Du kan tappa ut oljan genom pluggen med rostig fyrkantskalle som syns vid "motorfoten" på den första bilden.
Använd vanlig motorolja, t ex SAE 10W40. Somliga påstår att man endast får använda SAE 30 eller att man absolut inte får använda moderna syntetoljor till såna där motorer, men det är fel (grundat på missuppfattningar och råd som härstammar från multigrade- och syntetoljornas barndom för 40-50 år sedan). Den enda begränsningen är att man inte bör använda syntetolja vid första fyllningen i en ny eller nyrenoverad motor, det är bättre med en billig mineralolja under inkörningen.
Om det har slarvats med oljebyten tidigare så det finns mycket smuts inne i motorn, kan det tänkas att den nya oljan blir kolsvart nästan på en gång, i så fall kan det vara idé att göra ett extra oljebyte efter kanske 10 timmars körning. Annars är normalt bytesintervall 50 timmar.
Det brukar finnas en "slits" i den del av påfyllningshålet som vetter in mot motorblocket, fyll i så fall olja till den slitsens överkant. Om det inte finns någon slits, så fyll till gängornas underkant.
Luftfilter får man nog inte tag i på Biltema, men däremot på någon firma som håller på med småmaskiner, motorsågar mm. Ta reda på motorns typbeteckning och serienummer (tre nummer som brukar vara instansade upptill på fläktkåpan, jag tror det står TYPE, MODEL och CODE vid numren) och ha de uppgifterna med dig när du ska köpa filtret.
Jag tror inte det finns någon större anledning att tömma ur tanken om det bara är enstaka sandkorn på botten, förgasaren har en bra sugsil som stoppar det mesta. Ska man rengöra tanken så tar man först bort både tank och förgasare från motorn, sedan skruvar man loss förgasaren från tanken. Då måste man vara försiktig eftersom det sitter ett gummimembran däremellan som ofta har klibbat fast och riskerar att rivas sönder. När man skruvar ihop igen måste man vara noga med att fjäder och skyddsring till den vakuummanövrerade bränslepumpen hamnar på rätt sida av membranet, samt att membranet inte skrynklar sig. Minsta lilla skada medför att man måste skaffa ett nytt membran.
Växellådor på jordfräsar, snöslungor mm kan ibland vara avsedda att smörjas med olja och ibland smörjfett. Man får kolla vad den verkar vara fylld med sedan tidigare. Om det finns en avtappningsplugg och om växellådan har påkostade tätningar vid alla axlar, så är den nog avsedd för oljesmörjning. I vinkelväxeln bör man använda hypoidolja (växellådsolja som är märkt GL-5, moderna oljor är ofta märkta GL-4/5) om den är oljesmord, skulle den vara fettsmord är det nog lämpligt med molyfett (sånt här gråsvart smörjfett som brukar finnas i patroner för fettsprutor, samma sort som används t ex i drivknutar på framhjulsdrivna bilar). Rör det sig däremot om en växellåda med raka kugghjul och parallella axlar så kan man använda t ex motorolja eller "vanlig" växellådsolja märkt GL-1. Eller vanligt ljust chassifett, om den skulle vara fettsmord.
Ta gärna loss fläktkåpan någon gång emellanåt och rengör cylinderns kylflänsar (blås med tryckluft, t ex). Det är särskilt viktigt att hålla rent runt ventilstyrningarna, dvs strax nedanför avgas- och insugsportarna. Om flänsarna är helt igenmurade så det inte blir någon kylning där, så slits avgasventilstyrningen fort.
Kolla då också att "vingen" för varvtalsregulatorn går lätt, utan att kärva eller haka fast någonstans. Regulatorfjädern (en lång ganska slapp spiralfjäder) är ömtålig. Länkar och sånt för regulatorn kan man t ex tvätta med bensin och tandborste och sedan smörja med en droppe olja här och var där det behövs.