Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tikskydd  (läst 22673 gånger)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
tikskydd
« skrivet: 02 feb-12 kl 09:55 »
Jag har en jrt som inte börjat löpa än,köpte ett tikskydd i ullared, räcker det med ett? Eller hur många behöver man ha? Sen fundera jag på om det inte ska vara nåt i skyddet..typ en binda eller nåt? Det här med löptikar har jag inte hundra koll på så jag vore tacksam om jag fick höra era knep...
Fjäderfän och kaniner

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: tikskydd
« Svar #1 skrivet: 02 feb-12 kl 10:06 »
Ställ fram en hink med vatten och moppen....om du inte vill ha blodfläckar på golvet:-) städa bort dom om inte tiken själv tar reda på det.
Tikskydd gör bara livet besvärligt för hunden,dom kan inte tvätta sig när dom är inne... och ute kan det inte sitta på, för då bajsar dom i det...och kissar ner det.
Ska du hälsa på hos någon så kan du ju ha det tillfälligt på henne,och trosskydd kan man tejpa fast i tikskyddet.
Vi har två tikar.. det är inget problem för oss när dom löper... dom blöder olika mycket.
Men grannarna som har 3 hanar... dom har det jobbigt ;D
Bor man som vi långt ute på landet så väljer vi att inte gå förbi deras hus under löp..... för fast det är en kilometer emellan husen så hör vi när dom stackars hundarna ylar och trånar efter våra tikar :D
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: tikskydd
« Svar #2 skrivet: 02 feb-12 kl 10:10 »
Mitt knep är att inte använda tikskydd! 

De är en utmärkt grogrund för allehanda bakterier. Det luktar illa med de relativt koncentrerade mängderna löpblod som samlas där, även om man byter inlägg ofta. Det är äckligt att hålla på att joxa med. Tiken får svårare att tvätta sig själv och lär sig inte att städa efter sig.

Att ta bort ömtåliga mattor och lägga filtar över de möbler hunden är i funkar bättre för min del. Visst blir det en och annan fläck på golvet, men det torkas snabbt bort med en microfibertrasa! Filtar och annat får man förstås tvätta...

Jag har löparbrallor i mig ägo, för att använda om man ska bort och inte vill fläcka mer hos folk. Vid något tillfälle har de fått ha de på sig när jag hade kalas här, då de är rätt glada för att sitta i knät på folk...

Om du ska använda tikskydd ska du lägga något i. Vissa är plastade på insidan och har en ficka som man kan lägga lite vikt toapapper i. Det tycker jag funkar dåligt. Bättre på både den modellen och den som är som ett par trosor bara är att klistra dit nåt. Det finns små bindor för hundar att köpa. De är svindyra. Ett trosskydd klipp på mitten funkar lika bra! Mitt tips är att inte köpa de allra billigaste, då de ofta har sämre klister. Libresse eller Always är bra. Men bäst är som sagt naken!
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: tikskydd
« Svar #3 skrivet: 02 feb-12 kl 10:20 »
ok,jag har skinnsoffa och får väl ta bort mattorna då,, men sen är vovven en knähund/soffpotatis inne så jag får väl ha en gammal handduk i knät då. Nåt annat man bör tänka på under löpet,att hon inte ska vara lös och träffa hanhundar har jag räknat ut. brukar man se några tydliga tecken på att löpet stundar?
Fjäderfän och kaniner

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: tikskydd
« Svar #4 skrivet: 02 feb-12 kl 10:29 »
brukar man se några tydliga tecken på att löpet stundar?

Vulvan svullnar upp och tikenkissar var 5:e meter. Även bli tjurig om någon luktar henne i rumpan. Hon kan också matvägra/bli matglad.

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: tikskydd
« Svar #5 skrivet: 02 feb-12 kl 10:51 »
ok,jag har skinnsoffa och får väl ta bort mattorna då,, men sen är vovven en knähund/soffpotatis inne så jag får väl ha en gammal handduk i knät då. Nåt annat man bör tänka på under löpet,att hon inte ska vara lös och träffa hanhundar har jag räknat ut. brukar man se några tydliga tecken på att löpet stundar?

De blöder sällan så mycket att de grisar ner en... Det är såklart olika från tik till tik och det tar även ett par löpcykler innan hela förloppet är stabilt som det kommer att vara under resten av tikens liv.

Om man inte ska para sin tik (och det ska man ju inte på första löpet ändå) har man sällan någon nytta av att förutse ett löp. Unga tikar visar ibland inte några tydliga tecken på att löp är på gång. Att de kissar ofta och så kommer ofta när de blivit vuxna och mer sexuellt mogna. Hanar visar ofta intresse för både tiken och hennes kiss ett tag innan löpet startar.

Tikar är ju bara fertila och parningsvilliga under höglöpet och det är då man ska se till att de inte umgås med hanar. När höglöpet inträffar variera kraftigt mellan tikar, men någon gång mellan dygn 8 och 21 är det vanligaste... 

Vanligaste misstaget bland nya tikägare är att låta tiken träffa hanar för tidigt, då man tror att löpet är över när blödningen upphört. Problemet är att det är då tiken är i höglöp. Under höglöpet blöder hon mycket lite eller inte alls och flytningarna är tunna som saft.

Bäst är att ta det säkra före det osäkra och inte släppa ut henne obevakad i trädgården eller rasta henne lös under hela löpet och ett slag till. Löpet är över när svullnaden minskar.

Efter löp blir tikar mer eller mindre skendräktiga. På vissa märks inget alls, medan andra blir lite slöa och väldigt hungriga. Ytterligare andra tappar aptiten... En del tikar tar sig en valp som kan vara en leksak, en strumpa eller vad som. De flesta tikar svullnar något i juvret.

Efterhand som din tik blir äldre och ni lär känna varandra lär du också känna hennes löp och hur hon beter sig då. Jag själv rastar mina lösa under förlöpet och på platser med bra sikt under höglöp, då jag vet att de inte drar iväg för att fria. Jag vill dock ha koll på omgivningarna så att jag kan kalla in i god tid om en hane dyker upp.

Att rasta sin löptik lös eller släppa henne ensam på tomten, även med staket, är inget jag rekommenderar innan man fått kläm på när hon höglöper, hur hon själv beter sig och hur traktens hanar förhåller sig till saken...
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: tikskydd
« Svar #6 skrivet: 02 feb-12 kl 10:58 »
Jag ska ju jaga med hunden så det kan ju krångla till det lite.. Då är det bra att veta om hur löpet funkar.. Kan ju släppas hund i närheten..  kan hunden göra sina vanliga arbetsuppgifter under löpet?eller kan de bli lite instabila mentalt/kroppsligt?
Fjäderfän och kaniner

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: tikskydd
« Svar #7 skrivet: 02 feb-12 kl 11:16 »
tikskydd, hink och mopp är det sämsta man kan hålla på med. tröttnade dag 1 på vår första tiks första löp. BLÖJOR och duct tape säger jag bara. finns i många olika storlekar, så tom megaaraslet till min bb-tik får plats (med lite god vilja). sen bör det ju finns mini-blöjor som ska passa en jrt också. jag klipper hål för svansen, sen tejpar jag för att de ska sitta kvar, men inte för hårt. då kan blöjorna dras ner som ett par byxor och är det inte blött för mkt i dem kan de återanvändas en - två gånger till (alltså gånger = tid mellan rastningar). har en del vänner som gått över till det från tikskydden, kom själv på det då vi en gång hade en (kastrerad) inkontinent tik som gick och smådroppade hela tiden.  :-X
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: tikskydd
« Svar #8 skrivet: 02 feb-12 kl 11:27 »
Då säger jag att tikskydd är det sämsta man kan hålla på med vid löp. Tiken har svårt att hålla sig ren eller helt enkelt slutar hålla sig ren .
Sedan tycker jag  grimbart att du ska läsa Ugglans sista inlägg en gång till. Där får du bl.a svaret på att du inte kan jaga med din hund undertiden eller för att vara på den säkra sidan 4 veckor efter första löpdagen. Naturligtvis ändras hon mentalt men ej kroppsligt.

                                            MvH Cokett
« Senast ändrad: 02 feb-12 kl 12:23 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: tikskydd
« Svar #9 skrivet: 02 feb-12 kl 11:34 »
Jaga med henne lös under löpet går bort.men det vill ju till att man har koll på att hon börjat löpa. Med arbetsuppgifter tänkte jag på spår/eftersök och då är hon i lina.
Fjäderfän och kaniner

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: tikskydd
« Svar #10 skrivet: 02 feb-12 kl 11:44 »
Till min tik funkade det perfekt med ett par kasserade trosor med klippt hål för svansen. Satte i ett trosskydd, men hon plockade bort det hela tiden så istället bytte vi trosorna flera gånger om dagen. Hon kom själv åt att tvätta sig eftersom trosorna inte satt åt, så de tog mer "droppandet" som skulle ha hamnat på golvet annars.

Du kan lägga ett ljust lakan i tikens korg, då ser du snabbt när hon börjar blöda.

De löper oftast två gånger om året (vår+höst) så räkna med att en hel del jaktveckor försvinner runt löp varje höst. Men det är väldigt individuellt, har träffat hundar som bara löper på våren.

Min tik blev väldigt påverkad av löp. Några veckor innan blev hon jättetrött och orkade inte följa med på mina löparrundor, hon slutade lyssna, blev "deppig" och blev extremt intresserad av dofter samtidigt som hon kissade många gånger varje promenad. Tröttheten fortsatte under löpet och en månad efteråt, sen var det dags för skendräktighet då hon tog hand om sina "valpar" (=leksaker, strumpor). Men hon blev extremt påverkad, de flesta påverkas knappt alls.

Ett tips eftersom du har skaffat en tik: Läs på om symptomen på livmodersinflammation, den kan vara svår att upptäcka och är nästan alltid dödlig utan behandling. Dessutom drabbas var tredje till var femte tik av det någon gång i livet (har för mig det var ungefär de siffrorna, mycket vanligt i alla fall). Så det är bra att veta vilka varningssignaler man ska lägga märke till.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: tikskydd
« Svar #11 skrivet: 02 feb-12 kl 11:48 »
Jag skulle bli heligt förbannad om det kom en med löptik till jaktlaget. Just av den anledningen du själv skrev Kan ju släppas hund i närheten. Den hunden störs ju av din tik och jakten
            Träna enskilt eller hemma går utmärkt
                               MvH Cokett
     
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: tikskydd
« Svar #12 skrivet: 02 feb-12 kl 12:27 »
det var ju det jag menade,för att undvika att släppa hunden under löpet så måste jag ju veta att hon löper,,formulera jag mig dumt?
Fjäderfän och kaniner

 

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: tikskydd
« Svar #13 skrivet: 02 feb-12 kl 12:36 »
Det droppar blod/vätska från vulvan. Tror inte du behöver oroa dig för att missa om du är uppmärksam. // Cokett
 
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: tikskydd
« Svar #14 skrivet: 02 feb-12 kl 12:43 »
Nä så långt är jag med men det är ju tydligen olika hur mycket olika raser blöder.. När man väl märker nåt kan det ju lika gärna gått nån dag,nu kollar jag hunden dagligen så risken att missa är väl inte så stor.
Fjäderfän och kaniner

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: tikskydd
« Svar #15 skrivet: 02 feb-12 kl 13:54 »
Det är inte så himla på snöret att ha koll på exakt när löpet börjar, faktiskt. Tiken är inte parningsvillig de första dagarna under några omständigheter och hon blir inte mer intressant för en hanhund i det ögonblick hon börjar blöda, utan det är en gradvis förändring.

Hanar som lever tillsammans med tikar och/eller har parat en del bryr sig sällan nämnvärt om att tiken börjat blöda, för det visste han för längesen att hon skulle göra och det är inte det som är intressant. Han inväntar höglöpet... Hanar som inte är lever med tikar kan bli väldigt uppskruvade när de träffar en tik i löp, även om hon är långt ifrån höglöpet. Är tiken vuxen och har hyfsat med pondus upplyser hon garanterat honom om hur man för sig kring damer, så det brukar sällan vara några problem.

Vill man ha koll på när tiken börjar löpa kan man titta på slemhinnorna, precis som på kaniner. Är de ljusrosa är det inte dags ännu, men ju närmre löpet man kommer, desto rödare blir de. Man kan också ta en bit toapapper eller så och trycka mot muffen på tiken. Minsta lilla ljusrosa, så är hon i löp.

Det bör gå alldeles utmärkt att spåra med din tik under löpet. En del tikar blir lite lata och vimsiga, så det är onödigt att lära in en massa nytt eller att ge henne ovanligt svåra uppgifter, men hon bör kunna klara sina "vardagliga sysslor".

Någon skrev att tikar löper två gånger per år, ofta vår och höst. Det är inte min erfarenhet att det behöver vara så. Att löpa med 5 månader emellan är vanligt och normalt, likaså är det hyfsat vanlig att ha upp till ett år mellan löpen och allt däremellan. En tik som har åtta månader mellan löp förskjuter ju löpen över årstiderna...

Längden på löpet och tiden mellan löp, samt tidpunkt för ägglossning varierar alltså massor mellan olika tikar, även inom samma ras. Hos en och samma tik är tiderna oftast relativt konstanta under hela livet, men hela processen är sällan stabil innan tredje löpet.

Värt att notera är att det inte är alldeles ovanligt med sk. tysta löp, speciellt inte vid första löpet. Det innebär att tiken löper som vanligt, men utan att blöda. Delad löpning är också ganska vanligt och då blöder tiken i några dagar, för att sluta igen. Några veckor senare börjar löpet igen och den här gången "på riktigt".

Både tysta och delade löp är normala variationer.

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Gullregn

  • Gäst
SV: tikskydd
« Svar #16 skrivet: 02 feb-12 kl 14:20 »
Min tik visar inte alls at hon löper. Inget blod als,,väldigt sällsynt.
Men hanhundarna i hushållet visar at hon helt plötsligt är schnyygg!  :-[ :o
Från första dag då han hundarna visar intresse för hennes kiss o följer efter larvigt lallande så vet jag at det tar ca 1 vecka tills hon vill något och sen en vecka tils hon inte vil längre.
Under hela löpet så ska hon hållas borta från tävlingar och jobande hundar då det kan störa o förstöra för deras träning.

Fast nu vet jag när hon löper ändå för min cykel rättar sej efter henes!
tro det eller ej men sant.

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: tikskydd
« Svar #17 skrivet: 02 feb-12 kl 14:31 »
Tycker det är väldigt olika hur mycket damerna blir påverkade i humöret under och speciellt efter löpet. Jag har haft en jycke som man aldrig märkte löp och skendräktighet på (det var lite pinigt när man kom på efter en stunds gemytligt samspråk med någon stackars handhundsägare , att javisst ja Sally löper =så var deras dag förstörd) och en annan som var en dperimerad zombie från första dagen på löpet och tre månader framåt. Henne lät jag kastrerade rätt snart.

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: tikskydd
« Svar #18 skrivet: 02 feb-12 kl 15:38 »
olika hundar löper olika mycket, vår tax håller sig så ren att vi märker inte när hon löper, newfoundlanden löper lite men när det rinner blir det droppar. nu har vi inga mattor i huset och njuffen får inte vara iknät eller soffor hur mycket hon än vill =)

jag har tikskydd som jag använde på min andra tax som bara drällde överallt och gärna låg på kläder och allt hon kunde hitta som då blev äckliga. Man viker ett toapapper några gånger och stoppar i sedan byter du det lite titt som tätt. man kan snabbt tvätta av skyddt i vasken och det torkar fort. du tar ju av det varje gång man går ut med hunden för annars pinkar dom i det. den modellen jag har kan dom bajsa fasten skyddet sitter på. och när du tar av skyddet så låt hunden slika sig ren inna du tar på det igen, dom brukar tokslicka sig direkt när man tar av det.

jag rek skyddet just för innehundar som inte är så bra på att hålla sig ren och dom som har mycket tyg i sitt hus. sköter man bara på rätt sätt så är det ett mycket bra komplement, spec för hundar som inte bryr sig att hålla sig så ren utan är drällare. har även använt det någon gång när jag hade en hund som plötsligt fick för sig att kissa inne (hanhund) han tyckte det var så äckligt att bli blöt så han lärde sig av med att kissa inne efter 2 försök =)

när det gäller löp och doft så finns det doft spray som du kan köpa som du spreyar bak på hunden så reagerar inte hanhundar på att hunden löper, detta är bra att använda tex om du måste resa. tänk bara på att inte använda det om du ska para med hunden för då blir ju självklart inte hanhunden intresserad och det blir troligen en misslyckad parning. men måste man resa eller åka till någon under löpet så slipper man stressa sina medresenärers hundar i onödan =)
men gubben och jag jagar och vi har bara tikar och skulel dom löpa under jakt är jag glad att det finns tillräckligt med hundar för att vi ska avstå, men jaghar hört om att om man tränar hunden hårt så pressar man fram löpet lite, så är det ju med människor med och så som vissa börjar tokträna bara någon v innan jakt så förvånar det inte mig om flera tikar inte löper under jakt
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

lusen2008

  • Inlägg: 153
    • Uppland
SV: tikskydd
« Svar #19 skrivet: 24 okt-12 kl 11:33 »
har två tikar (en haft fler) i ungefär samma storlek, mellan 3 och 6 kg..  och ja har provat assa olika, dock aldrig ett köpt faktiskt, har sytt själv och klippt om en tunn strumpa i panik en gång.. men bäst tycker ja är en bebisblöja.. jag har köpt minsta storleken (2-4kg?) på affärn, libero är onödigt tjocka, så dom går bort, men pampers eller huggies brukar ja köpa, kostar runt 30kr för 27styckna.. brukar ha tejpen på ryggen på dom, då blir de strechigaste på magen på dom.. min ena tik blir kiss-galen när hon löper och kissar lite vart hon tyckler är bra då?? då är de skönt med blöja, annars är hon störtsäker i rumsrenheten, är 6år..  hon löpte förr midsomar och jul, men andra tiken löper ca var 9mån och drog igång henne nu i höst istället.. knappt en vecka emellan dom, supersmidigt så är de över för i år..
första gången vår första tik löpte va högst oläpligt, hon va 6ån, och vi skulle titta på första hundutställningen, på parkeringen såg ja en inial blodfläck på ina byxor, en tänkte inte på de.. men sen va hannarna väldigt intresserade av henne, då fattade vi..  stackarna ville ju visa sig snygga för henne istället för dommarn, behöver ja säga att vi skämdes å gick??


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 3 användare
xaelanar, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser