Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med valp som jagar katterna  (läst 10358 gånger)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
Hjälp med valp som jagar katterna
« skrivet: 14 jan-14 kl 23:46 »
Hej har blivit med hundvalp.
Nu behöver jag lite hjälp, det är så här att jag har tre katter som valpen jagar och nafsar efter dom och hur mycket jag än försöker så fortsätter han att jaga dom. Så till frågan hur har ni andra gjort för att få valpen att låta katterna vara ifred?

Per
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

emil.jönsson

  • Inlägg: 34
    • Skåne
SV: Hjälp med valp som jagar katterna
« Svar #1 skrivet: 14 jan-14 kl 23:55 »
Jag tog med min hund till grannen som har en stor hankatt som är orädd för hundar, hon provade jaga men fick själv ta konsekvenserna, sen dess jagar hon inte katter. Och hon va 5år när jag gjorde de, så borde funka på alla hundar ;)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Hjälp med valp som jagar katterna
« Svar #2 skrivet: 15 jan-14 kl 00:08 »
Bra tips men problemet är ju också att den ena lilla katten smäller till han på nosen så det kommer en eller två droppar rött men de andra två dom finner ju sig i det hela och gör inget motstånd alls tyvärr dessutom envisas dom med att vilja gosa med honom så katterna har ju på något vis axepterat att han jagar dom. Den katt som försöker gosa mest med honom är den som var flockledare bland katterna tidigare och han har vikt ner sig tyvärr.

Per
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Hjälp med valp som jagar katterna
« Svar #3 skrivet: 15 jan-14 kl 00:09 »
Hahahahahaha vår hund låter bli katterna så länge de:
1. ligger stilla
2. inte syns

Rör de sig hastigt så jagar hon dem (läs leker)
Hon var EFTER katterna så hon har levt med dem hela sitt liv!!!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Hjälp med valp som jagar katterna
« Svar #4 skrivet: 15 jan-14 kl 00:48 »
 ;D vaaaa h ;Dar du stulit min lilla Sacco ???????  Ja det låter som min sacco det ;D och hur mycket jag än förklarar för katterna att dom måste säga ifrån så får jag bara den där blicken som säger "nej nu förstår jag inte vad du menar" men du kanske vill ha tre kissar till så att din hund får lte mera att göra ;D
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Hjälp med valp som jagar katterna
« Svar #5 skrivet: 15 jan-14 kl 01:12 »
Hur gammal är valpen? Hur har du gjort när du sagt ifrån?

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Hjälp med valp som jagar katterna
« Svar #6 skrivet: 15 jan-14 kl 01:29 »
Valpen är snart 13 veckor och jag har ju försök att säga nej, och jag har försökt hinna med i svängarna när han sticker efter en katt och ta tag i nackskinnet och då ger han sig och lägger sig på rygg en så fort jag släpper honom är han på dom igen och ag har testat vattenspruta på han men det bekommer han inte alls.
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

gransmala

  • Inlägg: 102
  • "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
SV: Hjälp med valp som jagar katterna
« Svar #7 skrivet: 15 jan-14 kl 06:02 »
Känner igen det där.....

Vår hund är straxt över året. Hon ÄLSKAR att bära runt på katter!
Ví har 7 katter som alla bor ute i ladugården och fårhuset. Hunden jagar när hon får chansen. Bäst och roligast är givetvis om hon måste spåra dom först.
Vi har försökt med det mesta. Vi har 2 unga kattdamer som gladeligen låter sig bäras omkring. Dom går fram och lägger sig framför hunden hela tiden.
Sedan har vi även  2 äldre damer som verkligen visar vem som bestämmer. Hunden kan springa efter dom lite halvhjärtat men vågar inte gå i närkamp pga tidigare blodsvite. Så länge katterna inte far illa och säger ifrån är det svårt att få stopp på det. Det har minskat med tiden och vi hoppas att hunden ska bli klokare med åren.
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: Hjälp med valp som jagar katterna
« Svar #8 skrivet: 15 jan-14 kl 07:00 »
Hej. försök få hunden med på andra o roligare aktiviteter! Klart det är roligt o jaga katter, men tänk om hunden är ute o jagar någon katt o jagar iväg en katt över en väg o då kommer det en bil?
Har ett litet hunddagis, de hundarna vet att här är det förbjudet att jaga mina katter ( o andra djur), men det är det första de gör när de kommer hem, ( men det är inte mina katter...) :-[ Jag tror det handlar om " vad är det som är tillåtet o inte" vem är det som är en bra ledare?
En av dagishundarna, (springer spaniel) hoppar gärna upp mott folk, han vet att jag inte tolererar det, har fått ett knä mot hans bröst, en gång. Hoppar mot mig gör han inte längre, men hans matte o ägare gör han så med!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Hjälp med valp som jagar katterna
« Svar #9 skrivet: 15 jan-14 kl 09:34 »
-Någon här på forumet berättade att hon lärt sin lilla valp att inte jaga höns genom att ha den i lina. Över axeln bar hon en stor kasse med returburkar. Direkt som valpen gjorde ett utfall för att jaga höns så kastade hon den på backen med en skräll så att valpen blev rädd och så låtsades hon som om det inte var hon som gjort det och sprang en liten bit bort från hönsen och tröstade sen valpen. Valpen var inte smartare än att den kopplade ihop hönsjakt med en hemskt otrevlig skräll... Den slutade jaga höns. Vet inte om den blev rädd för skrällar istället. Men tankesättet tror jag är alldeles rätt. Vet inte om det skulle funka eftersom valpen redan blivit så van vid kattjakt! Sen är det olika raser. Jaktterriers och jakttaxar är avlade på att inte ge sig... Vanliga sällskapshundar är vekare.

 

Lavendel

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Hjälp med valp som jagar katterna
« Svar #10 skrivet: 15 jan-14 kl 10:12 »
du kan tex ta å fylla nån burk med torra ärtor, så det skramlar.
 Sedan är syftet att bryta det hunden gör absolut inte skada den, kasta den så nära hunden som möjligt för att få den på andra tankar när den skall jaga dom. Men jag undrar om det eg har nån större effekt på så ung hund. Den vill ju leka  kanske är det så att katterna leker även dom med den. Katter som hälsar på sina vänner har alltid en svans rakt upp oftast med en *krok* i toppen. Är det så katterna möter hunden så leker dom nog =) katter låter å fräser mycket om det är obehagligt för dom samt blir till igelkottar...
Kanske den får hunden  för lite att göra med motion, maten är inte optimal som gör att den får så mycket extra energi men så kanske man bara kan se på det om det är vuxen.  Troligen lugnar det sig av sig självt och jag tror katterna fattat att det är en valp... lycka till  med hur det går =)


lavendel

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Hjälp med valp som jagar katterna
« Svar #11 skrivet: 15 jan-14 kl 10:35 »
Personligen så tror jag på totalignorans för hundarna när det gäller de andra djuren. Dvs så fort ngn av hundarna visar det minsta intresse för djuren så är jag på dem oavsett vad de har reagerat på. Jag lärde mina 5 jrt att ge fan i hönsen när de flyttade in och kattungen genom att sätta ett totalförbud.

Höns katt och hundar kunde vara ute fritt på tomten. Har kört samma sätt nu igen då jag flyttade tillsammans med sambon, hans schäfer fick inte ens titta på mina höns eller kaniner. Det har resulterat i att hon nu inte bryr sig alls. För 6 månader sen så flyttade en 6 mån schäfervalp in hon fick samma regel från dag 1.

Alla djur här är mina och dem skall hundarna ge fan i. Man måste mena det man säger, vara konsekvens och snabb att läsa av hunden.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Hjälp med valp som jagar katterna
« Svar #12 skrivet: 19 jan-14 kl 20:15 »
Valpen är snart 13 veckor och jag har ju försök att säga nej, och jag har försökt hinna med i svängarna när han sticker efter en katt och ta tag i nackskinnet och då ger han sig och lägger sig på rygg en så fort jag släpper honom är han på dom igen och ag har testat vattenspruta på han men det bekommer han inte alls.

Jag är knappast någon hundexpert men när det gäller  att jaga katter så är det nog svårt vid den åldern. Tycker du kan vara glad om du lyckats vid 1 - års ålder. Tror vår leonberger blev kattren vid 1,5 år(är 3 nu men fortfarande inte 100% pga oerfarna ägare :-) ).
Men var väldigt försiktig med att skälla på din valp eller ta hårt i den, dagen då hunden behöver en riktig blåsning får det absolut inte vara  något som den är van vid. Envishet tycker jag fungerar bäst och ger snabbast resultat. När valpen gör ansats att sticka efter  katten tar du tag i halsbandet och håller tills hunden är avslappnad + någon minut (sätt dig mellan katt och hund så den inte kan titta på katten undertiden). Garanterat kommer den ge sig efter katten när du släpper igen, så det är bara att börja om och om och om och om.......tills hunden tycker det är skit tråkigt att försöka jaga katter. (om det så ska ta en timme)

Vi var tvungna att till en början hålla katter och hund skilda för att vi skulle kunna bryta beteendet.
Vad för ras har du?

Snuzers inlägg är för övrigt helt klockrent.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 6 användare (2 dolda)
Bokohammare, xaelanar, Jon.b, ThomasS

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser