Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  etanol på vintern  (läst 10792 gånger)

Mullvaden

  • Inlägg: 130
etanol på vintern
« skrivet: 29 maj-05 kl 13:51 »
jag har läst lite här om att det skulle vara problem att använda etanol vintertid. dock sitter ett klistermärke på min tös arctic cat bearcat om etanolanvändning,det riktar sig nog mot amerikanska användare men min fråga är:
är det möjlitg att köra skotern på etanol?
samt,när jag var lite hade jag en radiostyrd bil med metanolmotor,när man hade råd köpte man nitrometan å blandade i bränslet,alltså samma som dragraceåkarna gör.
fungerar detta även med etanol?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:etanol på vintern
« Svar #1 skrivet: 29 maj-05 kl 21:29 »
Nitrometan går utmärkt att blanda med etanol också. Men... jag undrar om du verkligen vill det. Det är dyrt, frätande, giftigt, explosivt och extra miljöovänligt. Det höjer visserligen effekten rätt ordentligt på en motor, men motorn kan också bli överhettad.

Tinkerbell

  • Inlägg: 76
    • Östergötland
Re:etanol på vintern
« Svar #2 skrivet: 31 maj-05 kl 11:23 »
Häll i en skvätt och se hur den går. Etanol håller ca 100 oktan så lite beroende på vad du kör med innan så kanske skotern behöver lite mer soppa för att gå bra.
Tyvärr är etanolen lite kinkig när det är riktigt kallt ute så en skoter på vintern kanske inte är det optimala. Det går utmärkt att blanda etanol och vanlig bensin och då är det lättare att starta.
E85 etanol innehåller 15% bensin men är det riktigt kallt kanske 50/50 är att föredra om det inte finns förvärmning eller att skotern står i varmgarage när den startas.

Jag är själv inne på att etanolkonvertera en bil och spånar i ämnet jag med så jag har ingen praktisk erfarenhet.

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:etanol på vintern
« Svar #3 skrivet: 31 maj-05 kl 16:40 »
Kombinationen etanol och startgas är rätt okej annars.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
Re:etanol på vintern
« Svar #4 skrivet: 10 okt-05 kl 21:44 »
Nitrometan går utmärkt att blanda med etanol också. Men... jag undrar om du verkligen vill det. Det är dyrt, frätande, giftigt, explosivt och extra miljöovänligt. Det höjer visserligen effekten rätt ordentligt på en motor, men motorn kan också bli överhettad.

Detta är nyligen bekräftat. Den killen som åkte E85 + nitrometanol (utan att höja bränsletrycket...) fick problem med en kolv.

Kallstartslösningar: vanligast på en bil med elektroniskt motorstyrsystem är att montera ett motstånd som lurar styrsystemet att tro att det är kallare än det är.

Annars som brassarna gör: extra tank för lite startbensin.

Eller förvärmning av bränslet funkar också.
« Senast ändrad: 10 okt-05 kl 21:44 av Chaan »

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:etanol på vintern
« Svar #5 skrivet: 14 okt-05 kl 21:05 »
alltså när jag pratar skoter pratar jag inte om en moped utan om ett fordon som går ovanpå snö på vintern. här är det påfallande ofta runt -20 så hur man skulle förvärma bränslet,näe det tror jag inte på. startgas känns säkrare.

appropå startbensin,farsan berättade att i hans ungdom,innan det fanns vägar då dom åkte båt dit dom skulle,så körde många på rödsprit för det var billigare än bensin,man startade med en liten skvätt bensin och när man fått upp värmen slog man i rödsprit.funkade tydligen utmärkt.

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:etanol på vintern
« Svar #6 skrivet: 27 okt-05 kl 18:24 »
en liten update:
i senaste numret av tidningen snöskoter är en artikel om just att köra skotern på E85. helt klart intressant läsning.

Rizz

  • Gäst
Re:etanol på vintern
« Svar #7 skrivet: 05 nov-05 kl 16:11 »
Ja det går bra att köra skotrar på E85. Sök lite på etanol.nu Jag vet att det står lite skrivet om det.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:etanol på vintern
« Svar #8 skrivet: 08 nov-05 kl 22:39 »
Jag hade på sextiotalet en Ford Anglia (Fyra Ståplatser) den hade sidventiler, och den körde jag på fotogen, rödsprit och lacknafta (var för sig eller i en salig blandning).  Fotogen gick bra när motorn väl hade startat. Jag gav den en "sup" av bensin, hällde ett snappsglas i förgasaren. Hur modernare motorer funkar med denna metod vet jag inte, de har bla sällan förgasare. Principen är i allafall att starta med ett "kallbränsle" bensin eller gas. Den som haft ett motorsåg i stark kyla, drar sig sällan så trött att vederbörande inte orkar jobba, och måste vila tills såget kallnat igen, startagasen kommer fram.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:etanol på vintern
« Svar #9 skrivet: 03 jan-06 kl 19:41 »
jo haft båt med Albin o21:a i,där var det två bränsletankar varav den ena var för fotogen,å så en omkopplare som man skulle slå om när nålen passerat en markering på tempmätaren,vi provade å viss funkade det men fotogen är ju vekligen inte ekonomi.....

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:etanol på vintern
« Svar #10 skrivet: 04 jan-06 kl 15:49 »
Jag flyttade en Opel kadett -88 med 80% E85 i tanken natten till igår. bilen hade stått sedan i Juli och det var kallare än minus sexton grader.
Då batteriet var helt dött använde jag startkablar och bilen gick genast igång och gick klockrent.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Mikeyse

  • Gäst
Re:etanol på vintern
« Svar #11 skrivet: 10 jan-06 kl 15:40 »
Så här är det.

En bil eller forodn som inte är typat för etanol kan du inte tanka mer än en blandning av 80% bensin & 20% Etanol.

Överstiger du blandningen med etanol så kommer packningar i bränslesystemet & i motorn att gå sönder. Du rikserar även att becka igen / korka igen/ avgas & insusgs delar i motorn på grund av att förbränningen blir lägre.

Etanol drar till sig fukt 60% mer än vad bensin gör, alltså ökar risken för korriskons sakdor samt verknings grad.

Det går åt 35 % mer bränsle om du kör med etanol än med Besnin & Diesel.  Alltså är effektutaget från 1 liter bensin = 1,35 liter etanol = 0,6 liter diesel.

Etanolen fungerar även som diesel på vintern och blir trög.

Att trycka i 20% etanol på vintern i en bensin bil är bara bra då det ger samma effekt som K-sprit / STP- vätskor med mera.
Det man kan akta sig för vid extrem körning är att motorn "oljas ur" då etanol löser olja.


Summa sumarum är att använda 20 % etanol i bilen är bara bra för miljön, plånboken & bilen.

Vill man köra riktigt miljövänligt så är en Diesel bil med partikell filter det bästa man kan köra.
Den släpper ut minst skadliga ämnen när dieselen förbränns.
den har högst effekt uttag till volym, och den har minst skadliga ämnen vid tillverkning.





Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:etanol på vintern
« Svar #12 skrivet: 10 jan-06 kl 15:53 »
E85 går att köra med året runt, det är lätt att skylla på kylan, men det har en bensinare ibland oxå problem med.

Etanol% over 80% kan ge lite svårare kallstart.

Fukten som etanol KAN dra till sig är inte ett större problem, utan snarare ett pluss.

Bensin löser inte vatten, men det gör etanol.

Ni som har en direktinsprutad bensinare, ta och prova med 85% etanol och 15%  vatten.

Motorn kommer att gå hur bra som helst.

Vattnet förångas och deltar i expansionen, lite av det splittras i väte och syre, syret går till någon kolmolekyl och vätet binner.

Processen är inte helt kollad, men vattnet TILLFÖR kraft snarare än att det förloras.

Energin som går åt att förånga, splittra vattnet kommer från bränslet, men pluset kommer av att det blir mindre värmeförluster och mer rörelser i motorn.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:etanol på vintern
« Svar #13 skrivet: 10 jan-06 kl 20:47 »
Så här kan det också vara:

Ganska vanligt att man tror att etanol fräter på packningar. Man tänker då ofta på metanol vilket är mycket aggresivt på både vissa metaller och gummityper. Etanol är dock ganska snällt och det är ju inte ovanligt att man till och med dricker det har jag hört. Fast då kanske blandat med annat än bensin.

Själv har jag kört 3 olika bilar med upp till 70 % E85 utan att de har gjort annat än blivit svagare. En bil som är lite extra törstig på bränsle går extra bra på E85.

Upp till c:a 30% E85 blir det ingen större skillnad i förbrukning vilket gynnar kassan och kanske miljön. Miljövinsterna med att tillverka etanol i Brasilien och frakta med tankbåt till Europa kan väl diskuteras. Dessutom - varför ska man ha särskilda E-85-bilar när alla kan åka omkring på upp till åtminstone 25 % etanolinblnadning utan att det blir någon märkbar skillnad. Utan ändring av motorn.


E85 renar motorn säger en del. Jag tror också att etanol brinner mer sotfritt än bensin. Att laga mat på etanol går ju utmärkt (även om kräkmedlet som tillsätts gör att ögonen tåras). Bensin svärtar kastrullerna medan etanolen brinner med helt sotfri låga.

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:etanol på vintern
« Svar #14 skrivet: 10 jan-06 kl 22:12 »
Att frakta Etanol från brasilien till sverige behöver inte vara miljövidrigt,om man gör det på rätt sätt.
Segelfartygen togs ur bruk då de var långsamma och personalintensiva.
Moderna segelfartyg med elektriska eller hydrauliska vinschar är inte mer personalintensiva än dieselfartyg och för bulklaster som etanol så är det enda problemet med långsamma transporter räntekostnader, men de torde kunna uppvägas med uteblivna dieselkostnader och uteblivna utsläppsavgifter.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:etanol på vintern
« Svar #15 skrivet: 10 jan-06 kl 22:55 »
Fiffigt, Elin!

En liten detalj bara...sjömännen kanske vill ha lön och vem vet, det kanske blir någon månads extra lönekostnader. Dessutom brukar de äta och vana vid bekvämligheter är de också, så lite extra mat och el lär behövas och en dieselmotor för att strömförsörjer fartyget där det ligger och guppar ute på Atlanten utan vind.  Men å andra sidan är båten full med etanol och den kan de ju alltid elda upp om det kniper.  :D

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:etanol på vintern
« Svar #16 skrivet: 11 jan-06 kl 10:38 »
Det är inte speciellt längre till Brasilien än det är till ett eller annat Emirat där den andra soppan pumpas upp.

Det är tid att börja tillverka etanol i Sverige, tillverkningskostnaden tros här vara så mycket högre, delsvis beroende på att vi använt dyrare råvaror och en teknik som väl mest lämpar sig för etanol i ABSOLUT och det packas i 70 cl flaskor för distribution över hela globen, på tal om transporter.

Det är mycket myter och desinformation igång om alla alternativa bränslen, svälj inte allt.

Med de fallande priserna på socker, som nu kommer att genomföras, blir det nödvändigt att hitta andra områden för att förädla sockerbetan om det fortfarande ska vara en betydande gröda i Sverige. Danisco kommer snart att lägga ner ett bruk, och de har faktiskt monopol på att köpa sockerbetor, vilket ju inte brukar vara särskillt bra för en produkts utveckling.

Ett bränneri som tillverkar etanol och djurfoder(även human föda från fiber), med sockerbetan kan om kvaliteten är anpassad för motoretanol, istället för absolut, kan  väl konkurrera med importerad etenol, kanske redan nu, men har man ett längre perspektiv, så definitivt, efterfrågan på etanol kommer inte bara från Sverige, och brassarna har även de ett produktionstak, samt att ökad efterfrågan kommer att höja priserna.

När bensinen i vårt land kommer upp i 15kr/litern så blir det läge att ekonomiskt kunna utvinna motorbränsle ur sockerbetan, och detta kan göras av såväl stora som små tillverkare, just transporter av skrymmande betor talar för smärre anläggningar.

Flera tillverkare som inte har rötter i multinationella bolag, kommer att ha en gynnsam inverkan på vår energiförsörjning, och även gynna den agrara näringen.

Väntar bara på att höra att något bondekooperativ vågar satsa. I min bardom var bränneriföreningar inte ovanliga ett bränneri i var by fanns i Kristianstadstrakten, de hade bara Vin & Sprit som kund, och kunde därmed slås ut, inte av att de inte kunde leverera till rätt pris, utan att det var få makthavare över branchen som kunde diktera och skapa verkligheter.

Det som förr kallades råsprit duger bra till en motor.
« Senast ändrad: 11 jan-06 kl 10:41 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mikeyse

  • Gäst
Re:etanol på vintern
« Svar #17 skrivet: 11 jan-06 kl 12:27 »
Den egna produktionen i Sverige idag upgår till 2% av vårt dags behov.  95% kommer från Brasilien & resterande från övriga Europa.

Att kunna vara själv försörjande på Etanol skulle betyda att vi får odla upp Skara slätten ner till Jönköping  med socker betor för att kunna tillfredsställa vårat egna behov.

!!Såvida!!! Vi inte kan ta och göra om ett massa bruk i norrland till Etanol produktion då kan vi kanske få till ett par % till.

Dessutom så släpper ju Etanolen ut lika mycket farliga avgaser som vad samma effekt bensin gör så... Gå över till Syntetisk Diesel det är det bästa.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:etanol på vintern
« Svar #18 skrivet: 11 jan-06 kl 12:45 »
Det blir besvärligt att ersätta ALLT motorbränsle med sockerbetor, och det kommer vi inte att göra.

Idag tillverkas en försummbar mängd mororbränsle i Sverige.

Arealerna som nämnes är överdrivna, vi behöver ta ca den potetial vi har av ledig mark för detta för att ge ett stort tillskott.

Den som vurmar för diesel, bör naturligtvis köra på RME, men det är inte lösningen för dagens fordonspark, och inte heller morgondagens, det blir en del av lösningen, vi får vänja oss att det inte finns en enda patentlösning.

Traktorer och tyngre fordon kommer mer att behöva det dieselbränsle som lätt finns tillgängligt.

Stationära eller fordon med lokal närvaro, kan med fördel köra på biogas.

Om det vore möjligt rent praktiskt att ta tillvara alla betblast i Skåne för att göra gas, skulle det räcka till lika mycket el som vindkraften i Sverige producerar idag. Gasen skulle bättre passa fordon, men det säger lite om de resurser som kan tas i anspråk.

Att göra etanol från träråvaror, är möjligt, men det kräver ganska stora komplcerade anläggningar, dock kanske tekniken kan mogna och bli ett alternativ.

En viktig del av framtidens energihushållning blir att köra mindre och med snålare motorer. Jag behöver nåt tunnland raps för att klara min bil mer än ett år.

Beträffande etanolens miljöpåverkan, så får jag nog säga att även du gått på en myt.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mikael Perman

  • Gäst
Re:etanol på vintern
« Svar #19 skrivet: 11 jan-06 kl 13:09 »

Hej.
Problemet med dagens bensinmotorer med katalytisk avgasrening, är inte i första hand att avgaserna är giftiga, utan två helt andra problem.

1. Oljan håller på att ta slut.
2. Alla fossila bränslen skapar växthusgaser.

Så frågan är vad som kan lösa dessa två problem långsiktigt?

Idag finns det bara två MÖJLIGA lösningar.
1. Odlade bränslen.
2. Minskat körande.

Det senare är en utopi att tro på, eftersom det kommer till så många NYA bilar och bilister på en global nivå. Kina och Indien är de tfå främsta exemplen.

I framtiden kanske teknikutveckling kan åstadkomma bränslen från solenergi, eller från fusion.  Ingen av dessa är praktiskt möjliga idag.

Etanolbränslen finns redan idag av en enda orsak.
De är möjliga idag. Men behöver utvecklas mer både vad gäller teknik i motorer och vad gäller framställningsteknik samt produktionsresurser.

Övergång till etanol kommer på högst betydande sätt ändra maktstrukturen i världen, förutom olika miljöeffekter.

Detta gör att mängden desinformation ökar hela tiden. Från de som sitter på den långsiktigt förlorande sidan. Alltså oljeindustrin och dess ägare.

Att diskutera dessa frågor utan de ovanstående perspektiven är antingen orsakat av bristande insikt, eller så är det en del i den desinformationen som läggs ut.

Mikael Perman.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:etanol på vintern
« Svar #20 skrivet: 11 jan-06 kl 14:05 »
PerL
Din kosmopolitiska analys med vissa poetiska talanger är en sak, men ingen Bush i världen kan stoppa oss från att börja tillverka bioenergi, som vi i viss utsträckning redan gör.

Enda farhågan jag har är att om vi lyckas prodecera för bra, han vill ha lägga rabarber på det i analogi med Irak, men han är väl inte president när vi kommer dit.

Etanol och RME tillverkas nästan bara småskaligt i Sverige, och det går att anlägga fler ställen för detta, det gäller såväl RME som biogas, anläggningarnas storlek kan variera från att förse ett fordon till 100000.

Det viktigaste är att det kommer fram aktörer i tid, så inte vi får en alltför monopolistisk marknad.

Och visst fan de ska väl gå, risken för att det ska bli olönsamt är väl ändå liten.

Det behövs fixas lite mer i den rigida lagstiftningen, hur får man tillstånd att göra etanol idag? Skitjobbigt, kan ta lika lång tid som att få igång en getfarm i Jämtland, således sju år.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

lilleulv

  • Gäst
Re:etanol på vintern
« Svar #21 skrivet: 11 jan-06 kl 14:13 »
Hej Per L.
Det var ett fint inlägg. Själv har jag inte någon röd stjärna på kavajen, men ännu kvar i hjärtat.
Jag kommer till att tänke på en bok av Arthur Koestler, som på danska heter "Mörke mitt på dagen". Här berättes om en idealist, som brännande vill till det nya sovjettiske paradiset, och resor ditt pr. jernbana. Väll ankommen blir han så klart arresteret som spion. I fängsler och fångläger är han överbevist om, att han inte är i "paradiset", men har taget tåget i fel riktning.
Rart med en jordfast politisk analyse.
vänlig hälsning
Lilleulv
PS. Jag är nog kommunist på samma sätt som Lars Ohly, Nemlig drömmen om det klasselösa samhälle. AK ja en vacker utopi.

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:etanol på vintern
« Svar #22 skrivet: 13 jan-06 kl 12:35 »
oj den här tråden har fullkomligt exploderat på sistonde,mycket intressanta inlägg må jag säga!

det har ju diskuterats alternativa bränslen här nu,och det för mig osökt tillbaka till tråden början,nämligen vad man kan köra skotern på. etanolens största nackdel som skoterbränsle är väl att det går åt mer bränsle för att få ut samma mängd energi.
eftersom det inte finns mackar i skogar och fjäll och man vill slippa ha alltför många dunkar med sig är det absolut en nackdel.
så tyvärr är det nog inget realistiskt alternativ,inte än i alla fall.

den dagen det kommer en dieselskoter är min lycka gjord,finndiesel är guds gåva till mänskligheten!!!
borde det inte vara möjligt föresten? att bygga en dieselskoter??

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:etanol på vintern
« Svar #23 skrivet: 13 jan-06 kl 12:48 »
Det är väl möjligt men det blir ingen racer. Med turbo går det ju att skrämma upp dieslarna i skapliga effekter men tunga är dom. Risken är att du skjunker djupt i snön och kommer fram först på våren.  ;)

evanec

  • Inlägg: 9
Re:etanol på vintern
« Svar #24 skrivet: 14 feb-06 kl 18:40 »
Såg att det pratades lite om gamla amerikanare och att de är törstiga. Vill bara säga att detta håller jag inte med om alla gånger. Har själv haft jänkare i över 10 år. Först var det en Valiant-69 med V8, den drog runt litern. Sen blev det en Cheva-63. När vi hade köpt den drog den runt 2 liter men vi bytte till ny förgasare och sen var även den nere på litern. Den nuvarande bilen är en Pontiac-66, den liksom de andra två har V8-motor. Den drar ca 1,5 liter men vi ska byta förgasare även på den och sen hoppas vi att den ligger runt litern. Alltså inte mer än en 245:a.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:etanol på vintern
« Svar #25 skrivet: 14 feb-06 kl 18:55 »
Jag passar på att inflika lite erfarenheter eftersom jag har varit och tankat idag.

Kör en Audi 80 från -94.

Med vanlig B95 i tanken drar den 0,82-0,83 blandad körning.

De senaste gångerna har jag tankat 50-50 B95 och E85.

Bränsleförbrukningen har ökat till 0,89 samma blandade körning (fast med värre kallstarter eftersom det varit januari-februariväder)

Har inte märkt nån skillnad i kallstartsegenskaper.

Motorn känns piggare men det är svårt att bedömma, kan vara så att jag "vill tro" att den går bättre.

Ska kolla om man kan åka och göra en avgasmätning för att få siffror på emissioner och lambdavärde. Men eftersom den går bra antar jag att bränsle-luftblandningen håller sig inom rimliga gränser.

Jag har inte gjort några förändringar i motor eller bränslesystem.

Ang. min förbrukning skall tilläggas att jag är mycket "lätt" på gasfoten vilket jag tycker man ska vara oavsett bränsle om man vill minska sin förbrukning.

Mitt tips till alla som är nyfikna, prova att tanka 25-30% E85 och kör. Öka inblandningen ytterligare om allt känns rätt, öka lite i taget, 5% eller så, och studera noga vad som händer. En del bilar klarar ren E85 utan problem, andra är betydligt sämre på att reglera sig.

25-30% går bra i alla moderna bilar utan modifiering.

mer info finns på www.etanol.nu , där finns även ett forum.

 

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:etanol på vintern
« Svar #26 skrivet: 14 feb-06 kl 19:52 »
Glöm inte bort bara att om det extremt lättantändliga Etanolet fattar eld så sprängs tanken vilket INTE sker med det mindre lättantändliga bränslet bensin.

Det argumentet hör man lite då och då men hur ligger det egentligen till med brandfarligheten om man jämför bensin och etanol.

Statisk elekricitet i samband med tankning brukar anges som "boven i dramat".

Jag har som "hobbybpyroman" i unga dar eldat de flesta brandfarliga vätskor på olika sätt och labbat en hel del med 96% sprit i olika sammanhang och aldrig uppfattat etanol som mer brandfarlig eller explosiv än bensin. Snarare tvärt om, bensinångor smäller betydlig kraftigare är min erfarenhet.

Jag skulle gärna ha mer fakta så om nån vet, PerL kanske, så bistå mig gärna med mer info. Jag brinner av nyfikenhet !  ;)

Jag fortsätter att blandtanka utan att vara livrädd.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:etanol på vintern
« Svar #27 skrivet: 17 feb-06 kl 10:15 »
När läste du om en olycka med en exploderad tank? Detta är propaganda från andra intressen. Bensin smäller bättre än sprit, därav lite mer bränsleåtgång i rymd.

Jag rekommenderar alla att testa med inblandning av etanol i bilen, och på sikt att övergå, om erfarenheterna är acceptabla.

Ni kommer att få höra att motorn går åt skogen, att utsläppen ökar mm, men som sagt det finns skitsnack.

Jag vet de som provat med såväl insprutare som förgasarbilar, och det är inga problem, motorn tar lite mer, per volym, men motorn är snarast piggare. Höjer man kompressionen något, går det ännu vassare med etanol.

Det att man måste köpa en ny "Etanolbil" är inte sant, utom när man ändå ska ha en ny bil. Att skrota fungerande bilar är inte så värst miljövänligt, då även att tillverka en bil har miljökostnader.  Dessutom vill många ha en äldre bil, där det går att mecka med handvertyg, utan att behöva anlita dyra verkstäder.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:etanol på vintern
« Svar #28 skrivet: 17 feb-06 kl 10:49 »
Hörde på radio att risken med etanol var inte att den brann lättare utan hur den brinner.

Tänder man bensin så brinner den endast i rörmynningen.
Etanol skulle enligt vad jag hörde brinna baklänges ner i tanken.

Det kräver någon typ av flammstopp.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:etanol på vintern
« Svar #29 skrivet: 17 feb-06 kl 15:36 »
Jag tror inte vi ska börja tända eld i tankrören, oavsett bränsle.

Det kan vara rätt betingelser och har man otur så kan det smälla.  Helt tomma tankar är värst då det ligger tillräckligt med syre för att få en så snabb förbränning att tanken delar sig eller i bästa fall blir betydligt rymligare.

Rapporter om sprängda tankar har inte duggat tätt. Är det så att det börjar brinna i tanken så är det lätt att  släcka genom att skruva på tanklocket.

En fylld tank håller sannolikt för lite syre för att det ska bli en smäll. Är det så att det börjar brinna så tar syret slut på någon tiondels sekund. Troligen blir  det blir ett kort tjut och en skaplig låga som slocknar av sig själv. Pjuuut.

I bildens barndom gick det en man framför bilen med röd varningsflagga. Det gick en kortare tid och så insåg man att det var onödigt.

Allt nytt kan vara farligt. En naturlig reaktion för andra än blådårar. Jag hör nog till den sista sorten men har ändå levat i ett antal decennier.
« Senast ändrad: 17 feb-06 kl 15:39 av ollebolle »

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:etanol på vintern
« Svar #30 skrivet: 17 feb-06 kl 16:31 »
Rekommendationer för hantering av E85 på bensinstationer:

http://www.spi.se/fprw/files/E85%20Rekommendationer.pdf
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

777 gäster, 4 användare
xaelanar, Björkris, Tur-Johan, Evangeline

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser