Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kraftfoder = urinsten ??!!  (läst 2317 gånger)

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
kraftfoder = urinsten ??!!
« skrivet: 23 jul-05 kl 14:35 »
hei *

var och kastrerade min lille bock lucifer härom dagen (hemskt). vetrinären berättade att man inte skall utfodra getter med kraftfoder etc. på grund av att de lätt får urinsten av det ?? är det så ? hon menade att det räcker väl med hö och vanligt bete och att man bara skall ge kraft åt dräktiga getter.

jenz *
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:kraftfoder = urinsten ??!!
« Svar #1 skrivet: 23 jul-05 kl 23:42 »
Jo, det stämmer nog. Det där med överutfodring är väl ett s.k. i-landsproblem. Inte var det bättre förr när maten inte räckte till vare sig folk eller få, men numera är som regel överutfodring ett större problem än svält, åtminstone i vårt land. Prova att ge din get mycket grönt som kvistar och grenar av olika träslag. det brukar de uppskatta både som mat och terapi.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Krusmynta

  • Inlägg: 120
Re:kraftfoder = urinsten ??!!
« Svar #2 skrivet: 25 jul-05 kl 15:08 »
Instämmer.

Mina getter får bara pellets som "godis" dvs en liten näve att dela på, när jag ska locka hem dom etc.

Johannes

  • Inlägg: 39
  • http://skogsdrommar.blogspot.com/
    • -
    • Paganus Skogsrockarna - Rock på svenska
Re:kraftfoder = urinsten ??!!
« Svar #3 skrivet: 28 aug-05 kl 12:02 »
Vad jag hört om i detta hade med får att göra. Hos fåren är det en vanlig missuppfattning - även hos vetrinärer - att sten beror på fodret. Men hur som helst ska man ju inte överutfodra.

Getter är slybetare: Alltså är deras naturliga kost mest bark och löv från sly. Man ska inte ha getter i en hage utan tillgång till detta då blir djuren sjuka på endera sättet. Man kan ju naturligtvis gå och skära sly åt dem, men då får man göra det varje dag (röjkniv är ett underbart redskap).

Saltsten är viktigt och att ge dem lite mineralblandning är inte heller fel. rent vatten varenda dag.

När jag hade getter gjorde jag en kraftblandning på lusernpellets, korn- och havrekross. Basen var 50/50 lusern och kornkross, sen hade jag i ganska lite av havrekrosset. varje get fick ungefär en till en o en halv dl. sånt varje dag. När de gav mjölk fick de lite mer, men allt detta beror på hur bra ditt hö är, hur mycket sly de får os.v.

Mvh: Hampe/Johannes
Johannes


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 3 användare
Kastanjegården Ekosmåbruk, Hantverkaren, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser