Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmagrad tacka.  (läst 2676 gånger)

freeky

  • Gäst
Avmagrad tacka.
« skrivet: 06 jul-10 kl 17:50 »
Varför magrar en tacka helt plötsligt? Hon är fullt frisk, avmaskad och käkar med god aptit, så varför blir det så?Skitskumt!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Avmagrad tacka.
« Svar #1 skrivet: 06 jul-10 kl 18:57 »
Hon har lamm eller?

freeky

  • Gäst
SV: Avmagrad tacka.
« Svar #2 skrivet: 06 jul-10 kl 19:38 »
Ja, hon har lamm som är 3 månader. Satt och tittade på henne ett tag, hon äter inte gärna gräs, men havre och torrt bröd slinker ner i ett huj, så hon verkar inte ha ont i munnen som jag trodde ett tag. Kan vommen ha stannat på henne? hur ser man det isåfall?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Avmagrad tacka.
« Svar #3 skrivet: 06 jul-10 kl 20:13 »
Kolla om hon idisslar?
Kan ju ha problem med magen, är hon lös i magen?

freeky

  • Gäst
SV: Avmagrad tacka.
« Svar #4 skrivet: 06 jul-10 kl 20:28 »
Hon är inte lös, men hon idisslar inte. Ska köpa våmmstart imorron och pröva om det funkar. Om våmmen stannat, hur länge kan dom klara sej?

Källtorparn

  • Inlägg: 97
    • Västmanland
SV: Avmagrad tacka.
« Svar #5 skrivet: 06 jul-10 kl 23:24 »
det är inte så att hon "mjölkar på hullet"..?
dvs att all näring hon får i sig går till lammet/lammen..

hur är skicket på lammet/lammen, verkar h*n/dom mätt eller springer runt och gapar efter mer mat..?

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Avmagrad tacka.
« Svar #6 skrivet: 06 jul-10 kl 23:32 »
Om allt annat verkar stämma, och lammen växer så kanske hon bara är en duktig mor ( alltså att hon mjölkar på hullet och tar ut sig på så sätt)? Om ni haft det varmt så kanske hon är matt och inte grässugen av den anledningen. Havre och bröd går nog alltid ner dock  ;D Är det så att att hon tagit ut sig pga lammen så repar hon väl sig så snart hon slipper ifrån lammen.

/JBF som inte är någon expert på området  :-[
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

freeky

  • Gäst
SV: Avmagrad tacka.
« Svar #7 skrivet: 07 jul-10 kl 00:04 »
Grästrött,ja varför inte?Hon har stått vid grinden0ch tittat längatsfullt upp mot stallet , hon kanske längtar efter hö? Ska pröva imorron bitti och se om det kan smaka!

freeky

  • Gäst
SV: Avmagrad tacka.
« Svar #8 skrivet: 09 jul-10 kl 18:35 »
Ingen feber, inget fel på juvret, inte fel i munnen, avmaskad, har fått våmmstart, vätskeersättning, penicillin, äter fortfarande inte. Vad fasen är det för fel?!?Och veterinären svarar inte...

Lia-Ia

  • Inlägg: 100
SV: Avmagrad tacka.
« Svar #9 skrivet: 09 jul-10 kl 19:56 »
Bara nyfiken: Varför penicillin?

Är du säker på att hon inte äter på nätterna? Mina ligger utslagna som stenar i skuggan hela dagarna och så vaknar dom till liv vid den här tiden.
Hur är hennes allmäntillstånd? Slö/likgiltig eller pigg?

ninna b

  • Gäst
SV: Avmagrad tacka.
« Svar #10 skrivet: 09 jul-10 kl 20:55 »
Kan du inte ge henne medel mot acidios..? Vi har testat det med gott resultat på några av våra mjölkgetter som mjölkat bra, ätit bra men magrat. Dom kommer liksom i fel balans.

freeky

  • Gäst
SV: Avmagrad tacka.
« Svar #11 skrivet: 09 jul-10 kl 21:56 »
Bara nyfiken: Varför penicillin?

Är du säker på att hon inte äter på nätterna? Mina ligger utslagna som stenar i skuggan hela dagarna och så vaknar dom till liv vid den här tiden.
Hur är hennes allmäntillstånd? Slö/likgiltig eller pigg?
Killen vi köpte fåren av är vet.assistent, och vi ringde honom eftersom vi inte fick tag i nån vet. Han rekomenderade penicilin.
Hon är pigg och allert, men hon äter inte.Vi har henne inne sen igår, och hon har inte rört maten.Resten av flocken ligger inne på dagarna och äter inte mycke, men hon rör inte nåt alls ???

freeky

  • Gäst
SV: Avmagrad tacka.
« Svar #12 skrivet: 09 jul-10 kl 21:57 »
Kan du inte ge henne medel mot acidios..? Vi har testat det med gott resultat på några av våra mjölkgetter som mjölkat bra, ätit bra men magrat. Dom kommer liksom i fel balans.
Problemet med tackan är att hon inte VILL äta.

freeky

  • Gäst
SV: Avmagrad tacka.
« Svar #13 skrivet: 10 jul-10 kl 14:41 »
Nähä, vad ska man då hitta på? Letat i böcker, på nätet men blir inte klok på eländet. Mor åkte in till Granngården för att köpa energibalans, SLUT!Kalcium fanns dock.
Nu har jag gett henne ½ dl. matolja för att se om n¨t händer. Min undran är, varför ska man inte ge våmmstart om magen är tyst? Jag har en känsla av att det är magen som krånglar, men enligt vet.ass. skulle vi inte ge mer, hon har fått 1 gång. Känns fel, jag skulle vilja ge henne mer, vad händer om man ger fast våmmen fungerar? Skiter hon ut pastan då, eller förstör man magen?
Hon äter fortfarande inte, dricker inte, men jag ger henne vätskeersättning flera gånger om dan, vad kan man mer göra för att hjälpa?

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Avmagrad tacka.
« Svar #14 skrivet: 10 jul-10 kl 14:58 »
sly? mina tackor med lamm varit magra fastän de äter med god aptit. ska ge dem extra med löv/sly så kanske de knubbar på sig.
hopps det löser sig!

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Avmagrad tacka.
« Svar #15 skrivet: 10 jul-10 kl 15:53 »
sly? mina tackor med lamm varit magra fastän de äter med god aptit. ska ge dem extra med löv/sly så kanske de knubbar på sig.

Hur skulle slyet göra så att dom "knubbar på sig" ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Avmagrad tacka.
« Svar #16 skrivet: 10 jul-10 kl 16:44 »
Citera
Hur skulle slyet göra så att dom "knubbar på sig" ???
Lite extra näring kanske? Det som betet inte ger.

ninna b

  • Gäst
SV: Avmagrad tacka.
« Svar #17 skrivet: 10 jul-10 kl 21:01 »
Om magen har stannat så kan du väl ge henne vanlig jäst...

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Avmagrad tacka.
« Svar #18 skrivet: 11 jul-10 kl 11:15 »
De älskar sly och verkar kunna äta hur mkt som helst!  :)
Mer kraftfoder tror jag inte är hälsosamt och hö/gräs är inte lika poppis!


freeky

  • Gäst
SV: Avmagrad tacka.
« Svar #19 skrivet: 11 jul-10 kl 11:35 »
 :D Hon äter igen!!!Så himla skönt!

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Avmagrad tacka.
« Svar #20 skrivet: 11 jul-10 kl 16:03 »
:D Hon äter igen!!!Så himla skönt!

 :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser