Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Matproblem hos storpudel...  (läst 5362 gånger)

Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Matproblem hos storpudel...
« skrivet: 30 sep-13 kl 07:46 »
Vår storpudel är 8½ år. Hon har varit dålig på att äta i princip hela sitt liv. Ger vi henne av vår mat någon gång kan hon matvägra (sin egen mat) en vecka efteråt... så det innebär att vi sällan eller aldrig ger henne av vår mat längre.
Louise har gått på högenergi foder i ett par år nu, (Royal Canin's energy) eftersom hon då äter små mängder och ändå får i sig det hon behöver... eller? Har börjat fundera på det också nu...
Stundtals fungerar ätandet väldigt bra men nu är hon återigen inne i en period där hon inte stoppar i sig något förrän framåt kvällen. Det gör att hon luktar illa ur munnen men också kräker galla.
Har ni några tips vad vi ska göra?
Tackar på förhand för svar!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

RoHe

  • Inlägg: 469
    • Södermanland
SV: Matproblem hos storpudel...
« Svar #1 skrivet: 30 sep-13 kl 08:03 »
Av egen erfarenhet, inget vetande.


Min (amstafftik) brukar också matvägra stundtals, ibland hela dagar men oftast under dagen till kväll. Jag har inte brytt mig ett dugg om det, maten har stått framme, är dom hungriga så äter dom, inte svälter dom sig själva till döds inte. Det är inte löptider pågång? det är det här nu och då kan det vägras lite sådär.

Kräkandet låter ju däremot inge bra?. RING och fråga vet, dom kanske vet något. Förmodligen MÅSTE du ju komma in "så vi får ta en titt för 10 000", det hade inte jag gjort, börja med och ring är mitt tips, (om du är såpass orolig). Jag hade nog ignorerat det, sålänge den verkar må bra i övrigt.

Kärlek, Frid
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Lockfågeln

  • Gäst
SV: Matproblem hos storpudel...
« Svar #2 skrivet: 30 sep-13 kl 09:03 »
Storpudelsjuka! (Fast min nuvarande tror hon är labbe!) Har du kollat att hon är frisk, kanske kosta på lite labbprover hos vettis. Är hon frisk får du nog fundera på att faktiskt tvångsmata henne när hon matvägrar sig till magkatarr, det fick jag göra med min förra fröken storpudel som var ett benrangel i sin ungdom. Jag körde ris och rå köttfärs och rå äggula i pyttesmå portioner som jag tvingade henne att svälja, det behövdes bara några få tuggor sedan åt hon själv.


Håning

  • Gäst
SV: Matproblem hos storpudel...
« Svar #3 skrivet: 30 sep-13 kl 10:38 »
Min gamla tick som börja äta dåligt  börja ja blanda in kattmat då den är fetare än hund maten på burk. Så ja gör en blandning av torrfoder och kattmat på burk  .Så nu mera håller hon hullet med god aptit.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Matproblem hos storpudel...
« Svar #4 skrivet: 30 sep-13 kl 11:14 »
Jag har haft en enda hund i mitt liv och det var en mellanpudel. Hon var också kräsen och i sin ungdom var hon ett benrangel. Då hon var dräktig hade hon aptit och la på sig ett halft kilo fett eller så och sedan gick det att få henne att behålla den där. Hon fick bättre aptit då hon var ute och sprang mycket och sämre då det var för kallt eller snöstorm så att hon var ute mindre. Hela sitt liv klagade hon på att hon inte fick våran mat och därmed var jämnbördig med oss. Då hon var ung fick hon klass minkmat (!!!) och det gillade hon, men den levererades med frysbil till en mack i Ö-vik. En sommarmorgon blev leveransen försenad och ingen kunde hämta käket förrän e m och då hade det runnit en stor pöl med fisk och köttsaft runt säcken! Då gav jag upp den, till hennes besvikelse för den gillade hon. Kokade själv istället. 1/3 köttavfall, 1/3 mackaroner, 1/3 råris och tillskott av vetegroddar och lite kalk. Kokade först råriset i en halvtimma och sedan slängde jag i mer vatten, mackaroner och kött och lät det koka tjugo minuter till. Blandade och frös små portioner. Det blev hennes frukost och till kvälls fick hon lite torrmat uppblött i gräddmjölk. Fin mat kan tyckas, ändå klagade hon. Jag la en liten godbit överst i skålen för att hon skulle bry sig om att gå dit. Ofta gick hon demonstrativt väldigt sakta fram till skålen, tog den och rotade fram köttet, suckade och lullade iväg till mig och bad om mer... Men jag var var hård. Hon mådde bra och blev nästan femton år. Vore det nu skulle jag tillsätta glukosamin och omega3 för jag vet det är bra för äldre vovvar.

Om du har svårt att få tag i köttavfall, så kallad barf, så kan du köpa Mjau blötmat i tetrapack. Det är bättre än köttfärs för köttfärs är bara muskelkött.

Jag tycker det låter ok att tvångsmata lite för att lära henne att hon behöver äta då du säger till.

Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
SV: Matproblem hos storpudel...
« Svar #5 skrivet: 30 sep-13 kl 18:47 »
Tack alla godingar för era svar!
Hon verkar må bra, vi är ute mycket och går i skog och mark... så det kanske bara är så helt enkelt.
Vi fick höra det när vi skulle köpa henne att storpudel är känd för att inte vara glad i mat. He he... tänker man efter så har i alla fall aldrig jag sett en tjock sådan!
Tack!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

hejhopp

  • Inlägg: 76
    • Skåne
SV: Matproblem hos storpudel...
« Svar #6 skrivet: 15 okt-13 kl 11:16 »
Låt inte matskålen stå framme hela dagen. Äter inte hunden inom en halvtimme, tag bort matskålen. Ställ undan den till nästa måltid. Ny chans för hunden att äta. Om du är konsekvent med detta, lär sig hunden snart att det är fasta mattider som gäller. Ingenting annat.
Lantlig kvinna som önskar sig att leva på landet.

regn

  • Inlägg: 63
    • Småland
SV: Matproblem hos storpudel...
« Svar #7 skrivet: 15 okt-13 kl 11:30 »
Jag har 2 storpudlar och känner igen det tråkiga matproblemet. Min gamla som blir 10 år nu vill byta torrfoder hela tiden. Då äter hon bra en vecka sen är hon trött på det.  :(
Den lilla som snart blir 1 år är ännu sämre på att äta och är väldigt smal. Vi brukar lura i dom torrfoder genom att blanda i något efter vår middag men bara lite. Lite sås potatis o kött väl blandat med det torra brukar lura i dom maten tillräckligt ofta att vi inte ska bli oroliga..

fabienne

  • Inlägg: 5
    • Gotland
SV: Matproblem hos storpudel...
« Svar #8 skrivet: 15 okt-13 kl 11:55 »
Det kan vara väl värt att testa färskfoder om hunden har dålig matlust. Nordic, Vom og hundemat, Fodax är några exempel. De flesta hundar fullkomligt älskar färskfoder.  :) Att matvägra i en vecka tycker jag tyder på att något inte står rätt till och är inget jag någonsin skulle se som normalt.

 

NirsOrs

  • Inlägg: 170
    • Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
SV: Matproblem hos storpudel...
« Svar #9 skrivet: 11 nov-13 kl 07:54 »
Jag har en gråhundstik på 5,5 år som jag typ aldrig förrän nu kan säga är i bra hull. Förr kunde jag få mata henne, eller hälla hennes mat på golvet får att få henne att äta. Brukade trigga igång hennes matlust genom att kasta ut godisbitar på golvet, eller stoppa godis i en aktivitetsboll. Men mellan varven kunde hon matvägra någon (ibland några) dag i veckan, jag fick byta foder efter 1-2 månader (varvade mellan två sorter).

Men i somras bytte jag till torrfoder av märket Purizon (finns att köpa på zooplus.se). Är ett lite dyrare foder, men hon gillar det (och jag tycker det luktar bra för att vara torrfoder) och nu är det ytterst sällan hon skippar maten någon dag. Det är ganska fett och har högt protein (så jag fick vänja in det väldigt sakta), så även om hon äter mindre än den egentliga dagsransonen så är hon i bra hull (hon ska ha ca 300 gr, tror hon äter runt 150-200 gr). Finns även i två olika sorter, så skulle hon matvägra ena kan jag byta till andra sorten. Också har jag börjat ge henne rå älgfärs och färskfodret Vom og Hundemat (även det får jag vänja in väldigt sakta, tidigare har hon kräkts av rå föda). Hon får färskfodret tidigt på kvällen, sedan brukar hon äta upp torrfodret någon timme senare (ibland kan det bli efter midnatt men jag är bara så glad över den tomma skålen ;) - och förmodligen har hon tagit matätandet efter mig som är en nattuggla och många gånger har ätit middag runt/efter midnatt :P).


Nu var det ett tag sedan du skrev tråden så jag vet inte om det blivit bättre med hunden, men gallakräk kan bero på att magen inte har något att arbeta med.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

254 gäster, 2 användare
xaelanar, isa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser