Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Börja med får  (läst 1692 gånger)

Börja med får
« skrivet: 26 sep-20 kl 00:57 »
Hej, vi är på gång med att köpa en mindre jorbruks fastighet i Norrbotten.

Vi funderar på att skaffa får mest som hobby men tänker givetvis också att det ska generera lite inkomst.
Jag är inte helt borttappad men har en massa funderingar ändå.

Hur många får kan jag ha ungefär på gården
Det är 10ha åkermark och (6ha betesmark) egenteligen borde det väl vara åkermark det också. Vad ör skilknaden?
Tanken är att kunna producera allt föder själv, bara behöva köpa kraftfoder till tavlorna under dräcktighet? Samt måste man väl köpa strö till ligghallen.

Vi tänkte isåfall bygga en ligghall? Och låta fåren vara ute på lösdrift. Eller åtminstone ha en liten utehage över vintern.
« Senast ändrad: 26 sep-20 kl 01:19 av Daniel Æ Salander »

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Börja med får
« Svar #1 skrivet: 26 sep-20 kl 12:29 »
Kul att ni funderar på att starta med får!

Trevliga djur, och efterfrågan på lammkött, skinn och även ull är stigande.

Hur man ska skapa en rimligt bärkraftig fårproduktion i Norrbotten, är svårt att svara på, för sådana som mig, som begriper mig på odlingsförhållanden, klimat och annat huvudsakligen "söder om Dalälven".

Men jag kan ge några allmänna goda råd för att komma igång bra:

Ta kontakt med Fåravelsföreningen i Norrbotten.

http://www.faravelsforbundet.se/norrbottens-lans-faravelsforening/

Gå en kurs till att börja med!

Länsstyrelserna, Gård & Djurhälsan, hushållningssällskapet, och Fåravelsförbundets distrikt anordnar kurser och utbildningar för fårägare/blivande fårägare.

Skaffa en mentor, alltså någon som håller får i närheten, som kan stötta.

Gå på egen anordnande studiebesök, genom att prata med t.ex. ordförande i Fåravelsföreningen i Norrbotten, så kan ni få kontaktuppgifter till fårägare i rimligt nära till där ni bor.

Rasval, och hurdana byggnader man behöver, bör anstå, tills ni funderat mer över om huvudprodukten från fåren ska vara kött, skinn, (ull) eller ekosystemtjänster.

Olika raser ger olika sorters inkomster, och har lamm som växer olika fort. Men snabbväxande lamm av köttraser är svåra att föda på mer naturliga beten, medan lantraserna är enklare att föda upp på mager mark.

Får är betydligt mindre intresserade av lösdrift i stora hagar på vintern än vare sig nöt eller hästar. De kan kan helt enkelt inte ta sig fram genom snön, de är för små.

Att ha en mindre rasthage, för att kunna ligga ute och idissla gillar dom dock. Men rasthagen blir en parasitsamlare, så den ska bara användas av tackor utan lamm.

Om man ska ha en "ligghall" eller annan byggnad har delvis att göra med när lammen ska födas. Om lammen föds när det huvudsakligen är plusgrader, så behövs ingen tät/isolerad byggnad.
Men det är "bäst betalt" för lammkött hos slakterierna på sommaren (grillsäsongen), så därför låter många sina tackor lamma redan december/januari, så att det går att få fram slaktfärdiga lamm under sen vår och sommaren.

En del mer rutinerade fårägare, låter lammen födas utomhus på betet. Lamningar hos får är dock inte sällan problematiska. Dels så kan tackan ha svårt att föda fram lammen, så att man måste hjälpa till, dessutom förekommer det tackor som avvisar ett eller flera av sina lamm, eller att tackan har problem med att ge di av olika orsaker.
Det är därför vanligt att man i samband med lamningen stänger in gruppen, och låter tackorna stå i egen box några dagar i samband med lamningen, för att kunna lösa eventuella problem.

Min uppfattning är att man som nybörjare bör ha lamning inomhus de första åren, för att kunna lära sig hur en normal lamning går till, och kunna skaffa sig "ögat" för när man kan behöva rycka in och hjälpa till.

Ju kallare det är, desto mer brukar man behöva stötta lamm och tacka vid lamningen.
Jag låter mina lamm födas i början av februari, det är alltså "värsta vintern" här hos mig. Om det är en medeltemperatur på lägre än minus 10, så krävs noggrann skötsel och extra värme till de nyfödda, för att inga lamm ska gå förlorade.

Viktigt med fåren, är att de är parasitkänsliga, så lamm utsatta för högt parasittryck, snabbt tappar i tillväxt och lätt blir sjuka. Även vuxna djur blir dåliga av högt parasittryck, tackorna orkar t.ex. inte producera tillräckligt med mjölk åt lammen, om deras hull blir för dåligt.

Så fårhållning behöver innehålla en klok hantering av parasiter, som inkluderar regelbundna träckprov och avmaskning vid behov, samt en genomtänkt betesplanering och skötsel av betena, så att betena håller små mängder parasiter.

Lycka till!


carlos

  • Inlägg: 41
    • Gästrikland
Börja med får
« Svar #2 skrivet: 26 sep-20 kl 12:53 »
Köp boken Får. Den är lätt att ta till sig och behandlar det mesta man bör känna till.

Jag skulle skaffa mig 5 -10 tackor om jag var du. Det är bättre att börja smått och sen skala upp. Låter du dem träffa bagge så kommer du på ett par säsonger kunna öka flocken snabbt om du vill.

En viktig faktor att ta med är att planera för att betet behöver vila. Du bör alltid släppa ut de små lammen på bete som inte betats på ett år och både djur och bete mår bra av att det finns flera små hagar att rotera mellan.
Å andra sidan är återväxten på åkern efter höskörd ofta bra bete.

Lycka till.
« Senast ändrad: 26 sep-20 kl 19:55 av carlos »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 1 användare
Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser