Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behövs en luftspalt?  (läst 1092 gånger)

Gurkmeja

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
Behövs en luftspalt?
« skrivet: 15 okt-20 kl 12:23 »
Under vintern vill jag ha hönsen i en timmerbyggnad som senare inte kommer att vara hönshus. Golvet är bredplank och byggnaden har luftig grund under och upp-pallad på hörnsten. Jag tänkte lägga en tjock presenning mot golvet för att skydda det, och sen ha spån över. Behöver jag lägga någon sorts luftspalt mellan pressen och golvet tror ni? Jag har ju försökt täta springor mot möss, så jag funderar på om det kan bli "för" tätt. I sådana fall vad kan jag använda som en luftspalt? (som inte innefattar snickrande, vilket inte är min starka sida )

Gurkmeja

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
SV: Behövs en luftspalt?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-20 kl 12:46 »
Kanske papp och sen torv/spån innan pressen, så det blir som lite isolering också?

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Behövs en luftspalt?
« Svar #2 skrivet: 15 okt-20 kl 15:20 »
är det bara plank och ingen isolering/trossbotten så behöver du inte oroa dig. Om grunden är luftig och det bara är ett plankgolv så andas det även om du har tätt ovanpå.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Behövs en luftspalt?
« Svar #3 skrivet: 15 okt-20 kl 16:14 »
Är det ingen permanent lösning så finns det inget större behov.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gurkmeja

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
SV: Behövs en luftspalt?
« Svar #4 skrivet: 15 okt-20 kl 18:48 »
Tack snälla ni för svar !!!
Ja, det är bara plankgolv

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Behövs en luftspalt?
« Svar #5 skrivet: 15 okt-20 kl 19:08 »
Eftersom höns har vassa näbbar så skulle jag nog lagt in en masonit- eller plywoodskiva.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Behövs en luftspalt?
« Svar #6 skrivet: 15 okt-20 kl 23:07 »
Jag hade höns (från början kycklingar) i ett utrymme med lättviktspresenning på golvet, och de skadade faktiskt inte ens den. Så en kraftig presenning far nog inte illa av näbbar och klor, men kan nog bli missfärgad av skiten.


 

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Behövs en luftspalt?
« Svar #7 skrivet: 27 okt-20 kl 09:35 »
Vill du görs det lite mer permanent men ändå billigt så gör ett lergolv. Var på ett ställe dom hadde det och det fungerade bra.

Gurkmeja

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
SV: Behövs en luftspalt?
« Svar #8 skrivet: 28 okt-20 kl 20:09 »
Tackar så hjärtligt för era svar!
Pippisarna är redan därute. Trägolvet är inte i något estetiskt vackert skick, så jag är inte rädd om det av den anlednigen, men jag lade kartong under pressen, som är dubbelvikt och av riktigt kraftig kvalitet. Det verkar fungera finemang. Som strö har jag stallpellets, som jag inte har blött upp något från början. Det blir lätt att fånga upp eventuell fukt med pelletsen tänker jag och det känns lätt att hålla rent.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser