Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga biogasanläggning  (läst 6642 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Bygga biogasanläggning
« skrivet: 14 sep-03 kl 00:53 »
Rikard
 Sö 12 Aug, 2001 - 19:35
--------------------------------------------------------------------------------
Jag är intresserad av att bygga en egen BIOGASANLÄGGNING på en gård. Vet någon var man kan få tag på ritningar eller dylikt till ett sådant projekt?

Jag vill tanka gratis nämligen!

Om någon har erfarenheter av att utvinna gas från gödsel och/eller skit, så vore det jättekul att få ett email eller svar här på sidan!
 
K.A.J
 Må 26 Nov, 2001 - 05:58
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Rikard!

Skicka din E-postadress till mej skall jag skicka en del material om gasdrift till dej!

Hälsningar Kurth Johansson

E-post: K.A.J@privat.utfors.se

Kolla in min påbörjade hemsida: http://hem.fyristorg.com/K.A.J/K_A_J_s%20Hemsida.htm
 
Conny S
 Fre 19 Jul, 2002 - 01:04
--------------------------------------------------------------------------------
Är det någon här som vet något om var man kan finna information om "högteknologins förutsättningar"?

Jag har en fundering: eftersom många människor är skeptiska mot alternativa ideer för att de inte ger lika stort utrymme för just högteknologi, så skulle jag gärna vilja skärskåda frågan om detta beror på sociala eller fysiska orsaker. Är det exempelvis omöjligt att bedriva helt ekologisk "industriverksamhet" på lokal grund med spritt ägande? Eller förutsätter IT, Medicinforskning, fordon osv en stor marknad med mycket transporter och maktkoncentration?
 
Conny S
 Fre 19 Jul, 2002 - 01:06
--------------------------------------------------------------------------------
Är det någon här som vet något om var man kan finna information om "högteknologins förutsättningar"?

Jag har en fundering: eftersom många människor är skeptiska mot alternativa ideer för att de inte ger lika stort utrymme för just högteknologi, så skulle jag gärna vilja skärskåda frågan om detta beror på sociala eller fysiska orsaker. Är det exempelvis omöjligt att bedriva helt ekologisk "industriverksamhet" på lokal grund med spritt ägande? Eller förutsätter IT, Medicinforskning, fordon osv en stor marknad med mycket transporter och maktkoncentration?
 
Lennart Hälsingland
 Fre 28 Feb, 2003 - 21:54
--------------------------------------------------------------------------------
Någon som vet hur man bygger en liten biogasanläggning. E-posta mig
 
Kurth J
 Sö 2 Mars, 2003 - 09:24
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Lennart!

Det finns bakterier som man kan ha i komposten som avger vätgas och binder kolet i kompostmassan! Då får man ett bränsle som inte bidrar till växthuseffekten! Skall se om jag hittar någon bygg-beskrivning på en sådan anläggning.

Mvh Kurth Johansson
 
Kurth J
 Sö 2 Mars, 2003 - 09:29
--------------------------------------------------------------------------------
Jag ser längre upp att min hemsidesadress är fel. Den rätta är: http://hem.fyristorg.com/K.A.J
Ds.Kurth
 

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Re:Bygga biogasanläggning
« Svar #1 skrivet: 14 okt-03 kl 17:44 »
Till de som har skickat mail till mej! Jag har något strul med E-mailet så jag kan inte skicka svar. Kan däremot svara via ICQ, skicka i såfall ert ICQ-nr så skickar jag mitt! Har det inte tillgängligt just nu. Men lägger ut det när jag kommer hem. Sitter på JAK-kontoret nu.

Mvh Kurth Johansson
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Re:Bygga biogasanläggning
« Svar #2 skrivet: 15 okt-03 kl 07:47 »
Min ICQ :  280479737

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Elisabeth

  • Gäst
Re:Bygga biogasanläggning
« Svar #3 skrivet: 23 dec-03 kl 23:36 »
Föreningen Geist i Lilla Edet vet hur man bygger biogasanläggningar.

Elisabeth

hvittann

  • Inlägg: 8
Re:Bygga biogasanläggning
« Svar #4 skrivet: 10 dec-04 kl 15:24 »
En veldig inspirerende site for bygging både av biogass og biodiesel er http://journeytoforever.org.

Søker du på "small farms library" kan du laste ned en hel bok om bygging av biogass-anlegg.

skravlinge

  • Gäst
Re:Bygga biogasanläggning
« Svar #5 skrivet: 13 sep-05 kl 21:42 »
I vårt klimat går det inte lätt att bygga biogasaggrigat om de inte är ganska stora. Processen försigår i temperaturområdet
 ca 35 eller 60 grader. Processens värme och en  stor,väl isolerad tank, och kanske oxå att en del gas får gå åt att hålla  processen varm nog för att få gas.
Jag provade på skoj med hönsskit i en tunna med vatten och en tunna uppochner i denna, som de gamla gasklockorna. Det blev gas eftersom det var sommar, men i den volymen räckte det inte till mer än att grilla några korvar.

En anläggning som tar skit från i alla fall 50 kor, är nog den minsta storlek, för att få ut tillräckligt, av den energi som produceras, utan att det mesta går åt att hålla processen varm och igång.


Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Bygga biogasanläggning
« Svar #6 skrivet: 28 dec-05 kl 04:37 »
Här finns en del info om man följer länkarna:

http://www.agrigas.lu.se/

 
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Hampus

  • Inlägg: 50
Re:Bygga biogasanläggning
« Svar #7 skrivet: 30 maj-06 kl 23:08 »
Biogas från vall fungerar bra i Sverige. Synd att det inte finns särskilt många bönder i Sverige som förstår detta och inser vidden av sitt dieselberoende. Oroväckande utveckling.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

788 gäster, 3 användare
xaelanar, Kengus89, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser