogillade att bli klippta bråkade vid klövklippningen också.  Jag hade inte kvar dem så länge; varför plåga den som inte vill vara med människor?

Har aldrig använt klippbord, men mina får var nog osedvanligt tama, ville bli klappade jämt, så när jag kom med saxen var det bara en variation av kel.

Anledningen till att jag föredrar bronsåldersmodellen är att den skärper jag själv, känner att jag har kontroll över den då, samt att jag är panikslagen för att råka klippa av sladden... :o :o  Men det är förstås skillnad om man har en stor flock.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Klippningsfrustration
« Svar #7 skrivet: 18 mar-07 kl 20:31 »
Hmmm.  Fundering.  Kan det vara en idé att använda knepet med en till fem plastbaljor (fastbundna!) fyllda med fint hö, och lite, lite kraftfoder ovanpå varje?  Då är kreaturet sysselsatt en ganska lång stund.  Har kört modellen vid mjölkning av getter, men kom just på att det kanske går att applicera på fårklippning också.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

javill

  • Inlägg: 11416
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Klippningsfrustration
« Svar #8 skrivet: 18 mar-07 kl 21:01 »
Jag ska snart handklippa mina för första gången runt juver och rumpan. De flesta av dem är riktigt tama men, speciellt en är livrädd så jag vet inte hur jag ska lyckas att klippa henne? Kanske kan muta maken att hålla fast henne när jag klipper. De andra tror jag att jag kan binda fast i en stolpe. Jag har inhandlat en herdestav och provfångat några av dem. Det gick smidigt med alla förutom baggen för hans hals var för tjock för kroken. Fast å andra sidan är det bara att gå fram och ta honom så den behövs inte.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Klippningsfrustration
« Svar #9 skrivet: 19 mar-07 kl 17:05 »
Ja, varför använda våld om det går med vänlighet?  Verkligen onödigt besvär.  :)  Om Du måste binda dem, så se till att de inte kan röra sig "alls", för om tackan hoppar till just som Du närmar Dig med saxspetsen, och blir stucken, så blir hon ju rädd på riktigt.  Ett citat ur en bok av en veterinär, jag tror den hette "Djur världen runt":

"Det är fullkomligt otroligt vad man kan göra i bakändan på ett obedövat djur, vilket i framändan matas med något det tycker om."

Så muta maken, Du.  Det verkar vara enklast, om Du kan hitta på något som han verkligen gillar!  ;D  Försök få honom att fresta tackan så mycket som möjligt, få henne att förstå att hon måste sträcka sig över en balk eller ribba och verkligen sträcka ut tungan långt för att nå, eller på annat sätt anstränga sig och sin hjärna för att komma åt godiset.  Eller prova med godiset ovanpå hö i en balja, så att hon måste leta frenetiskt för att hitta de åtråvärda bitarna.  Då blir hon upptagen, och Du får tid på Dig att göra det Du ska.  Dessutom får hon användning för sin intelligens, och det är både trevligt och nyttigt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

javill

  • Inlägg: 11416
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Klippningsfrustration
« Svar #10 skrivet: 19 mar-07 kl 20:36 »
Det var bra tips Trollmor, lägger dem på minnet så att jag kan använda dem när det är dags.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

leifhh

  • Gäst
Re:Klippningsfrustration
« Svar #11 skrivet: 20 mar-07 kl 13:36 »
Man kan inte allt från början. Övning ger färdighet och efter ett par får så finner du säkert hur du trivs bäst med att klippa dem. Det går givetvis fortare för varje djur man klipper, det blir givetvis jämnare också. Allt är en fråga om att låra sig hantera sax och djur på rätt sätt.

Jag sätter aldrig mina får på rumpan, provade några gånger i början men det funkade inte så bra för mig. Istället tjudrar jag dem rätt tight vid ett träd eller så och klipper dem. När jag klipper magen och runt juvret står jag på knä, annars står jag rak.

Håll ut.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Klippningsfrustration
« Svar #12 skrivet: 20 mar-07 kl 15:24 »
Hej,

Vi har för första gången lejt bort fårklippningen och fårklipparen var här idag. Det var intressant att se någon som verkligen kan och fåren blev så fina och nakna.. ;) 4,5 minut per tacka, undrar hur många gånger man måste träna för att bli så snabb..?

I alla fall så satte han dem på rumpan alternativt hade dem på sidan. Våra tackor skall ju lamma ung. samtidigt med dina, Lollo, så det kanske är en idé att sätta dem på rumpan ändå?

Vi brukar klippa rygg, hals, bak stående och sedan mage, juver och rumpa när de "sitter".
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

  • Gäst
Re:Klippningsfrustration
« Svar #13 skrivet: 20 mar-07 kl 20:49 »
Befriande att höra! Neurotiska Valerie lär ju inte hålla sig still på nåt annat sätt än sittande..

Pastorn

  • Inlägg: 501
    • -
Re:Klippningsfrustration
« Svar #14 skrivet: 21 mar-07 kl 01:06 »
Våra tackor skall ju lamma ung. samtidigt med dina, Lollo, så det kanske är en idé att sätta dem på rumpan ändå?


kolla bara så att de kan andas ordentligt, då de sitter trycks ju hela mage-lungor-tarm-paketet ihop, fins där dessutom lammingar där inne kan det bli trångt för lungorna!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Klippningsfrustration
« Svar #15 skrivet: 21 mar-07 kl 06:40 »
Vi brukar klippa rygg, hals, bak stående och sedan mage, juver och rumpa när de "sitter".
Hur i allsindar klipper man rumpan på ett sittande får??
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Klippningsfrustration
« Svar #16 skrivet: 21 mar-07 kl 11:43 »
Bra fråga.. :) Med rumpan menar jag området under svansen och tackan sitter den del av baken som är ovanför svansen...
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Klippningsfrustration
« Svar #17 skrivet: 21 mar-07 kl 18:20 »
Antar att ett ord fallit bort, och Du menar "sitter på den del av baken".  I så fall rör det sig om den del av fåret som mina ÄLSKADE att bli klippta på.  De stod helt still, vickade undan svansen och verkade verkligen njuta!

Har nån mer än jag den erfarenheten?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

louise

  • Gäst
Re:Klippningsfrustration
« Svar #18 skrivet: 21 mar-07 kl 22:12 »
Man lutar dem på sidan för att komma åt rumpan.

javill

  • Inlägg: 11416
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Klippningsfrustration
« Svar #19 skrivet: 22 mar-07 kl 21:30 »
Ja, jösses idag har jag handklippt för första gången i mitt liv. Jag har sex tackor som inte blev klippta i höstas och det var tre av dem jag klippte idag. Stackars får, jag klippte bara rent runt rumpan. Runt juvret så satt pälsen så löst att den gick lätt att dra bort. Ena tackan (den största) gick jättebra. Hon hade iof lång päls med den var hyfsat ren. De andra två har haft lite krångliga magar och deras ull var därför riktigt skitig. Till på köpet var de kittliga, tror jag i alla fall så de ryckte och hoppade och stampade med bakbenen så fort jag petade i rumpan. När jag petade dem på övriga kroppen stode de stilla och när jag plockade bort pälsen runt juvret så mös de mest. Hur som helst så lyckades jag klippa den ena tacka i skinnet. Det var bara ytligt som tur var men, man känner sig ganska elak. Jag lät det vara nu för det blödde inte. Bör jag ta på något medel eller räcker det med att bara hålla ett öga på det så det inte blir värre? Det är knappt en centimeter långt och en knapp halv centimeter brett.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 1 användare
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser