Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsen värper inte  (läst 3065 gånger)

Palsternackan

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Hönsen värper inte
« skrivet: 22 mar-18 kl 17:12 »
Jag har fyra höns och en tupp, samtliga är ca 2 år, två av hönsen lite yngre. Blandning dvärgkochin och silkeshöna. De slutade värpa i samband med ruggning i september och har fortfarande inte kommit igång igen! De ser friska ut, äter och uppför sig normalt, går gärna ut i trädgården när vi är hemma och det inte är massa snö. De är ibland lite kladdiga i runt rumpan och vi behandlar dem för kalkben just nu men annars kan jag inte se några tecken på sjukdom. Tuppen är snäll och tar hand om dem fint. De har fri tillgång till värpfoder, vatten och snäckskal och de får en skopa havre om dagen plus matrester och frukt.
Jag har köpt låtsas ägg och lagt i redena.
Vad kan problemet vara? Jag saknar äggen!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Hönsen värper inte
« Svar #1 skrivet: 22 mar-18 kl 17:21 »
De är inte kladdiga om näbben?

Vi fick helt plötsligt ett gäng som blev äggätare >:( Då blir det inte några ägg. På fyra höns kan man missa en sådan grej.

Palsternackan

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Hönsen värper inte
« Svar #2 skrivet: 23 mar-18 kl 11:21 »
De är inte kladdiga om näbben?

Vi fick helt plötsligt ett gäng som blev äggätare >:( Då blir det inte några ägg. På fyra höns kan man missa en sådan grej.

Tack för tipset! Men borde man inte se spår av äggskal isåfall? Eller åt dina höns upp alla spår?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Hönsen värper inte
« Svar #3 skrivet: 23 mar-18 kl 11:32 »
Alla spår borta, och de är snabba. Den här gången ser jag inte ens kladdet på näbben. Det är 12 st som är misstänkta, så de har blivit avskilda från de andra, men jag har inte sett vilka av dem (kanske alla :() som gör så. Det här är kopparmaraner som är en hungrig ras och som dessutom har mörkbruna ägg, men de har gått ihop med sådana som värper gröna och vita ägg, och det var de som plötsligt inte fanns i redena.

Förra gången det hände var det bara en höna, och henne fick vi att sluta med det. Då såg man tydligt kladd på näbben.

Thanawart

  • Inlägg: 1
    • Närke
SV: Hönsen värper inte
« Svar #4 skrivet: 19 apr-18 kl 11:36 »
Hur kan jag hantera dessa?

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Hönsen värper inte
« Svar #5 skrivet: 19 apr-18 kl 22:29 »
Om du menar äggätare så är det viktigt att ta dem från de andra så de inte lär ut felbeteendet. Sedan har i alla fall det fungerat bra här med att ge dem mer protein, låta dem vara ute så de har annat att göra, lägga in porslinsägg i deras reden, plocka bort ägg snabbt och så förstås i mån av tid försöka hitta de som är skyldiga/skyldigast.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 3 användare
xaelanar, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser