Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyla ner hus utan AC  (läst 11096 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Kyla ner hus utan AC
« skrivet: 14 jul-18 kl 11:00 »
Har hört att flera häromkring, med vedpanna och element i källaren, låter cirkulationspumpen gå och har alla kranar på elementen fullt öppna.
De påstår att det blir svalare inne då.
Tror ni på det?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #1 skrivet: 14 jul-18 kl 12:57 »
Försumbart kallare, blir ju aldrig kallare än vad det kallaste elementet är och det borde vara i källaren, vad kan det vara där, 15°? Men visst om man har sängen vid elementet borde man kunna känna skillnad men ganska snart har man värmt upp vattnet i systemet.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #2 skrivet: 14 jul-18 kl 18:27 »
Det kan bevisligen göra viss nytta. Men ett tips är att bara ha elementventilerna öppna i de kalla källarrummen samt i det eller de rum man verkligen vill kyla. Man bör också vara försiktig med att kyla på det sättet när det är riktigt fuktigt och varmt väder (typ rötmånadsväder vid kusten), då kan det fällas ut så mycket kondens på de kylda elementen att det finns risk för fuktskador.

Om man har bergvärme är det vanligt att man utnyttjar kallvatten från borrhålet via en värmeväxlare för att få s k frikyla via elementen.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #3 skrivet: 14 jul-18 kl 18:45 »
Här är det inte så fuktigt i luften, en obehandlad plåt har legat ute 3 veckor nu och inge rost.

Ska det fortsätta att vara så här olidligt varmt i framtiden på sommaren, så börjar jag på allvar fundera på att sänka temperaturen med värmesystemet.
Men jag skulle nog ta en tank från en tankbil och gräva ner på frostfritt och fylla upp den med ca 17 kubik vatten i stället för att ta kylan från källaren.
Det borde bli effektivare eller?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #4 skrivet: 14 jul-18 kl 19:12 »
Ja eller så sätter du in en luftvärmepump som kan kyla, blir nog både billigare, går snabbare och mindre bök.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #5 skrivet: 14 jul-18 kl 19:34 »
Ja eller så sätter du in en luftvärmepump som kan kyla, blir nog både billigare, går snabbare och mindre bök.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
Om man har el så, jag har inte det i bostadshuset.

Billigare blir det inte, får mycket diesel till grävarn, för kostnaden av en luftvärmepump.
Snabbare ja.
Mindre bök, nja är nog lättare och roligare att gräva än att såga hål i väggen och spån som rinner ut.
Dyr driftkostnad.
Lever om, mitt hus är i stort sett ljudlöst.
« Senast ändrad: 14 jul-18 kl 19:44 av ensamhet »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #6 skrivet: 14 jul-18 kl 21:52 »
Om du har en gammal grävd brunn som inte används för dricksvatten så borde den kunna duga att hämta kallvatten ur (och släppa tillbaks det uppvärmda vattnet i).

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #7 skrivet: 14 jul-18 kl 21:58 »
Om du har en gammal grävd brunn som inte används för dricksvatten så borde den kunna duga att hämta kallvatten ur (och släppa tillbaks det uppvärmda vattnet i).

Nej bara kallkälla som används.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #8 skrivet: 14 jul-18 kl 22:06 »
Om man har el så, jag har inte det i bostadshuset.

Billigare blir det inte, får mycket diesel till grävarn, för kostnaden av en luftvärmepump.
Snabbare ja.
Mindre bök, nja är nog lättare och roligare att gräva än att såga hål i väggen och spån som rinner ut.
Dyr driftkostnad.
Lever om, mitt hus är i stort sett ljudlöst.
Men du måste väl ändå såga hål i väggen? Och cirk-pump/ar?
Jo jag gillar inte heller ljudet från luftpumparna eller den torra luften.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #9 skrivet: 14 jul-18 kl 22:56 »
Men du måste väl ändå såga hål i väggen? Och cirk-pump/ar?
Jo jag gillar inte heller ljudet från luftpumparna eller den torra luften.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Behöver inte såga hål i fasaden för några slangar, de drar jag in i källaren någonstans.
Cirkulationspumparna som behövs skulle jag köra via batterier och solceller, som jag ändå ska ha.
Ingen sol att driva pumpar, ingen värme och inget behov av att kyla.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #10 skrivet: 15 jul-18 kl 01:21 »
Behöver inte såga hål i fasaden för några slangar, de drar jag in i källaren någonstans.
Cirkulationspumparna som behövs skulle jag köra via batterier och solceller, som jag ändå ska ha.
Ingen sol att driva pumpar, ingen värme och inget behov av att kyla.
Värmeväxlar du kylan då och blåser rent ledningarna på hösten och fyller på våren? Docka an på befintliga radiatorkretsen? Ja det låter som en smidig lösning för att ha lite kallare en månad om året... (obs ironi)

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #11 skrivet: 15 jul-18 kl 08:29 »
Om jag gräver ner tanken till frostfritt, så gör jag det med slangarna också, så slipper jag tömma och fylla på.
Värmeväxlar till befintliga systemet.
I år har det varit för varmt i två månader och ska fortsätta, det är skillnad mot andra ställen som bara har för varmt en månad.

Visst är det lite jobb och kostar nån tusenlapp, för något som nyttjas en månad, kanske bättre att jobba jätte mycket och köpa en husbil för en miljon och nyttja en månad om året?
Kanske jag är ironisk nu, vem vet?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #12 skrivet: 15 jul-18 kl 11:55 »
Ja om alternativet till att gräva ner en nio-kubik tank svetsa in värmeväxlare, flänsar mm är att köpa en husbil för en miljon så håller jag med dig.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Zixten

  • Inlägg: 85
    • Västergötland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #13 skrivet: 15 jul-18 kl 12:47 »
Gräva ner X antal meter rör /slang som man drar upp ena änden i rummet man vill kyla, och andra änden ute lämpligen i skuggig plats, och sen en liten fläkt som drar in luft genom slangen till rummet men vill kyla...
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

 

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #14 skrivet: 15 jul-18 kl 17:18 »
I mellanöstern finns sedan gammalt ett slags torn, som fångar den varma vinden och leder ner den så att den blir svalare.
Ett modernt sådant vindtorn visades i ett TV-program om Dubai (tror jag det var). Hur det fungerar, vet jag inte än.
Googla efter bilder på windcatcher.

Detta är långt ifrån de praktiska råden i denna tråd, men fantasieggande. Om klimatet skall bli så varmt som det är nu, finns det kanske anledning att titta närmare på de traditionella arabiska och persiska vindtornen.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #15 skrivet: 15 jul-18 kl 17:46 »
Vi har en evinnerlig tur för vår gamla länga är byggd med lera och halm. Tjocka väggar som är temperaturtröga.
Vi sover på inredd vind med fönster åt norr och öster. Vi sover med öppna fönster och tvärdrag, det är underbart nu i värmen, då svalkar nattluften  ner rumstemp.
Hänger upp gummerade gardiner som håller solen och värmen borta .
Även i stallet där vi har många söderfönster, det hjälper jättemycket. En enorm skillnad på inne och ute temperatur.
Det är fantastiskt med gamla hederliga byggkonster. I år kom temp. upp till 25 grader i stallet (hundpensionat/dagis) men det är rekord det brukar gå att hålla mycket svalare.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #16 skrivet: 15 jul-18 kl 18:00 »
Hänger upp gummerade gardiner som håller solen och värmen borta .

Vad är gummerade gardiner?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #17 skrivet: 15 jul-18 kl 18:09 »
Gräva ner X antal meter rör /slang som man drar upp ena änden i rummet man vill kyla, och andra änden ute lämpligen i skuggig plats, och sen en liten fläkt som drar in luft genom slangen till rummet men vill kyla...

Fick liknande förslag, men utan att veta, så är jag skeptisk mot att transportera luft långa vägar i rör och kanaler.
Sett hur de ventilationsrör jag rivit ner på några ställen sett ut invändigt.
Jag vill ha så korta rör som jag måste för att lätt kunna rengöra dom. Typ 25 cm rakt genom väggen max.

Sen är ju frågan om luften hinner kylas ner i marken, för luften ute är för varm.
Jag vill även ha svalare i hela huset och inte bara något enstaka rum,

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #18 skrivet: 15 jul-18 kl 18:15 »
I mellanöstern finns sedan gammalt ett slags torn, som fångar den varma vinden och leder ner den så att den blir svalare.
Ett modernt sådant vindtorn visades i ett TV-program om Dubai (tror jag det var). Hur det fungerar, vet jag inte än.
Googla efter bilder på windcatcher.

Detta är långt ifrån de praktiska råden i denna tråd, men fantasieggande. Om klimatet skall bli så varmt som det är nu, finns det kanske anledning att titta närmare på de traditionella arabiska och persiska vindtornen.

Jag har hört talas om sånt och även om olika storlek på hål i väggar för att ändra hastigheten på luften på nåt sätt, för att få kyleffekt.

Det är intressanta idéer, men kanske inte här uppe med kalla vintrar och snö som kommer in här och där.
Dessutom blåser det inte så mycket hos mig och blir ett omständligt bygge för mig.
Försöker hitta på saker som går att göra med sådant jag ändå har i första hand.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #19 skrivet: 15 jul-18 kl 18:16 »
Vad är gummerade gardiner?

Vill jag också veta, kanske vore något för husbussen?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser