Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kissa i sängen?!  (läst 24722 gånger)

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: kissa i sängen?!
« Svar #20 skrivet: 29 jan-09 kl 16:07 »
Jag hade en liten hund som revirmärkte i sängen, på andra hundens sovplats i hussens fotända, samt på sin egen sovplats.
Det är rätt vanligt att dvärghundar revirmärker inne, det är ett sätt att få omgivningen att lukta mer som hunden för att hunden ska känna sig tryggare.
"Mitt hem luktar som jag, och där är jag säker".

Men är din hund självsäkerheten själv så kan du ju utesluta det.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Flisen

  • Inlägg: 15
SV: kissa i sängen?!
« Svar #21 skrivet: 01 feb-09 kl 16:27 »
En tanke om dominans bara, eftersom många tagit upp det. Oftast i djurvärlden uppkommer frågan om dominans bara vid en begränsad resurs. Finns det plats för alla att sova på samma plats, så gör hundar oftast det. Finns det inte tillräckligt med plats så tar den "ranghöge" bästa platsen (sängen i detta fallet). Det skulle innebära att man inte alls låter hunden klättra i rang bara för att den får ligga i sängen, så länge det inte bara får plats en i sängen och husse/matte därmed sover på golvet.  ;D
En begränsad resurs skulle också kunna vara husse eller matte och att hunden då inte försvarar sängen efter ett toabesök utan faktiskt den som ligger kvar i sängen.
Ett annat sätt att se på saken antar jag ;)

CloudChaser

  • Inlägg: 32
    • Halland
SV: kissa i sängen?!
« Svar #22 skrivet: 16 mar-09 kl 19:16 »
Min yngsta hund gjorde är ganska tokig i alla sammanhang, och hon har med en lättsam inställning till rumsrenhet. Hon var nog ungefär 6 månader innan man kunde anse henne rumsren, trots att man gjorde allt enligt konstens alla regler och tog ut henne efter mat och lek och sömn och flera gånger däremellan.

Och till saken hör att hon alltid haft svårt att koncentrera sig på att kissa och bajsa när det varit störningar runt henne. Och störningar kan vara allt från att hon ser en människa på långt håll, hör tåget långt borta, till att fåglarna kvittrar extra högt eller hon hittar ett gammalt tuggummi och bita på.


Vid några tillfällen kissade hon i sängen som liten. Hn kan no g ha varit mellan 4-7 månader gammal.  Vi hade med varit ute och kom in, och hon för upp i sängen och "bädda" runt med täcket för att sen sätta sig och kissa där. Det hände nog 3-4 gånger och varje gång blev jag ju arg och muttrade på henne, men straffade aldrig henne fysiskt. Sen slutade hon att göra så, och jag tror nog inte heller det hade något med dominans att göra, utan snarare någon knäpp idé. Överslagshandling av något slag.

Hon sover i sängen varje natt, och är snart 2 år, och har alltså aldrig gjort något sådant sen den tiden.

En del hundar gör lite"märkliga" saker och vi kanske inte förstår allt, men jag tror verkligen inte på fysiska eller långvariga straff, det bara förstör relationen mellan hund och människa. Och pratar om man då om flockledare så hör inte misstroende och otrygghet dit. Ska man vara en ledare för sin hund så ska man ju vara värdefull i hundens ögon och det ska löna sig att vara tillsammans.  Regler och gränser behöver väl alla, men de ska vara rättvisa mot hunden.

Åbacken

  • Inlägg: 16
  • Schnauzervalp peppar & salt - livets krydda!
    • Kennel Pognos
SV: kissa i sängen?!
« Svar #23 skrivet: 19 apr-09 kl 02:02 »
Hundars kissande är fortfarande ett ämne som ganska mycket är höljt i dunkel om man tittar till forskning. Generellt kan sägas en del enkla saker om hund och kiss:

1. Kissar man inomhus luktar det mera "jag". En osäkerhetsgrej alltså. Omvänt kan ställen som redan luktar "jag" (eller tidigare kiss) locka till kissning.

2. En hund lär sig inte att det är "fel" att kissa inne, den lär sig att det är SÄKERT att kissa ute. Hundar tänker SÄKERT/FARLIGT om allting. Hundar är dessutom dåliga på att generalisera, dvs att det är säkert att kissa ute behöver inte betyda att det är farligt att kissa inne. Det är därför en bestraffning av en äldre valp som kissar inne kan fungera, då lär sig hunden att ute=säkert, inne=farligt.

3. En del hundar, ffa tikar, får inte riktigt kläm på blåskontrollen förrän de har löpt första gången. De kissar ofta inne, t.o.m på sig.

4. Inomhuskissande (även i sängar) försvinner ofta med tiden, ifall man fortsätter att övertyga hunden om att den är duktig när den kissar utomhus. Dock: Om man känner att man blir arg om man kommer på hunden med att kissa, så anser jag att man ska visa sin ärliga ilska. Det kan ju också få hunden att inse att "kissa inne=farligt". (Ett varningens finger: Om man inte lär hunden att "kissa ute=säkert" med hjälp av beröm o dyl utan fokuserar på bestraffningen, så kan man få en hund som lär sig "kissa inne när ägaren ser på = farligt" men "kissa inne när ägaren inte ser på = säkert"!)

5. Det finns inga studier gjorda på att kissning skulle ha med den mystiska "dominansen" eller det ännu mer underliga "ledarskapet" att göra. (Det finns egentligen inga studier som bevisar "dominans" eller "ledarskap" hos hund/varg heller...)

6. Det finns observationer som tyder på att i en harmonisk hundgrupp betyder kissande väldigt lite som kommunikationssignal, medan det i en hundgrupp i disharmoni kan få större betydelse. I en disharmonisk hundgrupp kan hundar tycka att det t.ex är viktigt att kissa över varandras kiss.  Varför vet faktiskt ingen!

/Ingela Melinder
Diplomerad Hundpsykolog m.m.

(För den som undrar över mina citationstecken vid orden ovan rekommenderas att läsa min blogg http://hundskola.wordpress.com.)
Gift, snart 40 m fyra egna barn o två fosterbarn i norra Ångermanland, hunduppfödning schnauzer p&s sen -92 och Klövsjöfår hösten 2008.
Livsmotto: "Det är inte hur man HAR det, utan hur man TAR det!"

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: kissa i sängen?!
« Svar #24 skrivet: 14 jun-09 kl 23:10 »
Lägg inte så mkt vikt i varför den kissar .
Min tik kissade inne hela sitt första år .
Sängar soffor mattor mm mm är ju ställen som det inte syns att dom kissar i ju .
Det "försvinner" i hunden ögon .
Jag gillade läget o la soffbordet i soffan , stolen över mattan , skulle hon sova i sängen fick hon sova sked med mej så jag märkte om hon satte sej upp.

//Cilla som sover med man o 4 vuxna leonberger i sängen //
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: kissa i sängen?!
« Svar #25 skrivet: 15 jun-09 kl 12:50 »
//Cilla som sover med man o 4 vuxna leonberger i sängen //
Jisses!  :o Hur stor säng har ni!?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Existens?

  • Gäst
SV: kissa i sängen?!
« Svar #26 skrivet: 15 jun-09 kl 13:05 »
Jag tror inte heller man ska dra för stora växlar av det hela. Vi har också en del som envisas med att hoppa upp i nåt mjukt och kissa, det är nog behagligt helt enkelt, kombinerat med lite hjärnsläpp. Ibland har det ju hänt med valpar efter lek, men då får man ju skylla sig själv, för efter lek blir det ju gärna en kisspaus ::), och det kan man ju förutse. Här har det hjälpt att lyfta ut dom som vid allt annat kissande inne, men när det varit i sängen så blir det en lite hårdare utlyftning för att markera att det där var extra korkat...

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: kissa i sängen?!
« Svar #27 skrivet: 15 jun-09 kl 22:43 »
Jisses!  :o Hur stor säng har ni!?

270*220 cm  ;D
Vi tröttnade när ungarna var små på att aldrig rymmas i sängen så vi byggde en jättestor himmelsäng i dessa mått  :P
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

mattetillmånga

  • Inlägg: 121
    • Övriga världen
SV: kissa i sängen?!
« Svar #28 skrivet: 11 sep-09 kl 22:57 »
Huu jag blir faktiskt ledsen på alla som vill få det att tro att det är ett markerings/dominans etc-beteende bara för att de kissar inne  :(
Jag är uppfödare och har haft x antal (xx om man ska tala tydligare orkar inte räkna just nu...) valpar och unghundar. Har dessutom haft en tik som använde soffan som sin "potta" under en lång period. Jätteirriterande och ofräscht  >:(! Men hon tyckte det var ett bra ställe antagligen för att de sjönk ner ibland kuddarna, som att kissa ute. Ofta när de kissar inne väljer de mjuka ställen om de kan typ möbler och mattor. Liksom mina hästar helst kissar i vindskyddet - det stänker ju inte på benen och det luktar dem  ::)
Normalt sett får man räkna med att det tar upp mot ett år innan man kan säga att hunden verkligen är rumsren. Kissar hunden ofta kan man börja fundera på urinvägsinfektion, mycket vanligt på ungtikar. Ta ett kisseprov (helst morgonurin) och gå till veterinären.

Men som några har varit inne på: ibland får de hjärnsläpp. Hade en ungtik som raskt skuttade upp i sängen i en hyrd stuga och kissade trots att dörren stod öppen. Hon såg lika förvånad ut som vad jag gjorde! Pinsamt värre  :-[
Som någon var inne på (du med alla punkter vad du nu kallar dig?) så banna aldrig hunden mer än du berömmer! Bannor leder bara till osäkerhet och hunden börjar smygkissa istället. Lär hunden att kissa på kommando genom att upprepa ordet "kissa" varje gång den sätter sig ute och beröm att den gör rätt. Alla mina hundar kissar på beställning - himla praktiskt  ;D

Föresten så sover mina fem hundar också i sängen - så det så!

LottaLuvin

  • Gäst
SV: kissa i sängen?!
« Svar #29 skrivet: 11 sep-09 kl 23:15 »
Normalt får man räkna med att det tar upp mot ett år innan man kan säga att hunden verkligen är rumsren.

Normalt upp mot ett år? Allvarligt talat? Källa på det, förutom din egen erfarenhet?
Min jycke kom till mig när hon var 7,5 vecka. Hon har aldrig kissat inne. Bajsat inne har hon gjort en gång, när hon hade tokdiarre. Och nej, jag bor inte i en lappkåta utan dörr. Jag bor i lägenhet, på andra våningen. Hade tidningar innanför ytterdörren ifall det skulle bli ett nödläge, men hon använde dem aldrig. Hon gick dit, satte sig ned på tidningarna och bjäffade att jag skulle komma och ta ut henne. Jag tror inte på att gnugga nosar i 'olyckor', eller banna. Däremot på att konsekvent ta ut valpen efter vila/sömn och efter mat. Och jag tror att en vuxen hund som plötsligt börjar kissa inne antingen är sjuk, understimulerad eller protesterar mot nånting. Har inget emot att bli överbevisad, dock.

mattetillmånga

  • Inlägg: 121
    • Övriga världen
SV: kissa i sängen?!
« Svar #30 skrivet: 12 sep-09 kl 00:15 »
Har som sagt haft flera hundar, några har varit väldigt tidiga andra betydligt senare. Individer helt enkelt. Nån källa har jag inte, tänker inte leta efter det heller  8) Egen och andras erfarenheter (hållt på med hunderi regelbundet i olika former/klubbar/träningar mm sen - 88). Och jag vidhåller att man kan få vänta upp till ett år, men därmed är det inte sagt att den kissar inne lika okontrollerat som en lill-liten valp såklart. Men första gångs löptikarna kan ibland kissa inne då de sväller i vulvan, glädjekiss är inte ovanligt på unghundar etc. Precis som barn glömmer de lätt när de är uppe i varv och leker.
Så vitt jag vet så handlade den här tråden inte om vuxen hund som plötsligt kissar inne utan om en unghund. Åtminstone jag kallar en 1-årig hund för unghund och inte vuxen. Sen tror jag det spelar mindre roll om man bor i lägenhet eller hus vad gäller att få de rumsrena. Jag har också bott 4 trappor upp och kutat i trappor/väntat på hissen och det har inte varit nån större skillnad. Men som sagt är de individer och några varit urinvägsinfektionshundar i sin uppväxt (brukar normalt och i de flesta fall växa bort iom första löpet)
Jag ser ingen presige i att få valpen rumsren så tidigt som möjligt. Kul för de som har fått en "renlig" valp! Vet när jag hållt valpkurser hur folk har stått och skrytit och tävlat om vems valp som blev det först och sett hur de stackars "misslyckade" valpägarna blivit nedtrampade i skorna för att deras fortfarande kissar inne. 

LottaLuvin

  • Gäst
SV: kissa i sängen?!
« Svar #31 skrivet: 12 sep-09 kl 00:42 »
Det var heller inte för att trycka till någon som jag hänvisade till min hund. (Dock tror jag att det faktiskt spelar roll om man har tid, ork och möjlighet att se till att valpen aldrig HINNER bli kissnödig inomhus den första tiden. Det blir helt enkelt aldrig nåt tvivel om var det är kiss-och-bajsandet ska ske.) Utan som förklaring till varför jag häpnar av 'normalt får man räkna med att det tar uppemot ett år', och vill ha källa på det. Men jag får väl helt enkelt googla.

Urinvägsinfektioner räknar jag till avdelningen sjukdomar. Undergivenhets- och glädjedroppar räknar jag heller inte som att KISSA INNE. (Men inte heller det har min jycke iofs pysslat med, vad jag vet. Kanske när hon hälsat på i kenneln där Tant Suriga Tiken bor, när hon var liten. Å andra sidan skedde hälsningsceremonierna alltid ute på gården, så det är inte så sannolikt att hon skvättat inomhus då heller.)
Har lite lättare att förstå ditt 'ett år' när jag ser vad du räknar in i rumsrenhet.
Vi tänker lite olika, helt enkelt.

mattetillmånga

  • Inlägg: 121
    • Övriga världen
SV: kissa i sängen?!
« Svar #32 skrivet: 12 sep-09 kl 09:58 »
Googla på du, jag tror inte googles har de universala svaren för allt  ;)
Däremot så är det helt DIN förtjänst att valpen inte gjorde fler olyckor inne. En valp under 3 månader kan inte kontrollera sin blåsa. Hjärnan är helt enkelt inte utvecklad för det. Det är lika som att tro att en 9 månaders baby ska bli blöjfri. En valp på 8 veckor var för 6 veckor sedan ett "paket" som sakta började öppna sig och bli medveten om omvärlden. Finns ingnting i hundens utveckling varken nu eller i deras förfäder som säger att de måste bli rumsrena tidigt, det är helt enkelt oviktigt i deras utvecklingsfas. Finns så mycket annat som är desto viktigare i den åldern.
Att din valp gnällde när den bajsat inne har jag mycket svårt att tro är pga att den visste att den gjorde fel.Många valpar gnäller efteråt även ute och det tror jag mer har med magknip/krystandet eller allmänt pip att göra. Tikarna (mammorna) äter upp avföring och urin när valparna är små så det kan lika gärna vara ett kontaktgny eftersom deras erfarenhet är att mamma kommer när jag har bajsat  :)

Men som sagt, kul att DU varit så duktig och passat den under rumsrenhetsträningen! (väl menat och ingen ironi)

LottaLuvin

  • Gäst
SV: kissa i sängen?!
« Svar #33 skrivet: 12 sep-09 kl 10:49 »
Googla på du, jag tror inte googles har de universala svaren för allt  ;)
Däremot så är det helt DIN förtjänst att valpen inte gjorde fler olyckor inne. En valp under 3 månader kan inte kontrollera sin blåsa. Hjärnan är helt enkelt inte utvecklad för det. Det är lika som att tro att en 9 månaders baby ska bli blöjfri. En valp på 8 veckor var för 6 veckor sedan ett "paket" som sakta började öppna sig och bli medveten om omvärlden. Finns ingnting i hundens utveckling varken nu eller i deras förfäder som säger att de måste bli rumsrena tidigt, det är helt enkelt oviktigt i deras utvecklingsfas. Finns så mycket annat som är desto viktigare i den åldern.
Att din valp gnällde när den bajsat inne har jag mycket svårt att tro är pga att den visste att den gjorde fel.Många valpar gnäller efteråt även ute och det tror jag mer har med magknip/krystandet eller allmänt pip att göra. Tikarna (mammorna) äter upp avföring och urin när valparna är små så det kan lika gärna vara ett kontaktgny eftersom deras erfarenhet är att mamma kommer när jag har bajsat  :)

Men som sagt, kul att DU varit så duktig och passat den under rumsrenhetsträningen! (väl menat och ingen ironi)

Påstår inte att hon gnällde när hon bajsat inne. Utan att det som hände när jag luckrade upp vaktandet var att hon inte hade nåt spår för kissa-inne. Utan satte sig vid dörren och sa 'bjäff!' Matte, nu måste vi ju HITÅT! Mot toaletterna!

Och visst är det min förtjänst att hon inte kissade inne, alldeles i början när hon hade NOLL möjlighet att hålla sig. Det är dessutom min förtjänst att hon sedan inte kissade inne utan bjäffade att hon ville ut - för hon hade inget kissarställe inne att välja att gå till. Och hade jag inte tagit ut henne när hon hade bjäffat hade det BLIVIT ett kissarställe inne, eftersom hon fortfarande inte var stor nog att ha särskilt extrem förmåga att hålla sig. Och då hade hon nästa gång KANSKE satt sig inomhus.

Som sagt menar vi olika saker när vi säger 'rumsren'. Jag menar en hund som säger till istället för att göra ifrån sig inne. Inte en hund som jag kan säga 'nej, du får vänta ett tag' till, och sedan surfa vidare på alternativ.nu en timme. Och - som sagt - med mera koll på vad DU menar när du säger 'rumsren', har jag större förståelse för att du säger 'ett år'.

Och nej, google har inte alla svar.
Eller snarare är det just ALLA svar google har.
Hela spektrat från fakta till fantasi.
Men om inte du har en källa att hänvisa till så kanske jag kan hitta en källa du HADE kunnat hänvisa till. Och sedan förstå mer om hur du tänker. Om jag googlar. Var min tanke.

Elishia

  • Inlägg: 16
SV: kissa i sängen?!
« Svar #34 skrivet: 14 sep-09 kl 22:52 »
Jag håller med mattetillmånga.

Man ska inte ställa krav på en valp angående kissning innan de är tolv veckor enligt mig. Har man en valp får man räkna med kiss inne och speciellt om det är en hanvalp. Tikar blir över lag rumsren mycket snabbare men det vet du kanske redan LottaLuvin?

Jag kan hålla med Lotta i att man ska kolla på sina egna handlingar och inte hundens om den kissar inne men man ska inte heller stressa hunden, de måste få vara redo att bli rumsrena.

Nu till tråden.
Att en hund kissar i en säng är inte dominans. Man ska alltid kolla om något kan vara fel vid minsta lilla oro för tex urinvägsinfektion eller nåt. Ibland får hundar hjärnsläpp, ibland tycker hunden det mjuka stället är bästa stället, ibland tycker de att det är mysigt.

Det sistnämnda gjorde min lilla idiot. Han kissade, gick och hämtade ett ben och la sig i det.  :-X Det hela slutade när han var rumsren.

Han kissade även i sängen en gång när jag tvättat precis allt. Kuddar, täcken och madrass. Då luktade det inte som vanligt av våra dofter utan pissnisse fixade det åt oss.

Nu hade han en liten förtjusning i det hela så jag lät honom bara vara i sovrummet och till sovdags. Han kissade inte när jag var där. Hundkorgarna hans fick jag tvätta men så fort han fick lite ålder inne satsade vi hårt på att bli rumsren.  :-[

Meritaton

  • Inlägg: 229
SV: kissa i sängen?!
« Svar #35 skrivet: 02 okt-09 kl 14:08 »
Protest?

Min pappa hade en papillon som alltid gick å kissade i allas sängar på kuddarna såfort de lämnade huset, han gjorde så hela livet i protest över att bli lämnad ensam. Detta ledde till att man alltid fick ha han i farstun när de skulle nånstans.

LottaLuvin

  • Gäst
SV: kissa i sängen?!
« Svar #36 skrivet: 02 okt-09 kl 21:59 »
.....men man ska inte heller stressa hunden, de måste få vara redo att bli rumsrena.

Stressa en hund att bli rumsren? Hur gör man det?  ???

murtorpet

  • Gäst
SV: kissa i sängen?!
« Svar #37 skrivet: 05 okt-09 kl 18:32 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 12:25 av murtorpet »

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: kissa i sängen?!
« Svar #38 skrivet: 10 okt-09 kl 13:35 »
Jådå.
En av mina mopsar krökte alltid en märla i hallen.
om hon inte fick vara i köket när vi åt.
Om hon så hade "kackat" strax innan.
Kissade också i min säng, då hon blev lämnad.
Hon kunde verkligen protestera.
Hedemorahöns

murtorpet

  • Gäst
SV: kissa i sängen?!
« Svar #39 skrivet: 18 okt-09 kl 11:43 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 12:24 av murtorpet »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser