Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blir galen inga ägg :(  (läst 1276 gånger)

Ida Nilsson

  • Inlägg: 44
Blir galen inga ägg :(
« skrivet: 31 okt-20 kl 10:08 »
Blir galen på mina hönor. Gör allt för dom ska trivas vad gäller värprede, ljus m.m men ändå så får vi inga ägg. Det har snart gått 4-5 veckor inte ens dom yngre hönorna som är i värpningsålder lägger ägg elr ens visar tecken på det, förutom en som går runt å pratar hela tiden.

Vad kan jag göra för att få dom å börja värpa? :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Blir galen inga ägg :(
« Svar #1 skrivet: 31 okt-20 kl 12:19 »
Tyvärr eller som tur är så har du bara ett alternativ och det är att vänta.
Dom kommer igång när det är dax.

Eller så skaffar du några som värper, men det är inga garantier på att som håller igång när majoriteten har gått på paus.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ida Nilsson

  • Inlägg: 44
SV: Blir galen inga ägg :(
« Svar #2 skrivet: 31 okt-20 kl 13:00 »
Jag har 9 hönor som är i värpålder och som har värpt men nu vill inte ens dom värpa längre :( blir lite frustrerad då man inte kan komma på vad som är fel. Man tänker å tänker men kmr inte på något så är väl som du säger bara att vänta.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Blir galen inga ägg :(
« Svar #3 skrivet: 31 okt-20 kl 13:47 »
Samma här. Släppte in 8 unghönor. 2 stycken började ge såna där gulliga mini ägg. Sen helt tomt nu i nån vecka.
Dock är det lite som stört mina. 2 dödsfall av unghönorna. Kan ju vara dom som startade och sen fick nåt fel.
2 anfall av hök varav ett ledde till förlust av en äldre höna.
Och snön som kom och försvann.

Jag märker helt klart att man får mer ägg ju lösare dom får gå. Unghönor startar tidigare också. Så det är nåt i det där färdiga hönsfodret som saknas.
Men har dom helt lösa så bör man ha kontakt med påhittiga barn som kommer åt att krypa under hus och i skogen efter alla ägg gömmor. Såna äventyr är jag för sliten för.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Blir galen inga ägg :(
« Svar #4 skrivet: 31 okt-20 kl 14:12 »
Jag har 9 hönor som är i värpålder och som har värpt men nu vill inte ens dom värpa längre :( blir lite frustrerad då man inte kan komma på vad som är fel. Man tänker å tänker men kmr inte på något så är väl som du säger bara att vänta.

Om dom har bra mat, ett bekvämt boende slipper oroa sig så kommer dom hoppa igång när det är dax.
Det som bestämmer det mesta är ljuset, och temperaturen.
Det är liksom inte mest fördelaktigt att yngla av sig nu innan vintern utan dom kommer igång igen när dom ser ett slut på eländet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Blir galen inga ägg :(
« Svar #5 skrivet: 31 okt-20 kl 14:29 »
Naturligt så lägger de ju färre ägg på hösten och det minskar fram till vintern sen kommer det igång på vårkanten, om man nu inte har 20 grader och lampa på under väldigt många timmar.
Det blir än svårare för unghöns att komma igång

Vad är det för raser och hur gamla är dem?
Vissa raser är ju betydligt senare än andra.

Jag får 1-2 ägg på 9 hönor med isolerat hönshus med lite extra ljus just nu.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Blir galen inga ägg :(
« Svar #6 skrivet: 31 okt-20 kl 15:29 »
Jag har 19 höns som i vanliga fall lägger ägg. Nu till hösten trots 8 timmar ljus ute fortfarande så lägger de bara 1-4 ägg om dagen.

De flesta ruggar och det gör ju att de inte lägger samt att det är kallt och mörkare. Inget konstigt med det.

Ida Nilsson

  • Inlägg: 44
SV: Blir galen inga ägg :(
« Svar #7 skrivet: 31 okt-20 kl 16:38 »
Naturligt så lägger de ju färre ägg på hösten och det minskar fram till vintern sen kommer det igång på vårkanten, om man nu inte har 20 grader och lampa på under väldigt många timmar.
Det blir än svårare för unghöns att komma igång

Vad är det för raser och hur gamla är dem?
Vissa raser är ju betydligt senare än andra.

Jag får 1-2 ägg på 9 hönor med isolerat hönshus med lite extra ljus just nu.

Mina blir 26 veckor på tisdag. Är dvärgkochin och sedan har jag några bramha/orpington korsningar.

Har extra ljus på inne som lyser från 7 på morgonen till 18 på kvällen samt fri tillgång på foder och snäckskal. och att dom får gå ute på gården

 

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Blir galen inga ägg :(
« Svar #8 skrivet: 31 okt-20 kl 19:18 »
Man kan faktiskt ge för mycket mat också.

Ge begränsad tillgång och börja sänka lite varje vecka så hittar du bästa fodermängd för bästa utdelning på ägg.
När man gått ner för mycket så lägger de mindre igen.

Jag hade det problemet i ca ett år innan jag förstod att man kunde ge för mycket mat. MEN, nu är det också vilotid så var inte för hård på dem.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Blir galen inga ägg :(
« Svar #9 skrivet: 01 nov-20 kl 10:00 »
Mina Ölandshöns lägger ägg fram till de börjar rugga i augusti/september sen slutar de och det blir inga ägg förrän framåt februari/mars. Har bara naturligt ljus.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ida Nilsson

  • Inlägg: 44
SV: Blir galen inga ägg :(
« Svar #10 skrivet: 05 nov-20 kl 19:31 »
Nu äntligen har vi börjat få ägg efter att vi skaffade in 4 lohman höns så började även dom yngre hönsen att värpa :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 5 användare (1 dolda)
RindertD, Lorienfields, Clary, Åsa Slobodnik

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser