Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Flugorna förstör inomhusodlingen.  (läst 1216 gånger)

Milky Way

  • Inlägg: 31
  • Återbrukare.
    • -
Hjälp! Flugorna förstör inomhusodlingen.
« skrivet: 22 feb-22 kl 13:14 »
Sedan en dryg månad härjar pyttesmå flugor bland de växter som förodlas i fönster inomhus. Flugorna är snabba på att springa/flyga undan, är cirka 1-2 mm stora och mörka.
Det är inte typ fruktflugor så de bryr sig inte om vinäger/vin och de struntar i att det sitter flera tändstickor i varenda liten odlingskruka. 
Planteringsjorden är körd i ugnen i 80 grader i en timme så själva sättjorden innehåller inte ägg, larver eller dylikt.
Jag använder dammsugaren x 2/dagligen till att ta bort alla flugor som är i luften. i och på krukorna.
Tar tacksamt emot kreativa förslag på hur jag kan bli av med flugeländet  ;)



anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Hjälp! Flugorna förstör inomhusodlingen.
« Svar #1 skrivet: 22 feb-22 kl 13:30 »

Jag hittade denna länk om insekter som flyger omkring i inomhusodlingar!
https://www.odla.nu/inspiration/smaflugor-i-krukjorden
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 1 användare
Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser