Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fattar inte hur man diar-hjälp önskas  (läst 3555 gånger)

Bergabo

  • Inlägg: 16
Fattar inte hur man diar-hjälp önskas
« skrivet: 06 apr-10 kl 11:50 »
Hej!
Har en förstagångslammare av Gestrikefår som fick tre lamm, hyggligt pigga, ej i dåligt skick iallafall. Problemet är att tackan var rätt trött och hon fattar inte att hon ska pyssla med lammen och uppmuntra dem att dia. De försöker men hittar inte rätt. Vi har hållt tackan och lyckats få två av lammen att dia med hjälp (peta in spenen i munnen). Men de klarar det inte själva. Vi har mjölkat ur och gett dem i flaska för att de inte ska slockna. Alla har bra sugreflex. Det tredje lammet är dock helt hopplöst. Får man väl in spenen tar hon max tre tag och spottar ut spenen. Hon bara vägrar. Vad gör man? Tips? Hur länge ska man hålla på innan man får inse att de inte lär sig dia och måste flaskmatas helt? Lammen föddes för 18 timmar sen.

Mvh Elisabet

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Fattar inte hur man diar-hjälp önskas
« Svar #1 skrivet: 06 apr-10 kl 12:08 »
Har du killat dem på rumpan samtidigt som du för fram dem mot en spene/handmatar dem? Du stimulerar sugreflexen genom att imitera tackans snusande och slickande på ryggslut/rumpan.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Fattar inte hur man diar-hjälp önskas
« Svar #2 skrivet: 06 apr-10 kl 12:24 »
Hej!

Har fått ett påsklamm som Mamman inte vil ha.. precis som ni har jag hjäpt lammet att hitta spene genom att placera den nära och sedan ha ett finger under hakan.. som du beskriver.. reflexen finns men lammet är så svag och hade inga bra resultat fråm sugningen att den lätt gav upp. Så fort lammet märker att det kommer varm bra mjölk när man bara jobbar på blir det mera ivrig, knuffar uppåt mot juvern och allt.

Och som Kimma säger, stimulera reflexen, det brukar funkar bra. Kanske är det vikitg att det tredje lammet får spenen först när det finns gott om mjölk?

Jag har lammet nu med fastbundna mamma, som knuffar mindre och mindre men gillar inte lammet särskilt eller accepterar det som sitt. Men bort-sparkandet har minskat efter 36 timmar. Precis som ni mjölka jag ut tackan när lammet är klart.. samlas för natten där jag tar in lammet i halvvarma hallen.

Ger inte upp. Vill dom så klarar dom sig!

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Fattar inte hur man diar-hjälp önskas
« Svar #3 skrivet: 06 apr-10 kl 13:00 »
Det här kanske låter lite drastiskt men vi har märkt att om man lägger tackan ned så är det lättare att få lammet att dia.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fattar inte hur man diar-hjälp önskas
« Svar #4 skrivet: 06 apr-10 kl 13:15 »
Till Januschka: För att tackan ska ta lammet och acceptera det, så måste det ha samma lukt som de andra lammen! Alltså ska du INTE ta bort lammet på natten, utan lammet måste sova med de andra lammen. När lammen sover tillsammans får de samma lukt...

För övrigt så finns det inget "dummare" än ett lamm som inte fattar att dia. Det jag har märkt genom åren är att ju mer man pillar med dom, ju mindre fattar dom! Jag har kommit fram till att man stör de naturliga instinkterna och präglingen genom att var där och greja för mycket! Lammen klarar 9 gånger av 10 av att dia bara de får försöka själv i sin ensamhet. Om man är orolig att det inte ska gå, så sondar man lammet - det stör deras instinkter minst.

När man tror att tackan kommer attt acceptera lammet - på gotlandsfår tar det 10-14 dagar, vita tackor är lättare (snabbare) - så ska man släppa ut tackan mitt i flocken med de andra främmande lammen. Då finns det betydligt äckligare lamm att jämföra med! Låt henne inte stå och jämföra i boxen mellan sina lamm. (Det är jämförandet som skapar problemet)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Fattar inte hur man diar-hjälp önskas
« Svar #5 skrivet: 06 apr-10 kl 13:42 »
Hej Vallhunden!

Min förstföderska som vägra lamm har bara fått ett lamm, det finns bara andra större lamm av andra tackor att jämföra med. Och visserligen är dom helt ointressanta för den unga modern.

Det du säger om instinktrubbningar är helt rätt... som vanligt är det besvärliga att hitta balansen. Mitt lamm är med mamman under dagarna (7 till 23) och letar efter spenen när den blir ställt rätt. Jag är dock i närheten för att ingripa om tackan börja sparka bort lammet igen. Lammet har bra distans mellan sig och mamman när den inte diar för att inte blir knuffad och sparkad för mycket men men...  I det stora hela blir det lugnare med varje halv dag mellan dom 2.. men vill inte ta risker här. Såg att lammet gickt runt och tog spenen själv nu runt lunchtiden utan att blir bortmutad/sparkadav mamman  ;D

Lammet sover förresten i en box med halm och mamma-ull som jag klippte av tackan... hoppas att det klickar om en eller 2 dagar och alla slipper besväret.

Hälsningar,

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Bergabo

  • Inlägg: 16
SV: Fattar inte hur man diar-hjälp önskas
« Svar #6 skrivet: 06 apr-10 kl 14:14 »
Hej!
Nu går det bra! Vi kör kli på rumpan (har gjort det med flasklammet vi har sen tidigare och det funkar bra). Vi var nere nu vid lunch och tvångshöll tackan så hon är still och för tjugonde gången lirkade vi med lammen, tryckte in spenen i munnen, kliade på rumpan och vips, äntligen så kom de på det, en efter en. Så nu hoppas jag bara att tackan har tillräckligt med mjölk, att alla får dia och att inte tackan väljer bort någon. Tack för alla svar  :)

Mvh Elisabet

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Fattar inte hur man diar-hjälp önskas
« Svar #7 skrivet: 06 apr-10 kl 18:08 »
Skönt att läsa!

 ;D
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 2 användare
Tur-Johan, Tobias Baggman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser