Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kloklippning??  (läst 4832 gånger)

Spjutsviksgard

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
Kloklippning??
« skrivet: 12 apr-18 kl 08:24 »
Mina höns är drygt 1 år och har nu denna vinter vägrat gått ut. Har alltså varit inne i hönshuset hela vintern. Dom har nu fått långa klor och min fundering är: ska jag klippa dom eller kommer det lösa sig själv, då dom nu börjat vara ute igen??? Hur gör ni?  Tacksam för svar :)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kloklippning??
« Svar #1 skrivet: 12 apr-18 kl 09:41 »
Jag skulle säga klipp klorna! När de vuxit ut till en viss längd vinklas de så att hönsen inte längre kommer åt att slita ner dem på naturlig väg. Jag brukar använda en sekatör. Men hönsakräken brukar göra rätt kraftigt motstånd :P ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kloklippning??
« Svar #2 skrivet: 12 apr-18 kl 09:44 »
Vi har varit tvungna att klippa några som inte sprätter omkring som de andra, det löser sig inte självt, speciellt inte om de får svårt att gå med de för långa klorna. Se upp för pulpan, blodet går långt ut i klorna.

Spjutsviksgard

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
SV: Kloklippning??
« Svar #3 skrivet: 12 apr-18 kl 20:59 »
Tack för svar🤗 vi får nog hjälpas åt, jag o min sambo😂

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Kloklippning??
« Svar #4 skrivet: 13 apr-18 kl 11:00 »
Jag har framförallt en höna som inte sliter klorna på rätt sätt. För att lösa problemet investerade jag i en klotång. Den har fördelen att den har en stoppbricka som hindrar att man klipper mer än en viss längd. Den är även liten och smidig. Jag klipper de klor som behöver det när de sitter på pinnen. Är det mycket kan det bli lite tjafsigt men är det någon enstaka klo så går det väldigt smidigt.
Genbank för Gotlandshöns

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Kloklippning??
« Svar #5 skrivet: 13 apr-18 kl 11:59 »
Har också en höna jag funderar över.. Är det ungefär som att klippa hundklor?

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kloklippning??
« Svar #6 skrivet: 13 apr-18 kl 19:15 »
En liten hund ;D Och så blir du pickad istället för biten.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Kloklippning??
« Svar #7 skrivet: 15 apr-18 kl 22:08 »
En liten hund ;D Och så blir du pickad istället för biten.
Tack för svaret! Men en pick eller två får man väl stå ut med!

Postat med Alternativ.nu´s app


Spjutsviksgard

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
SV: Kloklippning??
« Svar #8 skrivet: 16 apr-18 kl 13:22 »
Ja blir nog att investera i en sådan klippare med stopp i.😊 Granngården kanske har.. Annars någon zoo affär

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kloklippning??
« Svar #9 skrivet: 16 apr-18 kl 14:01 »
Biltema har, men den är vek, tror det var en av ungarna som böjde den...

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Kloklippning??
« Svar #10 skrivet: 18 apr-18 kl 17:27 »
Ok nu klippte jag henne.. och klippte såklart in till pulpan på en av klorna. Behöver jag göra något (göra rent eller så) eller läker det av sig själv?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kloklippning??
« Svar #11 skrivet: 18 apr-18 kl 17:34 »
Det läker av sig självt, men blöder det mycket så känns det ju bra att sätta över en tejpsnutt. Och inte släppa tillbaks henne i jord och hönsskit direkt.

Fast så bor jag ju med hönsens vänner, så jag har nog blivit larvig ;D

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Kloklippning??
« Svar #12 skrivet: 18 apr-18 kl 17:36 »
Tack!! Jag släppte in henne i hönshuset och hon sitter på en pinne och ser anklagande på mig.. får kolla om en stund om det har slutat

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kloklippning??
« Svar #13 skrivet: 18 apr-18 kl 17:53 »
Ja, det är ett elände när man råkar skada djuren. Jag har lyckats klippa fåren utan minsta blod den här våren (nåja, tre kvar), men så är jag väldigt försiktig med saxen och kör med fegiskammar. 5-6 klippskador och ett pekfinger på 20 år, men personligen tycker jag det är för mycket...


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Kloklippning??
« Svar #14 skrivet: 18 apr-18 kl 17:58 »
Tycker man ser lite röda områden även på de mest expertklippta! Men har aldrig räknat klipparnas fingrar..
Nej! Det är inte kul att vara den onde. Jag är hellre den gode

Postat med Alternativ.nu´s app


Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Kloklippning??
« Svar #15 skrivet: 18 apr-18 kl 22:30 »
Jag har råkat göra samma sak men med två klor på samma höna :-[. Man blir ju lite nervös när blodet droppar men eftersom hönan verkade skita totalt i det och mest såg sur ut över att jag stört henne så lät jag det vara. Hon fick aldrig några problem av det och några dagar senare kunde jag ta lite till på klorna som fortfarande var för långa.
Genbank för Gotlandshöns

 

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Kloklippning??
« Svar #16 skrivet: 19 apr-18 kl 21:54 »
"Skönt" att höra att man inte är ensam.. det slutade blöda strax efter och idag har hon varit precis som vanligt så jag hoppas att det läker fint!

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

290 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser