Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getabock som stångas  (läst 4064 gånger)

X-farmarn

  • Gäst
Getabock som stångas
« skrivet: 08 jun-06 kl 12:56 »
Har nyligen tagit över en 7-årig stor getabock(lantras med rejäla horn) och en tacka. Det är tänkt att de ska få vara betesputsare i hästhagen och få röja sly runt gården. Jag bor utan grannar och trafik så de får röra sej fritt och de håller sej också runt gården.
Problemet är att getabocken som vanligtvis är snäll blir väldigt annorlunda när det kommer besök. Han börjar småstångas först och sen övergår det till riktiga attacker. Att säga åt honom på skarpen fungerar inte alls, inte heller att försöka schasa undan honom med något tillhygge. Det slutar med att besökare får kasta sej in i huset.  :o
Nu har han börjat stångas med mig också och det hela känns inte alls roligt. Hur ska jag och mina besökare agera för att få geten lite vänligare inställd?
Tyvärr hade han som ung lärts att stånglekas med förra familjens son och man ska därför inte röra hans horn.

Hoppas på goda råd.


christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Getabock som stångas
« Svar #1 skrivet: 09 jun-06 kl 00:23 »
En kula i pannan och köp en ny bock. Så där kan du inte ha det. Du kommer snart inte få besök av dina vänner och bekanta till slut. :(
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

X-farmarn

  • Gäst
Re:Getabock som stångas
« Svar #2 skrivet: 09 jun-06 kl 08:36 »
Tack för rådet.  :-\
Jag har faktiskt själv börjat umgås med tanken. :(
Ska fråga förra ägarna om de vill ha tillbaks sin bock. Beträffande vänner så stämmer det redan. Det har helt plötsligt blivit mycket längre att åka och hälsa på mej har sonen meddelat.
Är det vanligt att bockar beter sej så här? Jag tror nog knappast jag vågar skaffa någon ny bock om det är så. Har ev. funderingar på att skaffa några allmogegetter men tar nog några yngre djur iså fall.  Alt. blir det några får istället.
 :-\  :-\  :-\



X-farmarn

  • Gäst
Re:Getabock som stångas
« Svar #3 skrivet: 09 jun-06 kl 21:25 »
Detta med vattenflaska fungerar bra.  :)
Men det är ju knepigt att behöva förse sina vänner med varsin blomspruta. Jag droppade i lite pepparmintsolja  så att det skulle vara ännu otäckare. ;)
Jag förstår inte att någon kan försöka få bocken lugn genom att nonchalera den!  ??? Denna bock tar rejäl fart och kommer med huvudet sänkt och hornen riktade mot en! Vågar verkligen inte nonchalera honom då! :o
Jag antar att det är ett rangbeteende men varför ska han testa mej när vi har besök och inte annars?
Ska han vara kvar så funderar jag på att låta få honom avhornad. Vilka kan man kontakta för att få det gjort?
Det är ju inte fullt så otäckt om han stångas utan horn.
Hoppas jag.



Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Getabock som stångas
« Svar #4 skrivet: 09 jun-06 kl 23:36 »
Detta med vattenflaska fungerar bra.  :)
Men det är ju knepigt att behöva förse sina vänner med varsin blomspruta. Jag droppade i lite pepparmintsolja  så att det skulle vara ännu otäckare. ;)

Ja, skall man ändå fly från en getabock kan han ju åtminstone lukta gott.

ninna b

  • Gäst
Re:Getabock som stångas
« Svar #5 skrivet: 10 jun-06 kl 07:32 »
Lyssna på det tidigare rådet om att ta bort honom....jag fick en smäll av vår hornlösa bagge för ett par år sedan och det gör sig fortfarande påmint.  Jag känner en kvinna som blev attackerad av sin normalt sett fredliga bock och det kunde gått riktigt illa. Så skicka honom till gethimlen .
Skaffa sen en ungbock som du kan hantera på rätt sätt ända från början och som du lär känna. Jag har stor respekt för våra bockar trots att jag har haft dom sedan dom var små vet att dom är fredliga så med en 7 årig okänd bock som vill stångas där hade jag inte tvekat....

X-farmarn

  • Gäst
Re:Getabock som stångas
« Svar #6 skrivet: 10 jun-06 kl 10:44 »
Ja, skall man ändå fly från en getabock kan han ju åtminstone lukta gott.

Haa haaa!!!  ;D    Ja men det krävs kanske lite lavendel också kände jag!!!  ;D ;D ;D

Skämt åsido så kom jag ihåg att detta med pepparmintsolja i en vattnet var något en hundpsykolog rekommenderade för att få stopp på ett hundslagsmål. Det är en så stark lukt att djur tycker den är obehaglig. Min bock fnyste ogillande av duschen och tvärvände.  ;D  Det behövs bara någon droppe till en liter vatten.

Jag har tagit åt mej era råd om att avliva bocken. Det verkar nog klokast. Alternativet är att alltid ha honom instängd i en hage men han måste ju kunna hanteras tryggt även där.
Men eftersom jag ogärna vill låta avliva djur i förtid så kommer jag prova med duschflaskan först och se om jag kan få bocken på andra tankar.

Tack för att ni delat med er av era erfarenheter.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Getabock som stångas
« Svar #7 skrivet: 10 jun-06 kl 13:39 »
Lycka till. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Getabock som stångas
« Svar #8 skrivet: 14 jun-06 kl 21:08 »
Ja, lycka till X-farmarn!

Vad jag förstår ska man ALDRIG klappa eller ta en bagge (get eller får) på pannan av just den anledningen att det kan sätta igång stångreflexen.

Jag har bara 2 fårtjejer, så jag har inte det problemet. De tror att de är hundar och gillar att bli klappade på magen, bringan och i armhålorna  :). De är alltså heltama, men det blir de nog när man pysslar mycket med dem.

Farsan50

  • Inlägg: 63
Re:Getabock som stångas
« Svar #9 skrivet: 17 jun-06 kl 20:08 »
Hur vanligt är det att man har en getabock löst springande på gården? Jag tror att din bock försöker hålla sitt revir och rangordningen bland allt folk som springer omkring. Kan det vara så att han skyddar de sina från andra intressenter? Inte så lätt för en lösdrivande getabock med folk springande tätt inpå. Ordna en ordentlig vinterhage och sommarhage åt honom där han kan känna sig trygg från konkurrens.
« Senast ändrad: 18 jun-06 kl 14:56 av Farsan50 »
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 2 användare
Maisan, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser