Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ull och skinn  (läst 2610 gånger)

leifhh

  • Gäst
ull och skinn
« skrivet: 14 sep-05 kl 12:37 »
Har precis höstklippt min lilla flock och har sparat trevlig ull från ett par av djuren. Detta tänkte jag lämna in för att få spunnet till garn. Men är det någon som känner till vilka spinnerier som finns för små kunder som mig?

Snart är det också dags att slakta ett par av djuren. Då blir det ju ett par skinn som skall beredas, men vart kan man lämna dem? För jag har ju inte riktigt tid att göra det själv.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:ull och skinn
« Svar #1 skrivet: 14 sep-05 kl 13:17 »
Låna en spinnrock så har du pyssel hela vintern.

Finns två garverier i Tranås. Och i hemslöjdstidningen har jag sett några annonser.


Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:ull och skinn
« Svar #2 skrivet: 14 sep-05 kl 13:59 »
Det beror väl på hur mycket ull du har, men jag tror att de flesta spinnerier vill ha minst 10 kg. Hittar du något spinneri som tar mindre får du gärna skriva det här. Det finns ett litet spinneri på Gotland, Ihre gård, som är igång på deltid. Kanske de tar mindre kvantiteter...

Annars går det ju att tova ullen också. Gör tex en sittdyna och håll rumpan varm under vintern. Det är helt suveränt med en sån i en kall bil tex.

I@

  • Gäst
Re:ull och skinn
« Svar #3 skrivet: 14 sep-05 kl 18:44 »
Hej!
Gå in på www.allmogefar.se och länkar. Där finns flera spinnerier som tar i mot "små" kunder.

MVH Ia :)

leifhh

  • Gäst
Re:ull och skinn
« Svar #4 skrivet: 19 sep-05 kl 13:37 »
Tack för tipsen, nu är det dags att följa upp dem!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 3 användare
Rörsbjär, Ett svart får, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser