Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anka m vitt skumm i ögonvrån?  (läst 4658 gånger)

katta

  • Gäst
Anka m vitt skumm i ögonvrån?
« skrivet: 07 jun-05 kl 21:23 »
Jag har en anka som flera gånger under en dag blir sådär vit i ögonvrån/halva ögat. Av annan ankägare har jag fått veta att det är ögonlocket som det händer ngt med men att det går till sig av sig självt.

Jag har lagt märke till att det kommer och går hur som helst under en dag, men när jag för ett tag sedan lade märke till att ankan hade "vitt på två olika sätt" tog jag mig en närmare titt.

Nu ser jag skillnade på när den har ögonlcoksproblemet och när den har det där "andra". När man kollar närmare så syns det tydligt att det är skumm?
Nu har det börjat dyka upp på andra ögat ochså?

Vad är det???

Har försökt hitta vad det kan handla om men inte hittat något svar.
Är det något som måste behandlas med medikamenetr?
Är det smittbart?
Bör ankan avlivas för att den lider av det?

Den äter och beter sig precis som vanligt så den verkar inte må så värst dåligt av det?...

Så tacksam för hjälp!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Anka m vitt skumm i ögonvrån?
« Svar #1 skrivet: 07 jun-05 kl 21:28 »
Det verkar juinte som den lider så varför avliva den?
Det vanligaste då de får skum i ögonen brukar vara att de fått skräp och smuts i näsöppningarna så det blivit stopp där.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

katta

  • Gäst
Re:Anka m vitt skumm i ögonvrån?
« Svar #2 skrivet: 07 jun-05 kl 22:25 »
Citat: "Det vanligaste då de får skum i ögonen brukar vara att de fått skräp och smuts i näsöppningarna så det blivit stopp där."

Ahaa, det hade jag ingen aning om.

Men det som gör mig lite orolig är att ankan haft de där problemen, både med ögonlocket och skummet, i flera veckor nu.
Jag har haft henne under noga uppsikt för att se hur hon verkar må men hon visar inga andra tecken på att må dåligt.

Är det normalt att sådant här håller i sig länge?

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Anka m vitt skumm i ögonvrån?
« Svar #3 skrivet: 08 jun-05 kl 07:27 »
Är hon ensam, eller har du någon hane som parar sig med henne? Isåfall kan hanens iver vara orsaken till det, även om det låter konstigt. Han tar nämligen tag och håller fast i nacken eller på huvudet, och ibland är han inte så varsam (speciellt om man har flera hanar till för få honor) så skinnet dras hit och dit, vilket leder till att ögonen far lite illa. Det var en som berättade om sina ankor som till och med fick såriga ögon av hanarnas parningsiver.

Andrikar kan vara rätt så brutala, inte bara bland våra tama ankor. Även vilda gräsandshanar sätter av i vilda jatker efter honorna. Jag har sett så många som fem hanar försöka para sig med en hona på samma gång. Hon skulle ha blivit dränkt om inte jag kom till undsättning.  

katta

  • Gäst
Re:Anka m vitt skumm i ögonvrån?
« Svar #4 skrivet: 08 jun-05 kl 08:30 »
Så långt har jag faktiskt inte tänkt, att det kan bero på hanarnas brutala framfart. Det har inte känts logiskt helt enkelt

Och då har vi ändå förfasat oss över hur utsatt just den honan är. Skallig som de andra honorna, men även stora fläckar på sidorna(vingarna) som är fjäderlösa och nästan såriga pga de två hanarnas klivande/krafsande.
Har funderat på att stänga in henne själv men då blir hon nog olycklig när de anra springer omkring på gården och hon får stå å titta på...

Det är min första sommar med vuxna ankor, hur länge brukar de hålla på att para sig?
Jag hoppas att det får ett slut snart så honan får återhämta sig.

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Anka m vitt skumm i ögonvrån?
« Svar #5 skrivet: 08 jun-05 kl 09:00 »
Ja, det låter defintivit som att det är dina hanar som är orsaken till skummet i ögonen. Har man ankor ska man tänka på att inte ha för många hanar i förhållande till antalet honor, pga deras iver i parningstider och att de går rätt så hårt åt honorna. Det rekommenderas 1 hane på 4 honor, sen finns såklart undantag och det kan gå hur bra som helst med fler hanar på färre honor.

Jag hade två hanar till tre honor. Egentligen för få honor till två hanar, men jag valde att separera istället för att ta bort en hane. Första parningssäsongen hade jag honor och hanar tillsammans i början, men när honorna började få skum i ögonen så separerade jag dem för att skona honorna. Jag har inte låtit det gå så långt att de fått såriga ögon eler huvuden. Antingen så fick hanarna turas om att vara med honorna, eller så släppte jag dem samman bara en gång i veckan för befruktningens skull. Lite extra besvär, men det handlade om en så kort period så jag tog det besväret. Andra säsongen med båda hanarna gick det betydligt bättre. De var inte lika brutala längre så de kunde gå tillsammans med honorna hela tiden.

Parninssäsongen håller på en bit in på sommaren. När dina hanar börja rugga så kan du ta det som ett tecken på att det snart är över. Efter parningssäsong så ruggar nämligen hanarna till något som kallas eklipsdräkt. Det är en sommardräkt som ser likadan ut som honorna. Om du tittar på gräsänderna så har hanarna nästan likadan dräkt som honorna när de ruggat klart. Till hösten ruggar de en andra gång, och då får de tillbaka sin praktdräkt.  



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

289 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser