Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför tar det sådan tid innan mjölken kommer??  (läst 1404 gånger)

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
Varför tar det sådan tid innan mjölken kommer??
« skrivet: 19 aug-10 kl 10:46 »
Det tar längre och längre tid innan geten släpper mjölken (mjölkar med maskin). Idag tog det säkert en minut innan det kom nåt alls, och det ska det ju inte behöva göra?! Har inte gjort förut iaf.
Vad kan detta bero på? Det handlar, som vanligt när jag skriver om juverproblem  :-\ , om den geten som bara har stort juver på ena sidan och tomt i den andra halvan. Juvret är som sagt stort, men blir inte längre jättespänt. Kan det vara så att hon helt enkelt inte vill bli mjölkad mera?
Den lilla skvätt mjölk jag får ut (känner att det är mer kvar men hon vill inte stå kvar) har inga sjukdomstecken och inte heller geten själv.
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Sussilo

  • Gäst
SV: Varför tar det sådan tid innan mjölken kommer??
« Svar #1 skrivet: 19 aug-10 kl 12:03 »
Jag har ju inte sett geten, men för mig verkar det som den kanske inte borde användas i mjölkproduktion?

Jennydalby

  • Inlägg: 277
    • Jämtland
SV: Varför tar det sådan tid innan mjölken kommer??
« Svar #2 skrivet: 19 aug-10 kl 12:07 »
på kor kan detta hända, de ger inte ner som de ska och det behöver inte betyda att det är något fel på henne.
ge det lite tid så kan det bli bättre, vissa håller in mjölken ett tag bara.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
SV: Varför tar det sådan tid innan mjölken kommer??
« Svar #3 skrivet: 19 aug-10 kl 12:11 »
Nej, sussilo, hon ska inte användas i kommande mjölkproduktion när mitt mejeri kommer igång, ska inte ta någon ny killing på henne iallafall så mjölkcykeln börjar om en gång till, frågan är ju om det är så mkt idé att ha kvar henne alls eftersom det bara är problem med hennes juver  :-\

och Jenny, det kan ju vara som du säger, men jag tycker det är lite knepigt eftersom det kommit på en gång tidigare.
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Qiz

  • Inlägg: 295
    • Västergötland
SV: Varför tar det sådan tid innan mjölken kommer??
« Svar #4 skrivet: 19 aug-10 kl 12:36 »
Det är ju hormonet oxytocin som styr reflexen att mjölken släpps. Motsatsen är adrenalin och ibland räcker det att det är någon liten förändring i miljön vid mjölkningen för att det inte ska fungera tillfredställande. Givetvis också vid smärta, obehag, rädsla etc. Men du säger ju att geten mår bra!  :) Alltså är det inget konstigt med att det kan skifta i tid hur snabbt mjölken släpps. Dessutom är det normalt att ju mer mjölkproduktionen avtar desto längre tid kan det ta innan mjölken släpps. (inom rimliga ramar givetvis) Skulle tro att Hipracil fungerar även på get. Om du misstänker att det är för mycket mjölk kvar efter mjölkningen alltså. Det ökar ju risken för juverinfl annars.

Mvh Zandra


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1197 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser