Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gäss kontra höns under vinterhalvåret.  (läst 1146 gånger)

Titti52

  • Inlägg: 5
    • Lappland
Gäss kontra höns under vinterhalvåret.
« skrivet: 09 nov-23 kl 12:20 »
Till hönsen har man foderautomater, så de har alltid tillgång till foder. Men hur gör ni till gässen? Matar ni lite varje morgon/kväll eller har de också fri tillgång till sitt foder? Fint hö och vatten tycker jag att de alltid ska ha fri tillgång till, men fodret…Är det risk att de äter sig feta och sjuka eller ..

Efwa

  • Inlägg: 284
    • Uppland
SV: Gäss kontra höns under vinterhalvåret.
« Svar #1 skrivet: 10 nov-23 kl 10:28 »
Jag har inte fri tillgång till någon av mina fågelarter. Det är alldeles för osäkert med råttor och möss. Trots det har jag råttor som jag måste ta tag i.

Så länge gässen har fri tillgång till hö och vatten, som du skriver, så ser jag endast maten (fermenterad sädblandning) som godis och en bra koll på hur de mår. Ungefär 0,75 deciliter var får de. Det blir de inte feta av men mätta och goa. För feta djur, speciellt gäss under vinterhalvåret ska ju inte vara bra, säger de. Äggläggningen blir väl rubbad eller vad det var.

Hönsen äter kopiösa mängder om de får fri tillgång och blir feta, tycker jag. Lägger färre ägg så också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser