Vet att jag berört detta tidigare, i liknande eller rent av i exakt form, men lyckades inte hitta någon gammal tråd om ämnet.
Om man har ett behov av vattenburen värme baserad på eldning av diesel, men inte har lust eller plats för en vanlig oljepanna, hur skulle en begagnad dieselmotor på 1-3 liters cylindervolym fungera som alternativ? Vi bortser helt från att motorn för ett sabla liv, att elda diesel inte precis är det mest miljövänliga och att dieselmotorn kan vara svårare att starta upp automatiskt.
Hur mycket diesel gör en säg 1500cc personbilsmotor av med på tomgång? Jag har för mig (Torbjörn?) skrivit någonstans att en bensinmotor i den storleken dricker 1-2 liter per timme. Dieselmotorn borde gå snålare, må mindre dåligt, men naturligtvis ge mindre värme också.
För att öka avgiven värmeeffekt är det knappast en bra lösning att bara höja motorns varvtal, så jag tänker att man i stället ökar belastningen genom att använda tillkopplad generator, elektromagnetisk virvelströmsbroms eller rent hydraulisk friktion och sedan låta dieselmotorns egen varvtalsregulator hålla ett konstant varvtal lagom ovanför tomgångsvarvet för att oljetrycket ska vara tillräckligt. Om man dessutom tar vara på avgasernas värmeenergi genom att köra dem genom en värmeväxlare med returvattnet, samt att motorn inte står och strålar sin värme ute i smällkalla vinterkylan, ja då borde det energimässigt inte bli sämre än en vanlig oljepanna...?
Är värmebehoven måttliga och ljud/vibrationer inget problem borde dieselmotorn vara ett väldigt billigt och kompakt alternativ till en liten oljepanna. Anläggandet av "skorsten" blir enkel och brandrisken knappast större än med oljepannan. Med lite elektronik (Arduino t.ex.) borde även start/stopp vara en ganska enkel sak att fixa om motorn är hyfsat varmkörd.