Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med bygge av hönshus i befintligt uthus  (läst 1418 gånger)

Malin Grigoriadou

  • Inlägg: 1
Hjälp med bygge av hönshus i befintligt uthus
« skrivet: 03 apr-20 kl 00:59 »
Hej hopp!

Ny här på sidan men önskar få lite input, tips och hjälp med mitt planerade hönshusbygge :)

Vi bor i princip på landet men med grannar ganska tätt inpå, typ vanligt villakvarter. Vår tomt angränsar mot tre andra tomter, men endast en av tomterna så står huset relativt nära vår tomt. Har kollat upp kommunens regler ang höns och enligt dessa behöver vi varken anmäla till kommunen eller få godkännande av grannar för att ha höns på tomten. Så det problemet är ur världen. Enda gången man behöver kolla med grannen är om man ska ha tupp, men det har jag inte tänkt ha. Inte till en början iaf.

Nu till det egentliga ämnet :) hönshuset!
Jag har inte någon gedigen erfarenhet av att bygga saker. Lite smått med blandat resultat har jag väl fixat, bytt virke i en trapp, byggt ett enkelt växthus i trä och plast.. ja lite smått. Så känner mig inte helt hemma med att bygga hönshuset helt utan guidning :)
Vi har ett stort vedförråd/förråd på tomten som jag tänker att jag ska dela av och göra hönshus av. Kruxet är att det inte är hela väggar, utan det sitter ytterpanel med mellanrum runt hela byggnaden. Perfekt för vedförvaring, mindre bra för höns... det är ett plåttak på hela byggnaden som i stort sett är tätt (kommer in vatten på ett ställe men inte där jag tänkt ha hönsen).
Eftersom jag bor i en del av landet där det kan bli hiskeligt kallt på vintern så tänker jag att hönshuset måste isoleras.
Snurr snurr... virrigt inlägg känner jag och långt men tack om du är med såhär långt! :)

Jag har en ungefärlig grundtanke om hur jag ska göra. Utrymmet för hönsen blir ungefär 3x4 m, alltså 12 kvm. Tänker att det behöver typ byggas som ett hus i huset för att allt ska bli så tätt å bra som möjligt.
Det jag egentligen undrar då är väl:
1. Hur klär jag väggarna för bästa resultat? Har tänkt byggplast, isolering (behövs plast igen efter isoleringen?) och någon form av träskiva till innervägg och sen måla i färg som går lätt att torka av.
2. Hur ska jag göra med golvet? Golvet är också bara glesa plankor, luft under ca 15 cm till marken. Jag har tänkt byggplast, någon golvskiva av trä och sen kanske ett enkelt plastgolv (typ våtrumsmatta) som man sätter en bit upp på väggen också. Kan det funka?
3. Tak, hur gör jag? Det befintliga taket sluttar lite och det är glipor upptill så känns det som jag behöver göra ett helt nytt innertak som är tätt. Räcker det att lägga byggplast och sen någon form av träskiva i taket? Eller behöver jag isolera?
Kommer behöva sätta upp en innervägg hur som helst, så att sätta nytt innertak borde inte bli allt för svårt. Ska försöka bifoga bild på det tänkta utrymmet, så kanske man förstår lättare. Bortse gärna från allt bråte som står där nu :)
Hoppas någon orkat läsa och har några bra tips :) inredningen sen när själva bygget är klart känns det som jag har rätt bra koll på. Det är ”bara” det där med själva huset... :)
Har säkert glömt fråga massa saker, men jag börjar såhär så får jag väl fylla på med fler frågor sen :)
Tack för din tid!
/Malin

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Hjälp med bygge av hönshus i befintligt uthus
« Svar #1 skrivet: 03 apr-20 kl 06:57 »
Jag skulle ta bort alla tankar på just byggplast, vindpapp är gott nog.

Men något måste du ju ha som tätar mellan väggpanelen, formplyfa är ju enkelt men inte så billigt.
Mer ytterpanel och sedan vindpapp på insidan och sedan lite isolering och en innervägg.

Isolering är sekundärt men det måste blir dragfritt men ändå isolerat.
Lite beroende på om du bor på kalfjället eller i Eslöv så kan man ju isolera därefter.
Det är aldrig för sent att ge upp.

 

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Hjälp med bygge av hönshus i befintligt uthus
« Svar #2 skrivet: 03 apr-20 kl 12:12 »
Det är rätt viktigt med fönster i ett hönshus. Finns något slags regler om fönsteryta  i förhållande till golvyta.  Kolla jordbruksverkets regler. Kanske inte bra med stora oskuggade fönster mot söder - kan bli väldigt varmt då.  Höns gillar inte alltför stark värme.  Höns klarar minusgrader men blir det kallare än -20 kan de förfrysa kammen. Fast det är ju skillnad på överlevnad och trivsel. Och dricksvattnet får ju vara fryst för dem. Men stor fördel att ha det kallt i hönshuset, för ohyran trivs sämre än hönsen.  Det beror förstås på rasen också.  S.k. stridshöns har ingen dunkappa, så de måste ha det varmare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 8 användare (4 dolda)
xaelanar, Besksöta, Vanerpaddel, Caroline Carlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser