Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ang luftsolfångare  (läst 75355 gånger)

Putte82

  • Inlägg: 29
    • Uppland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #320 skrivet: 07 sep-17 kl 10:55 »
Låter som sagt lite för bra för att stämma. Själv mätte jag ca 500watt/m2.

Din sänkta elförbrukning på 1500-1700kWh skulle motsvara 4500-5100kWh värme om man räknar ett scop på 3 på värmepumpen och den står för all uppvärmning. Det i sin tur skulle betyda ca 3000-3400 timmar gångtid på solfångaren vid en effekt på 1kW/m2. Dvs 8,2-9,3 timmar om dagen i snitt, 365 dagar om året.

Låter lite för bra även för ett fan som mig :)

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #321 skrivet: 07 sep-17 kl 11:32 »
Hej Putte


Min elförbrukning före var ca 12000 kWh/år
Nu ca 10.000 kWh/år
Detta efter att ha installerat två solfångare med sammanlagt yta av ca 3,5 m2.
En blåser varm luft in i huset, en ger all tillskott till luft-värmepumpens insug.





Putte82

  • Inlägg: 29
    • Uppland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #322 skrivet: 12 sep-17 kl 09:10 »
2000kWh * 3 cop = 6000kWh / 3,5(1kW/m2) = 1714 / 365 = 4,7.

Alltså 4,7 timmar på full fräs 365 dagar om året. Räknar vi bort juni-juli som troligtvis inte kräver någon värme så hamnar vi på 5,6 timmar om dagen. Jag är skeptisk.

Något jag tycker är intressant är hur stort tillskott man kan få av en stor anläggning. Om man redan när man bygger huset planerar för solfångare så blir det ingen merkostnad. Då man byter panelen/putsen mot exempelvis kanalplast på husets söderfasad.


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #323 skrivet: 07 sep-20 kl 05:54 »
Jag bygger en större solfångare nu, 2.5m2 kommer den att bli:



Det har varit väldigt svårt att få tag billig och flat plast så jag kör på denna stil som man hittar överallt. Denna gång funderar jag på plåt istället för nät, men nät är enklare så kanske jag spänner upp ett nät denna vinter.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #324 skrivet: 26 okt-20 kl 14:07 »
Glömde bort att uppdatera denna, men den blev färdig i september:





Alltså det är plåt och luften tvingas genom kanaler bakom plåten. Jag har inte helt tätat det yttre glaset, jag tänker det är omöjligt så istället är det bara fastskruvat så att vinden inte kan blåsa rakt in. Men fukt kan ta sig ut också så man inte låser in fukten bakom. Den är effektivare än den gamla iallafall.

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #325 skrivet: 27 okt-20 kl 11:01 »
Funderar om jag ska göra en mindre luftsolfångare med nät, som tar in luften från botten och går på självdrag. Till lekstugan alltså, det blir ganska rått och fuktigt innuti så kanske det skulle hjälpa med en luftsolfångare som för in värmd luft, sen kan man ha ventiler på andra sidan för cirkulation.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #326 skrivet: 15 feb-21 kl 09:22 »
Igår var det kallt (fast inte lika kallt som idag -21) och solen lyste. Jag satte på solfångaren (har inte fixat automatiken...) och den värmde i flera timmar och tempen steg från 11 till 15 grader i verkstan. Funkade riktigt bra. Några negativa saker är att vissa träd på grannens tomt är ivägen. Jag tror definitivt jag ska bygga en till solfångare som är väldigt kort, men lång, som tar förvärmer friskluften. Den kan då fånga solen på resten av väggen.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #327 skrivet: 15 feb-21 kl 12:26 »
Hej DennisCA

Så nu har även du blivit övertygat att den ger ett fint tillskott.
Här minus 10 och in kommer plus 40 grader vid full solsken.
Minsta uppvärmning i slutet av december är plus 30 grader utöver temperaturen ute.
Redan så här års är det 50 grader skillnad, tendens stigande!

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #328 skrivet: 15 feb-21 kl 20:51 »
Hej igen


Det var länge sedan jag var aktiv på forumet...kanske inte så konstigt efter 14 år med olika solfångare som bara levererar och leverera när solen är framme utan att behöva underhåller dessa.


Men så slog det mig, det enda som kommer att lägga av är förstås fläkten!


Och där gjorde jag fel genom att placera fläkten inne i lådan så jag är tvungen att nedmontera en stor del av solfångaren när fläkten läggar av.


Så ni som funderar att bygga en sådan: placera fläkten inte INNE i själva fångaren, utan så att ni kan byta ut den utan nedmontering!


Kanske i kanalen som kan nås inifrån huset?


Lycka till med att fånga solens värme!

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #329 skrivet: 16 feb-21 kl 09:07 »
Jag har en improviserad setup just nu, använder en motorrumsfläkt med PWM styrning, är egentligen fläkten till min ässja. Jag ska skaffa en kanalfläkt istället. Jag har en termostat med två sensorer som startar när A blir varmare än B, men inte färdigt installerat ännu. Jag behöver också ett kallrasskydd. Som det är nu körs den bara manuellt och jag pluggar åter det nedre hålet då jag inte använder den. Automatiken behövs för att få upp effektiveten.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #330 skrivet: 19 feb-21 kl 08:06 »
Fixade automatiken igår, på test så det ser rörigt ut med sladdar här som där, men jag tog en 230v biltema utsugsfläkt och ett kallrasskydd. Jag ville göra så att luften skulle blåsas igenom solfångaren men jag har inte lyckats göra det tillräckligt tätt, det läcker för mycket.

Jag får felsöka det i sommar, men nu gör jag en setup där fläkten suger luften igenom istället, från botten och ut vid toppen. Tyvärr gick fläkten åt fel håll men genom att plocka isär motorn och svänga om statorn kan man vända riktningen på den så nu går den åt rätt håll. Känns lite svag dock, borde kanske ha satsat på den starkare fläkten men denna passade fysiskt så bra.

Temperatursensor sitter bakom fläkten och när solen börjar lysa så borde varm luft självströmma genom solfångaren och värma sensorn, när den blir varmare än sensor B som finns inne i verkstan så startar fläkten. Och stannar när det blir omvänt.

Nu tog dock den tid med soliga, kalla dagar slut, istället är det -4, snöar och mulet...
« Senast ändrad: 19 feb-21 kl 13:47 av DennisCA »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #331 skrivet: 30 aug-22 kl 21:09 »
Hej


Märkligt att i dessa dagar med explodrerande energipriser så borde denna enkla teknik ha fått en renässans.

Eller så finns det en annan tråd kanske?

Alla mina solfångare fungerar än efter alla år utan tillsyn.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #332 skrivet: 31 aug-22 kl 08:40 »
Det är ett hål i plexiglaset på min, tror grannpojken gjort det. Tränar hockey med ett stort nät me ibland har jag hittat puckar på min gård.

Jag undrar vad jag kan lappa det med. Jag ska också vilja gå över insidan och täta den, funderar på att använda tejp för ångspärrar, det håller ju som fasiken. Sen måla över det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #333 skrivet: 31 aug-22 kl 09:45 »
Är inte ångspärrstejp av PVC? I så fall tål den inte temperaturer över 60 grader så länge, och klistret kan vara så att det blir flytande vid den temperaturen också.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #334 skrivet: 31 aug-22 kl 10:09 »
Har nu googlat och hittat ångspärrstejp som påstår sig klara 100 grader. Men det är inte samma som de gröna tejpen jag använde då jag isolerade garaget.

Tror det var Gerband 585, den säger 80 grader max.

Nej det var Sitko Flex och den är också 80 grader. Räcker det tro?
« Senast ändrad: 31 aug-22 kl 10:23 av DennisCA »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #335 skrivet: 31 aug-22 kl 13:17 »
Låter ju som att fläkten borde kunna hålla tempen under det, men vid stopp i den så går det nog över.

Plexiglaset går nog inte över, men svartmålad insida...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #336 skrivet: 03 sep-22 kl 17:04 »
Tejpade så vi får se hur det blir, tejpade hela vägen upp.


Målat över tejpen


Tillbaka med plexiglaset, också tejpade där det var sönder. Det är 3 år nu och har blivit sprödare.


Har också lagt tätningar som tätar plexiglasets profil mot botten och toppen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

273 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser