Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odlad vitlök och en fråga  (läst 5544 gånger)

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Odlad vitlök och en fråga
« skrivet: 31 jul-04 kl 15:23 »
Hej,

har skördat första vitlöken och den verkar fin. I toppen av varje blast sitter en liten knopp som verkar fylld av minimala små vitlökar.

Min fundering är om man kan sätta dessa minilökar också och dra upp den till vitlök. Har inte hittad något i mina böcker om detta.

Och om det fungerar att plantera, är det då ett omständigare sätt att dra upp från dessa smålökar än att plantera klyftor från en normalstor vitlök?

Rådvill vitlöksodlare/Ebba

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
Re:Odlad vitlök och en fråga
« Svar #1 skrivet: 11 aug-04 kl 22:07 »
Hejsan!

Jag vill minnas att jag läst någonstans att det går alldeles utmärkt att plantera minilökarna, men att det inte blir färdiga vitlökar första året, utan tar ett par (?) år. Går gör det alltså, men om du vill ha snabbare resultat är det klyftor som gäller.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

peppci

  • Inlägg: 61
Re:Odlad vitlök och en fråga
« Svar #2 skrivet: 18 jan-05 kl 14:26 »
det går. Men jag tycker att smaken försvinner.

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
SV: Odlad vitlök och en fråga
« Svar #3 skrivet: 01 feb-08 kl 18:59 »
Lite sena erfarenheter av en gammal tråd (suverän tillökning av forumfunktionerna att se svar på trådar där man gjort inlägg!)

Jag planterade minilökarna förra hösten och skördade i somras: det blev hela vitlökar, såna man kan köpa som "solovitlök" i affären. Smaken var som dessa också. Misstänker att om jag låtit dem stå kvar ett år till i landet så hade de hunnit klyfta sig som vanliga vuxna vitlökar.

Samlade ihop flera smålökar för sådd vid skörden men fick tyvärr inte dem i jorden nu i höst. De får väl åka i jorden till våren och vara kvar 1,5 år så får vi se om det blir tonårs- eller vuxna vitlökar.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Janne H

  • Inlägg: 25
    • Uppland
SV: Odlad vitlök och en fråga
« Svar #4 skrivet: 17 apr-11 kl 04:40 »
Våra vitlökar har klarat sig bra i ca 20 år. Jag vet inte riktigt hur de gör, men jag antar att de små lökarna i toppen så småningom ramlar ner på jorden. Hursomhelst ligger det små vitlökar på marken nästan varje höst. :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser