Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippning  (läst 9151 gånger)

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Klippning
« skrivet: 08 aug-06 kl 23:33 »
Hösten är ju inte så långt borta nu, som man har börjat fundera på höstklippningen.
Jag har tillgång till en jättbra fårklippare, men det är ett problem att alltid få tiden att passa.
Och i våras hann jag inte få dem klippta innan lamningen. Så vi har börjat fundera mer och mer på att klippa dem själv.

Jag har fått massor av tips på dessa sidor, men undrar om någon vet om det bättre att snöra fast dem eller ska man bygga en klippstol?
Hittade en jättebra ritning för mjölkning av getter, men den fungerar ju lika bra till får. Tack för den. Den kan man snickra till om det behövs.

Och sen funderar jag på sax eller maskin? Klippmaskinen är tung och dyr, men det kanske går fortare när man lärt sig hantera den. Och i långa loppet tjänar du väl in den.

Skulle behöva råd av er som klipper själv.
/Mia




« Senast ändrad: 08 aug-06 kl 23:35 av mosesmia »
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Re:Klippning
« Svar #1 skrivet: 09 aug-06 kl 00:31 »
Det är rätt så jobbigt att lära sig klippa. Har själv bara klippt en höst och en vårklippning själv men skam den som ger sig. Höstklippningen försökte vi ha dem sittandes när vi klippte dem men det blev mera att de blev fastbundna tillslut ändå stackarna. Till vårklippningen gjorde vi en klippstol eller stupstock snarare. Då gick det betydligt lättare. Gick tom lätt att vara ensam att klippa. Allt hänger dock på sax och skär. Innan man lär sig att hantera dessa är det lite knivigt. Begangnade fårsaxar går säkerligen att få tag på billigt. Har prövat att handklippa några får också och det är ganska härligt men jobbigt, och tar tid för en som inte kan. Jag brukar ta finputsningen med handsaxen. Men pröva att klippa, det är lärorikt!

/Bladhis

Emmaibäcka

  • Inlägg: 163
Re:Klippning
« Svar #2 skrivet: 09 aug-06 kl 06:38 »
Har själv precis kommit igång med klippning, klippte 20 tackor i våras och tyckte det gick relativt bra. Köpte då in en elsax från LG, innan det hade vi bara fyra får och då hade jag en vanlig sax. Inte att rekomendera då det tog jääättelång tid att klippa.
Med elsaxen däremot tog det ganska lång tid på de första tackorna jag klippte, men man kommer ganska snabbt in i det och det går lättare och lättare, iallafall i mitt fall. Innan installningen ska jag klippa flocken igen, nu är de dock över 60 st så vi får väl se om jag orkar eller måste leja in någon...
Lånade förresten in en klippstol som jag trodde skulle underlätta arbetet, men tyckte bara att det var krångligt, lättare då att bara välta ikull tackan och så är det att klippa direkt. Man får se upp med ryggen dock om man inte står rätt ;)

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Klippning
« Svar #3 skrivet: 09 aug-06 kl 13:23 »
Någon här som kan tipsa om en bra fårklippare som verkar i Blekinge (sydöstra Sverige)? Jag kommer behöva hjälp med att klippa ca 15 gotlandsfår längre fram i höst.

Sen undrar jag hur sent man kan klippa dem utan att de fryser?
« Senast ändrad: 09 aug-06 kl 13:26 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Klippning
« Svar #4 skrivet: 09 aug-06 kl 13:49 »
Hur sent det går att klippa dem beror väl på vad ni har för fårhus.
Jag fick mina klippa för sent i höstas, tyckter jag.

Jag hade redan fått stalla in dem och börjat ge hö. Det var mycket snö på backen. Och den natten då de var nyklippta, sjönk graderna till minus 20.

Så de fick vara instängda i deras ladugård, som är helt isolerad.
Tills det blev lite varmare, då de kunde börja gå ut igen.
Det är också en av orsakerna varför vi funderar på att börja klippa dem själva.
/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Klippning
« Svar #5 skrivet: 09 aug-06 kl 13:56 »
Vi har kollat på olika elsaxar, då det verkar som om det är bäst.
När man lärt sig går det fortare. Man har ca 15 st att klippa.

Men vilken ska man köpa?, det finns ju så många olika.
Någon att rekommendera?

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Klippning
« Svar #6 skrivet: 10 aug-06 kl 09:55 »
Kommer att ha mina i lösdrift och då är stallet alltså kallt. Vi brukar dock inte ha det så kallt med snö här nere, snarare blött och regn på tvären och det borde ju vara mindre bra det med.

Jag kan dock stänga in dem några dagar om det skulle behövas. Väljer får själva att gå in när det är blött och regnigt? Har läst någonstans att getter gör det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fårklippare

  • Gäst
Re:Klippning
« Svar #7 skrivet: 12 aug-06 kl 23:35 »
Hej fårägaren ..och andra som läser detta!
jag har jobbar som fårklippare i över 20år och frågan om det är svårt att lära sig klippa så brukar jag säga ..nej, men det kan ta några får innan man vågar gå på djupet..?? jo när man klipper fåren.... nu finns det normalt sätt 2 olika metoder.. vi börjar med den lätta.. klippning på bänk, fåret står då ca 50 cm upp på ett bord med huvudet fast klämt.. eller vad man ska säga..fåret står still... med andra ord. man börjar då med att klippa från svans en och följa ryggraden framåt så långt det går...tänk på att saxen ska vila på skinnet med en lutning på ca 25-30 grader, något som nybörjare brukar göra...ska vi säga fel.. är att dra undan ullen med den andra handen... fel,fel fel...här kommer då klippsår uppstå om man har otur.. drar man i ullen lyfts skinnet och kommer i mellan skären, låt ullen istället få falla själv. undantag är om ullen är tung av för lång tid mellan klippning eller skitiga djur, även blöta djur, sistnämda ska man helst vänta med till dom är torra, då får man hålla upp ullen så inte skinnet dras ut av ullen....hoppas ni förstår.
man fortsätter ner med långa drag bakifrån och fram och följer med får kroppen. Nu kommer vi till den lite svårare delen..buk o ben..det vi nu har klippt kallas för fäll. Jo klipp nu uppifrån och ner vi benen fram... klipp under buken och följ hela tiden kroppen med 25-30graders lutning på saxen. Bak benet ska man luta saxen från hälsenan och följa benet..med andra ord klipp på sidan ner vid bakbenen inte rakt ner bak...!!svansen klippes uppifrån och ner inte för långt skiljer sig på olika raser och längd på svans, tänk även på att inte skada blygden som är under svansen....fortsätt nu runt på andra sidan lika dant och fram till halsen... har vi kommit lika långt nu så har vi bara halsen kvar, plasera då vänster hand på fårets vänstra öra och klipp vänster sida..lägg handen på fårets högra sida och klipp högersidan.. nu kan du släppa fåret och ta det sista på båda sidor, samt halsen ner och där var fåret klippt... grattis din tid blev denna gång 160 sekunder, inte så dåligt för att vara första gången... om några år är du nog nere på under 90 sekunder.. :)

vad det gäller tid på klippning så går det att klippa året runt men jag lider mest med får som går långhåriga på sommaren än klippta på vintern..får äter sig varma kan man säga, och får bra päls...det betyder att får dom dåligt med foder eller dåligt foder gör kroppen egen tjock päls som senare är näst intill omöjlig att klippa, är väldigt gul i utseende. därför rekomenderar jag fårägare att ge dem lite tilläggsfoder vid vinter klippning. får som inte klipps innan sommaren blir i regel magrare, dom blir för varma för att äta....låter konstigt men dom äter bara för att leva inte mer...nu pratar jag om får med lång päls typ ett år mellan klippning.. så ni inte tror att det gäller alla.
Svar till dig som undrade över klippning på hösten: har aldrig hört talas om att ett får fryst ihjäl, men där emot dött av värmeslag. om det är svar på din fråga.. men klipp tidigare i år så slipper du att oroa dig..tycker jag.

Den andra metoden när man har fåren mellan benen kan jag skriva ner om det är någon som vill veta.. skriv kramp nu....
om ni har problem med era får eller frågor ...eller bara behöver någon som hjälper er med klippning så hör av er, håller på att uppdatera min hemsida, där kommer snart råd och rön stå om fårskötsel också.  www.farklippare.se
m.v.h johan

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Klippning
« Svar #8 skrivet: 14 sep-06 kl 14:02 »
Är det alldeles för sent att klippa nu i mitten på september? De ska gå ute i vinter, med tillgång till skydd.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Klippning
« Svar #9 skrivet: 14 sep-06 kl 15:11 »
Vi har kollat på olika elsaxar, då det verkar som om det är bäst.
Men vilken ska man köpa?, det finns ju så många olika.
Någon att rekommendera? /Mia

Jag har två elsaxar och tycker att min Stewart är suveränt bra !
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Klippning
« Svar #10 skrivet: 14 sep-06 kl 16:02 »
Är det alldeles för sent att klippa nu i mitten på september? De ska gå ute i vinter, med tillgång till skydd.

Hittade i någon bok att man skulle klippa dem nu i september, oktober så det går nog bra.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Klippning
« Svar #11 skrivet: 14 sep-06 kl 16:03 »
september och oktober brukar vara bra tid att höst klippa.. lite beroende på var man bor i landet...

Innan du börjar utfodra med hö....
för att slippa höboss i ullen..

Själv brukar jag oftast höst klippa för han... går bara ut i hagen med lite knäcke bröd och en påse i fickan och klipper en tacka ....
lägger ullen i påsen o går hem....
Jag sätter alltid mina tackor när jag klipper dem..
 ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Klippning
« Svar #12 skrivet: 14 sep-06 kl 17:32 »
Då ska jag göra ett försök nästa vecka! Tyvärr är min stora tacka fortfarande ganska skygg, även om man nu får komma nära henne. När vi köpte henne i början på sommaren var hon väldigt rädd av sig, och lät inte nån komma nära alls.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Klippning
« Svar #13 skrivet: 19 sep-06 kl 18:44 »
Jag är nybliven får ägare. Är mycket rutinerad på hästklippning. Så jag gjorde likadant som på häst.. På med en grimma o satte fast vid väggen och sen var det bara att klippa! Bjöd på lite knäckebröd emellan åt o vi hade riktigt trevligt, jag o mina barn o 9 tackor o baggen.
 Fördelen var att jag kunde dessutom sitta på en låg pall o klippa. Alla sätt är nog bra utom dom dåliga  ;)

Så ni som behöver hjälp kanske känner någon med hästar...?

Med en bra maskin är det inte större skillnad än att man kan ju tänka att det inte är så noga som på en tävlingshäst   ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Klippning
« Svar #14 skrivet: 26 sep-06 kl 08:41 »
Men du använde inte samma klippmaskin som till hästarna, eller? Det hade ju varit jäkligt praktiskt annars!  :)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Klippning
« Svar #15 skrivet: 30 sep-06 kl 08:00 »
jo,samma maskin men annat klipphuvud. Det går inte alls med hästklipphuvudet, har provat  ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Klippning
« Svar #16 skrivet: 11 okt-06 kl 15:48 »
Hejsan
Min premiär höstklippning gick åt skogen, våran son hamnade på lassa och har legat här nu 5 veckor snart, men nu börjar de säga att han får åka hem.
Så nu blir det arbete. Jag har tyvärr fått börja ge hö åt fåren så ullen är skräpig. Det blir svårt att klippa dem, Är lite nervös, men det ska också bli roligt.

Sedan har vi även höstslakten att ta tag i, Tror ni det ändå går att bereda skinnen eller kan man bereda och klippa ner dem till plädar? Det känns så trist att behöva slänga alla skinnen.

Med facit i hand borde jag låtit fårklipparen komma förbi och klippa dem när han skulle, men jag vill ju lära mej att göra det själv. Vem kunde ana att vi skulle tillbringa 5 veckor på lassa.

Jag kan försöka lägga in en bild på en nyklippt tacka, men ni får inte skratta. ;)
/Mia
« Senast ändrad: 11 okt-06 kl 15:50 av mosesmia »
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Klippning
« Svar #17 skrivet: 11 okt-06 kl 20:34 »
Skönt att sonen är bättre! Blev inte riktigt klok på varför du skulle vara tvungen att slänga skinnen?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Klippning
« Svar #18 skrivet: 12 okt-06 kl 11:37 »
Det jag undrade med skinnen, det var om det går att bereda dem fast det är hö som sitter fast i ullen?
Jag har gett hö ett bra tag och på vissa lamm är det mycket hö som sitter fast. Har försökt borsta bort, men det går inte.
Och det var det jag tänkte om man kan med dessa skinn kan få dem ner klippta till plädar. eller vad kan man annars göra?

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

leifhh

  • Gäst
Re:Klippning
« Svar #19 skrivet: 12 okt-06 kl 11:43 »
Ring och rådfråga din närmaste skinnberedare....
En variant är att försöka plocka bort så mycket skräp som möjligt ur skinnen, sedan skicka/lämna dem till beredning men vara beredd på att skinnberedarna kasserar de skinn de inte tycker sig kunna göra något vettigt åt med en rimlig arbetsinsats!
Ergo: låt proffsen avgöra vad de tror blir bäst med skinnen....

Lisasgården

  • Inlägg: 274
  • lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
Re:Klippning
« Svar #20 skrivet: 12 okt-06 kl 11:54 »
Ni som har fåren ute på vintern, klipper ni dem på hösten iallafall ??
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

leifhh

  • Gäst
Re:Klippning
« Svar #21 skrivet: 12 okt-06 kl 11:58 »
Mina får går ute hela året, givetvis tillgång till ligghall....
Och ja jag klipper dem, började i går...
Jag bor i odlingszon 3, mer specifikt gränsen mellan Halland och Västergötland.
Klippning nu i kombination med lite kraftfoder skall ge många goda lamm till våren är tanken  ;)

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Klippning
« Svar #22 skrivet: 12 okt-06 kl 13:40 »
Jag klipper mina nu i slutet på oktober. De går ute hela vintern, men naturligtvis tillgång till hus. Jag upplever det ändå som att de hellre är ute. När det är riktigt ruskväger - regn eller snöstorm - går det in.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Klippning
« Svar #23 skrivet: 12 okt-06 kl 14:03 »
Mina går ute men, kan gå in om de vill. De klipptes i förra veckan. De verkade lite frusna de första dagarna och givetvis ösregnade det också. Det är ju mitt första år med får så det var en rolig syn att se alla fåren nyklippta. De såg ut som ett gäng tjocka vinthundar nästan.  :D De är ialla fall fina i hullet allihop.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Klippning
« Svar #24 skrivet: 12 okt-06 kl 16:43 »
Ni som har fåren ute på vintern, klipper ni dem på hösten iallafall ??


Klipper också på hösten annars blir det så väldigt mycket ull på fåren.
Mina är också ute på vintern (med fri tillgång till fårhus)

Känner faktiskt ingen..som har fåren instängda inomhus vintertid  ???

Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Klippning
« Svar #25 skrivet: 31 okt-06 kl 09:55 »
Hejsan
Vad skönt nu är både slakt och klippning klart.
Det var min premiärklippning, men jag måste säga att det gick lättare än vad jag trodde. Men jag hade också målat upp en bild av att det skulle vara fruktansvärt svårt.
Jag hade 14st att klippa och klippte med maskin. De stora tackerna behövde jag hjälp med att hålla, men annars gick det bra. Tycker verkligen att alla någon gång ska pröva på att göra det själv. Det var jätteintressant. Fick slänga en hel del ull med allt för mycket hö i, men fick ändå ihop några säckar med ull så jag kan tova.
Enda nackdelen är att de blev klippta sent i år igen, det är tur att de har tillgång till ladugården som är isolerad, för temperaturen har varit nere i 24 minus grader.

Skönt att det är gjort, nu kan man börja varva ner.

Faktiskt så gubben i grannbyn han har alla sina får instängda hela vintern, när första snön kommer tills den är borta. Men han har en enorm ladugård. Min däremot älskar att vara ute fast det har kommit en halv meter snö och de får bestämma själv om de ska vara inne eller inte. När det blir riktigt kallt, under 25 minus då börjar de vara mer inomhus. Och då brukar jag även ge mat
inne.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1275 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser