Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta vara på vatten från kok o blötläggning?  (läst 2634 gånger)

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
Ta vara på vatten från kok o blötläggning?
« skrivet: 20 apr-20 kl 23:31 »

Sedan jag blev fri från rinnande vatten har jag såklart kommit att sätta värde på allt vatten som bärs in i huset, och försöker ta till vara så gott det går. En sak jag funderat en del på är allt vatten från uppkok och blötläggning. Potatis- och pastavatten, vatten som baljväxter blötlagts i osv. Oftast hälls det ju bara ut, men förutom en massa värdefullt vatten är det ju dessutom en del näring som hälls ut. Känns ju instinktivt jättedumt. Hur tar man klokast tillvara på denna resurs tycker ni? Jag bakar en del och tänker att man kan använda i bröd. Är det någon fiffig hushållare här som har andra tips månne?


javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ta vara på vatten från kok o blötläggning?
« Svar #1 skrivet: 21 apr-20 kl 02:57 »
Jag brukar vattna med blötläggningsvatten.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Ta vara på vatten från kok o blötläggning?
« Svar #2 skrivet: 21 apr-20 kl 07:41 »
Numera blötlägger jag inte ärtor, börjar koka soppan i god tid, eftersom det finns tid här. Under den tid jag förr blötlade ärter bytte jag inte vatten; fortsatt att koka på morgonenL; hade då blötlagt artorna i hett vatten om aftonen. Vid kok av potatis gör jag sås på vattnet som blir över vid potatiskokningen; vid makaronkok kokar jag så att det är färdigkokat vid vattnets slut!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ta vara på vatten från kok o blötläggning?
« Svar #3 skrivet: 21 apr-20 kl 08:14 »
När vi gör rotmos och fläsklägg kokar vi först läggen i vattnet (och lök och kryddor och grejer), sen plockar vi upp köttet och kokar rötterna till moset i samma vatten. Riktigt gott  :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Ta vara på vatten från kok o blötläggning?
« Svar #4 skrivet: 21 apr-20 kl 10:43 »
Jag brukar vattna med blötläggningsvatten.

Ja, jo, det är såklart en idé men jag har knappt något som växer inomhus och det känns lite väl omständligt att gå ut i landen med små slattar av stärkelsevatten. Men för inomhusväxter absolut!

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Ta vara på vatten från kok o blötläggning?
« Svar #5 skrivet: 21 apr-20 kl 10:48 »
Numera blötlägger jag inte ärtor, börjar koka soppan i god tid, eftersom det finns tid här. Under den tid jag förr blötlade ärter bytte jag inte vatten; fortsatt att koka på morgonenL; hade då blötlagt artorna i hett vatten om aftonen. Vid kok av potatis gör jag sås på vattnet som blir över vid potatiskokningen; vid makaronkok kokar jag så att det är färdigkokat vid vattnets slut!
G S

Låter som du är extremt vatteneffektiv när du kokar potatis och makaroner! Angående blötläggning, kanske funkar att skippa med ärtor men försök koka soppa på torra bönor! Smart att använda samma vatten till blötläggning och kok - dock får man likväl vatten över vid koket.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Ta vara på vatten från kok o blötläggning?
« Svar #6 skrivet: 21 apr-20 kl 10:49 »
När vi gör rotmos och fläsklägg kokar vi först läggen i vattnet (och lök och kryddor och grejer), sen plockar vi upp köttet och kokar rötterna till moset i samma vatten. Riktigt gott  :) !

Låter smart och gott - men vad gör ni med vattnet sen då!  ;)

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Ta vara på vatten från kok o blötläggning?
« Svar #7 skrivet: 21 apr-20 kl 11:44 »
Ja det är klart jobbigt att springa ut till trädgårdslandet varje gång man har en skvätt vätska att bli av med. Förr i världen, innan rinnande vatten och avlopp blev nästan alenarådande, hade man ju en slaskhink i köket. Vad gör du med disk- och handtvättvatten förresten?
     Sånt från köket som passar som att vattna med - du kan ju ha en lagom stor kanna och hälla över i, och gå ut med den en gång per dag eller så.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ta vara på vatten från kok o blötläggning?
« Svar #8 skrivet: 21 apr-20 kl 15:01 »
Låter smart och gott - men vad gör ni med vattnet sen då!  ;)
Nu kan jag ju inte skriva att vi häller ut det i avloppet...kan ju heller inte hälla det i den hypotetiska grisahinken...svårt - får bli slaskspannen!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Ta vara på vatten från kok o blötläggning?
« Svar #9 skrivet: 21 apr-20 kl 19:17 »
"Vattnet" från fläskläggskoket är super att göra kålsoppa på. Bara krydda på lite mera.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ta vara på vatten från kok o blötläggning?
« Svar #10 skrivet: 21 apr-20 kl 23:05 »
Sedan jag blev fri från rinnande vatten har jag såklart kommit att sätta värde på allt vatten som bärs in i huset, och försöker ta till vara så gott det går. En sak jag funderat en del på är allt vatten från uppkok och blötläggning. Potatis- och pastavatten, vatten som baljväxter blötlagts i osv. Oftast hälls det ju bara ut, men förutom en massa värdefullt vatten är det ju dessutom en del näring som hälls ut. Känns ju instinktivt jättedumt. Hur tar man klokast tillvara på denna resurs tycker ni? Jag bakar en del och tänker att man kan använda i bröd. Är det någon fiffig hushållare här som har andra tips månne?
Klokt att spara på vattnet. Pasta, och dylikt kan kokas i såpass lite vatten att nästan allt vatten kokas in.
Allt kokvatten från potatis, grönsaker etc kan användas som buljong tex i sås, till soppa, att spä potatis- och rotmos, i grytor. Salta gärna lite i kokvattnet så blir buljongen godare. Ska du inte använda vattnet direkt så häll upp det, låt det svalna och förvara kallt. Håller sig flera dagar om det står kallt. I kokvatten med potatis fäller stärkelsen ut i botten på förvaringskärlet och den går bra att ha till redning.

Vatten som en sköljt ris i används inte.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Ta vara på vatten från kok o blötläggning?
« Svar #11 skrivet: 29 maj-20 kl 19:32 »
Vid kokning av grönsaker kommer vattnet att innehålla en del socker, kalium, vitamin B2, B3 och B6. Använd detta kokvatten till gröt, bröd, paj och pannkakor. Sockerhalten brukar vara lagom för att få fart på brödjäsningen.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ta vara på vatten från kok o blötläggning?
« Svar #12 skrivet: 29 maj-20 kl 21:52 »
Vintertid kan man låta gammalt kokvatten stå kvar inne tills det har kallnat, så får det avge värme och (oftast nödvändig) fuktighet till inomhusluften.

Om man inte har saltat vattnet, så är det utmärkt att vattna krukväxter med.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 3 användare
xaelanar, ThomasS, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser