Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gula, gröna eller grå ärtor till soppa  (läst 2453 gånger)

Surk

  • Inlägg: 2
    • Västerbotten
Gula, gröna eller grå ärtor till soppa
« skrivet: 18 okt-20 kl 00:19 »
I år har jag har på prov torkat sockerärtor, spritärtor(Meteor) och gråärtor (Blauwschokker).
Sockerärtorna blev gulgröna, spirtärtorna gröna och gråärtorna gröna efter torkning. Efter kokning antog gråärtorna en ganska oaptitlig grå-svart färg. Resten av soppärtorna blev gulgröna efter kokning.
Vilka sorter kan man använda för att få en klassiskt gul ärtsoppa?

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Gula, gröna eller grå ärtor till soppa
« Svar #1 skrivet: 18 okt-20 kl 12:25 »
Du kan köpa ett paket vanliga gula ärtor i affären och odla dem. Gärna ekologiska om det finns.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gula, gröna eller grå ärtor till soppa
« Svar #2 skrivet: 18 okt-20 kl 16:27 »
Precis som javil skriver så kan du helt enkelt gå på affärn och köpa gula ärt och plantera. 
Det finns även hos dom större fröhandlarna att köpa som groddningsfrö.

När det gäller gråärten så är din iaktagelse helt rätt dom ger ett ganska tråkig framställning.
När jag kokar sådan så försöker jag liva upp den genom att dels koka i ribban morötter och sedan servera med rivna morötter, rödbeta och finhackad persilja.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Gula, gröna eller grå ärtor till soppa
« Svar #3 skrivet: 19 okt-20 kl 07:06 »
Vi odlar östgöta gulärt som vi torkar och har till soppor. Man kan också göra som det stor ovan. Men i teorin är det olagligt att ta eget utsäde av dem, vilket man så klart bör skita i :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Surk

  • Inlägg: 2
    • Västerbotten
SV: Gula, gröna eller grå ärtor till soppa
« Svar #4 skrivet: 20 okt-20 kl 21:31 »
Tack för alla svar! Ska testa plantera lite "ICA-ärtor" till sommaren. Och tack för tipset om hur man får rätter med gråärtorna att se mer inbjudande ut, nu kanske de blir uppätna ändå tillslut.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Gula, gröna eller grå ärtor till soppa
« Svar #5 skrivet: 20 okt-20 kl 22:20 »
kolla fröfirmorna . det som bonden odlar är gul kokärta men det finns många kulturformer vilket kan vara kul att bevara eller prova på.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Gula, gröna eller grå ärtor till soppa
« Svar #6 skrivet: 21 okt-20 kl 15:22 »
Ett tipps på mat baserat på gråärtor är falaffel och humus. När man friterar falafflarna så blir de gyllene så då slipper du färgen om den påverkar din vilja att äta upp dem.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Gula, gröna eller grå ärtor till soppa
« Svar #7 skrivet: 22 okt-20 kl 08:50 »
Du kan köpa ett paket vanliga gula ärtor i affären och odla dem. Gärna ekologiska om det finns.
Du kan ju grodda ärtskott med dessa ärtor också, det blir jättegott och mycket billigare än att köpa speciella "utsädes eller grodd ärtor"!

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Gula, gröna eller grå ärtor till soppa
« Svar #8 skrivet: 27 okt-20 kl 19:19 »
jag hittade ett paket gula ärter från affären som var bortåt 20 år gammalt. Planterade några ärtor.  De grodde!     Planterade avkomman några år, förutom det vi åt.  Men nu prioriterar jag andra grödor, med begränsat utrymme.   Gula ärter är alltför billigt i affären.  Fast vill man ha en  gröda som är näringsrik och kan förvaras i rumstemp utan konservering så finns det ingen bättre.

 

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Gula, gröna eller grå ärtor till soppa
« Svar #9 skrivet: 28 okt-20 kl 00:13 »
Efter kokning antog gråärtorna en ganska oaptitlig grå-svart färg.

Idealiskt till halloween om du får lättroat besök. Blanda i gurkmeja så blir det en härligt bajsbrun färg.  ;D

/ CG
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Maria-70

  • Inlägg: 35
    • Medelpad
SV: Gula, gröna eller grå ärtor till soppa
« Svar #10 skrivet: 03 feb-21 kl 16:01 »
Hej
Det finns en gul ärta till ärtsoppa som heter Vreta gulärt hos Kinnekullefrö.se.  Har själv nyligt beställt den. Att så ärtor från butik tycker jag inte är spännande därför att det är bättre att bevara gamla sorter


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 4 användare
xaelanar, Be, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser