Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hitta ett torp/gårdshus?  (läst 2603 gånger)

Theank

  • Inlägg: 18
    • Småland
Hitta ett torp/gårdshus?
« skrivet: 31 dec-19 kl 15:33 »
Det är såhär att jag har separerat från mannen precis, och klarar ej av lägenheter mm. De livet.
Vet att många rätt lätt typ kan hyra ett mindre hus eller torp på en bondes mark eller gård, rätt billigt mot att dom typ hjälper till med gården eller att renovera huset osv. Någon som fattar? Hur ska jag gå tillväga egentligen? Har ingen kontakt längre med de personer som hela tiden lyckades med detta men tänkte sno idén lite...
Helt runtomkring halland med. Hjälp?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hitta ett torp/gårdshus?
« Svar #1 skrivet: 31 dec-19 kl 16:10 »
Är du bunden till någon speciell plats av jobb eller andra själ? om inte; bestäm dej var du vill bo; Sätt upp ett tält, (om sommaren) Eller skaffa en husvagn, så vinterbonad som möjligt. Knacka sen på i alla stugor och prata med folk. Om var  du får ställa upp husvagnen. När du fått uppställningsplats, bor du in dej och köper så mycket mat som möjligt av dina grannar. Potatis ägg mm. Va inte snål med betalning eller gentjänst. Du kan kanske få hjälpa till med veden, trimma gräs, klippa gräsmattor, mm. När ni känner varandra kan det bli ett större utbyte er emellan. Med tipps om bostad jobb mm.
kretslopp

Theank

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Hitta ett torp/gårdshus?
« Svar #2 skrivet: 31 dec-19 kl 18:22 »
Är du bunden till någon speciell plats av jobb eller andra själ? om inte; bestäm dej var du vill bo; Sätt upp ett tält, (om sommaren) Eller skaffa en husvagn, så vinterbonad som möjligt. Knacka sen på i alla stugor och prata med folk. Om var  du får ställa upp husvagnen. När du fått uppställningsplats, bor du in dej och köper så mycket mat som möjligt av dina grannar. Potatis ägg mm. Va inte snål med betalning eller gentjänst. Du kan kanske få hjälpa till med veden, trimma gräs, klippa gräsmattor, mm. När ni känner varandra kan det bli ett större utbyte er emellan. Med tipps om bostad jobb mm.

Har en dotter så måste bo stabilt, vet inte hur en husvagn blir godkänt haha... Det är väl det enda som krånglar till det också. :)

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hitta ett torp/gårdshus?
« Svar #3 skrivet: 31 dec-19 kl 20:15 »
Hur bor du nu? Vad kan du och vad vill du jobba med? Om du skriver ut det så kan det vara någon här på forumet som behöver den hjälpen.
kretslopp

Theank

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Hitta ett torp/gårdshus?
« Svar #4 skrivet: 01 jan-20 kl 11:29 »
Hur bor du nu? Vad kan du och vad vill du jobba med? Om du skriver ut det så kan det vara någon här på forumet som behöver den hjälpen.

Just nu bor jag hos föräldrarna i deras typ gäststuga men det är inte så hållbart. Jag kan de mesta inom djur, har både höns och ankor, hundar, smådjur osv. Även hästar har jag erfarenhet av i hela mitt liv men ja... Vill gärna lixom kunna ha höns och sånt, odla osv. Så som jag levt :)

 

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Hitta ett torp/gårdshus?
« Svar #5 skrivet: 01 jan-20 kl 16:49 »
Hittade mitt ställe genom lite detektivarbete. Kul och enkelt sådant.

Gå in på hitta.se, sätt på tomtfunktionen.
Scrolla runt i det område du kan tänka dig att bo.
När du hittat en ruta med egen fastighetsbetäckning i den storlek du önskar är du långt kommen.
Ta nu den betäckningen. Gå till lantmäteriet.se. I deras kontaktformulär finns ett rubrik avsedd att få reda på vem som äger marken.
Maila din betäckning och att du önskar kontaktuppgifter.
Några dagar senare får du ett mail med uppgifter. Utan telefon. Nu har tar såklart hjälp av hitta, eniro etc för att som om vederbörande har ett nummer synligt.

Sen ringer du och frågar om stället är till salu :)

Jag lyckades på mitt tionde försök. Så ge inte upp lätt.
Mitt var ett dödsbo som låg som en ångest över vederbörande. Sedan 15 år tillbaka. Det blev billigt kan jag säga...

Lycka till!
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Theank

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Hitta ett torp/gårdshus?
« Svar #6 skrivet: 01 jan-20 kl 18:43 »
Hittade mitt ställe genom lite detektivarbete. Kul och enkelt sådant.

Gå in på hitta.se, sätt på tomtfunktionen.
Scrolla runt i det område du kan tänka dig att bo.
När du hittat en ruta med egen fastighetsbetäckning i den storlek du önskar är du långt kommen.
Ta nu den betäckningen. Gå till lantmäteriet.se. I deras kontaktformulär finns ett rubrik avsedd att få reda på vem som äger marken.
Maila din betäckning och att du önskar kontaktuppgifter.
Några dagar senare får du ett mail med uppgifter. Utan telefon. Nu har tar såklart hjälp av hitta, eniro etc för att som om vederbörande har ett nummer synligt.

Sen ringer du och frågar om stället är till salu :)

Jag lyckades på mitt tionde försök. Så ge inte upp lätt.
Mitt var ett dödsbo som låg som en ångest över vederbörande. Sedan 15 år tillbaka. Det blev billigt kan jag säga...

Lycka till!

Tack så mycket! Tror du man skulle kunna hyra på detta sätt också eventuellt? Typ mot att man sköter om huset osv såklart

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hitta ett torp/gårdshus?
« Svar #7 skrivet: 01 jan-20 kl 22:51 »
Hur lätt det är att hitta nån bostad att hyra beror nog på vad du har för krav på standard. Där jag bor finns hur många timmerstugor som helst med skorsten som står tomma, men då de saknar tvättmaskin och badrum är det ingen som vill bo där. Jag ser att i lokala fb-grupper är det ofta folk som söker "gårdshus". dvs ett hus med modern standard hemma hos nån som bor på en gård, men det är aldrig nån som får svar. Ibland är det nån som hyr ut lägenhet på sin gård, typ en nybyggd lägenhet ovanför det nybyggda stallet, men det är ju alltid ordinariepris och rätt dyrt. En del hyr ut attefallsliknande moderna hus också på sina gårdar.

Jag förstod det som att du vill jobba av hyran och det tror jag är väldigt ovanligt om standarden skall vara hög på bostaden.
Du kan väl lägga ut nån annons i nån fb-grupp som "lantbrukaren" och se om du får napp.
Om du däremot kan tänka dig att leva enkelt finns det ju gott om bostäder och då är det ju bara att kontakta lantmäteriet för att få reda på vem som äger de objekt du är intresserade av att hyra. Sen ringer du upp ägaren och visar ditt intresse. De behöver ju inte ligga på nån bondgård. Där jag bor är de flesta småhusen med enkel standard små fastigheter, dvs före detta fritidshus.

Theank

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Hitta ett torp/gårdshus?
« Svar #8 skrivet: 01 jan-20 kl 22:55 »
Hur lätt det är att hitta nån bostad att hyra beror nog på vad du har för krav på standard. Där jag bor finns hur många timmerstugor som helst med skorsten som står tomma, men då de saknar tvättmaskin och badrum är det ingen som vill bo där. Jag ser att i lokala fb-grupper är det ofta folk som söker "gårdshus". dvs ett hus med modern standard hemma hos nån som bor på en gård, men det är aldrig nån som får svar. Ibland är det nån som hyr ut lägenhet på sin gård, typ en nybyggd lägenhet ovanför det nybyggda stallet, men det är ju alltid ordinariepris och rätt dyrt. En del hyr ut attefallsliknande moderna hus också på sina gårdar.

Jag förstod det som att du vill jobba av hyran och det tror jag är väldigt ovanligt om standarden skall vara hög på bostaden.
Du kan väl lägga ut nån annons i nån fb-grupp som "lantbrukaren" och se om du får napp.
Om du däremot kan tänka dig att leva enkelt finns det ju gott om bostäder och då är det ju bara att kontakta lantmäteriet för att få reda på vem som äger de objekt du är intresserade av att hyra. Sen ringer du upp ägaren och visar ditt intresse. De behöver ju inte ligga på nån bondgård. Där jag bor är de flesta småhusen med enkel standard små fastigheter, dvs före detta fritidshus.

Tack för din hjälp.
Jag kan absolut betala men kanske inte så mycket? Runt 4-6500 i månaden varmhyra typish. Därav gärna att man typ har någon deal att jag sköter om gården etc mot billigare hyra :)
Har mejlat lantmäteriet om några fastigheter runtomkring som är tomma men ser ut som hus iaf med skorsten uppefrån. Sålänge de finns vatten och el indraget är jag inte mer kräsen och fixar gärna själv osånt :)

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Hitta ett torp/gårdshus?
« Svar #9 skrivet: 01 jan-20 kl 23:25 »
Tack så mycket! Tror du man skulle kunna hyra på detta sätt också eventuellt? Typ mot att man sköter om huset osv såklart
Förmodligen, du har ju iallafall en kontakt och kan öppna med vilken typ av dialog du vill :) Köpte mitt för mindre än vad vissa har i månadslön. Så du kan ju överväga att köpa istället för att hyra.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hitta ett torp/gårdshus?
« Svar #10 skrivet: 01 jan-20 kl 23:39 »
Tack så mycket! Tror du man skulle kunna hyra på detta sätt också eventuellt? Typ mot att man sköter om huset osv såklart

Folk brukar vara mer tveksamma att hyra ut till okända personer - ofta på förekommen anledning.  Så om du ska lyckas hyra billigt på bra villkor, måste du nästan vara bekant eller släkt med hyresvärden, eller kunna uppvisa mycket bra referenser - kanske någon gemensam bekant eller liknande.

Räkna med att det finns bättre möjligheter att hitta bra och billigt boende i avfolkningsbygder som ligger för långt norrut för att vara intressanta som sommarställe för rika tyskar mm.

Theank

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Hitta ett torp/gårdshus?
« Svar #11 skrivet: 02 jan-20 kl 00:05 »
Folk brukar vara mer tveksamma att hyra ut till okända personer - ofta på förekommen anledning.  Så om du ska lyckas hyra billigt på bra villkor, måste du nästan vara bekant eller släkt med hyresvärden, eller kunna uppvisa mycket bra referenser - kanske någon gemensam bekant eller liknande.

Räkna med att det finns bättre möjligheter att hitta bra och billigt boende i avfolkningsbygder som ligger för långt norrut för att vara intressanta som sommarställe för rika tyskar mm.

Ja det är ju lite så... Någon som känner någon, som känner någon typ. Men ska iaf testa höra mej runt sä får man se... Antingen säger dem nej eller så kanske dom blir glada. Mina päron känner ju en del markägare häromkring som hyr ut, men tror allt är fullt. Men man kanske kan testa så också... Tack :)

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Hitta ett torp/gårdshus?
« Svar #12 skrivet: 02 jan-20 kl 09:34 »
Hej, Kolla på KF också! dyker upp sådana https://www.kronofogden.se/81160.html men ibland mycket billigare än så. Med föräldrarnas hjälp är det kanske inte omöjligt att greja ett köp. Jag menar man kan ju ta ett kontant lån och den tilltänkta hyran som du tänker betala kan bli avbetalningen på kontantlånet. Tydligen är det högränta på kontantlån men du har möjligheten att få en del tillbaka året efter så jämnar den ut förhållandevis i slut ändan ändå. Lycka till!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hitta ett torp/gårdshus?
« Svar #13 skrivet: 03 jan-20 kl 23:23 »
Halland är svårt, det är ju mer eller mindre "civiliserade" trakter och då är det konkurrens om bostäderna och då kostar det mycket pengar. De norra delarna nära Gbg, typ Kungsbacka kan du nog glömma, liksom områden nära Varberg, Falkenberg och Halmstad och egentligen allt som är kustnära. Inlandet är nog din bästa chans, håll dig öster om E6:an.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Hitta ett torp/gårdshus?
« Svar #14 skrivet: 04 jan-20 kl 05:51 »
du kanske behöver veta vägen till en skillsmässo-fixare? alltså såna som fanns förr i tiden som lagade grejjer istället för att slänga på tippen.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Hitta ett torp/gårdshus?
« Svar #15 skrivet: 05 jan-20 kl 14:40 »
du kanske behöver veta vägen till en skillsmässo-fixare? alltså såna som fanns förr i tiden som lagade grejjer istället för att slänga på tippen.
Det här inlägget förstår jag inte.
Vad har det att göra med hur TS ska hitta vad som söks.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Hitta ett torp/gårdshus?
« Svar #16 skrivet: 05 jan-20 kl 15:10 »
Det här inlägget förstår jag inte.
Vad har det att göra med hur TS ska hitta vad som söks.
Det är mycket med sakletaren som inte förstås...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, von tratt, Frida Hagman, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser