Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  isolera tak/vind med lösull?  (läst 6877 gånger)

vic

  • Gäst
isolera tak/vind med lösull?
« skrivet: 23 aug-06 kl 00:39 »
Jag ska året-runt-bo fr.o.m september i en stuga som inte är isolerad. Håller på & försöker fixa efter bästa förmåga för att klara frysgrader om några månader och har hittat ett par säckar billig Rockwool lösull som jag tänkte att man kunde lägga in på golvet i vindsutrymmet (?). Försökte googla för att få reda på mer och det verkar som att man måste ta dit nån för att "spruta" in skiten, men kan man inte fixa det själv istället... eller? Och det stod nåt om luftspalt eller nåt i den stilen, vad betyder egentligen det? Är det nån som har erfarenheter av sånt här och vill dela med sig?

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:isolera tak/vind med lösull?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-06 kl 01:01 »
Du måste ha ett mellanrum mellan isoleringen och yttertaket, annars får du feta fuktskador när luften stängs in.

Hur vet jag det? Jo, vårt förra hus hade någon tilläggsisolerat genom att rulla ut en massa mineralull på vinden så den låg dikt an mot råsponten. Som lök på laxen hade man tagit bort all ventilation i gavelspetsarna, så det blev rena drivhusklimatet för mögel på vinden.

Det är nog åtskilliga tilläggsisoleringar som kostat mer i fördärvade hus än de sparat i energi.

Luftspalten ordnas enkelt och billigt genom att stoppa ner masonitskivor vid takfoten med läkt som distans mot yttertaket.

Lösullen är bara att sprida ut med en kratta.

vic

  • Gäst
Re:isolera tak/vind med lösull?
« Svar #2 skrivet: 23 aug-06 kl 21:31 »
tack f svar! (vad är "läkt" och "råspont"? och spelar det nån roll om lösullen ligger direkt på innertaket?)

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:isolera tak/vind med lösull?
« Svar #3 skrivet: 27 aug-06 kl 11:34 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4kt

råspont tror jag är sånt som är hyvlat på ena sidan!?!??

Jag blir själv nojig nu om det står rätt till på min vind, där är det glasull utlagt. Kan det ruttna nu?
« Senast ändrad: 27 aug-06 kl 11:34 av AntiUrban »

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:isolera tak/vind med lösull?
« Svar #4 skrivet: 27 aug-06 kl 14:03 »
Hej!

Råspont är en bräda som är hyvlad på en flatsida och finsågad på den andra. Försedd med fjäder och not på långsidor och kortkanterna för att kunna gripa in i grannbräderna. De finns i tjocklek från 10-15 mm upp till 22 mm.


Edgar

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: isolera tak/vind med lösull?
« Svar #5 skrivet: 19 nov-18 kl 12:55 »
Väcker tråden lite och ändrar inriktning möjligen.

Att isolera tak ända upp i nock med lösull, hur gör man det utan en fräsig maskin som blåser in allt?

Jag vill ha lite tips inför kommande projekt där jag troligtvis kommer stå på en stege och stoppa in isoleringen för hand med överhängande risker för att det ramlar en del på mej...
Det är aldrig för sent att ge upp.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: isolera tak/vind med lösull?
« Svar #6 skrivet: 19 nov-18 kl 14:14 »
Min erfarenhet från lösull är att entreprenörer som blåser isoleringen på plats med maskin, har så mycket bättre pris på den än man kan få som privatperson i bygghandeln, att det blir billigare att låta någon blåsa dit isoleringen än att köpa och skotta själv.

Nu är det i och för sig över 15 år sedan jag gjorde något sådant, men då var det frågan om att isolera ett vindsbjälklag på ca 70 m² , 35 cm lösull utom i en snedtakdel där det bara gick in 10 cm.  Det kostade då 8000 kr att få allt blåst på plats,  de pris jag fick när jag försökte köpa lösull i säckar var mellan 14000 och 24000 kr.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: isolera tak/vind med lösull?
« Svar #7 skrivet: 19 nov-18 kl 14:54 »
Nu ska ju jag pyssla med hampa, vilket i runda slängar kostar strax under 8000 kr men en firma som lämnade offert på samma tak ville ha 15 för att blåsa in sin cellulosa...givetvis skulle dom blåsa in större mängder därav en högre kostnad.

Så kostnaden skiljer sig, och det trevliga med att själv kunna snickra lite och fylla i en säck då och då tilltalar mej och mitt projekt.
Det är aldrig för sent att ge upp.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: isolera tak/vind med lösull?
« Svar #8 skrivet: 20 nov-18 kl 12:34 »
Går det kanske att hyra en maskin och blåsa in det själv? Har för mig att jag sett det nu när jag letat träfiberisolering till vår pågående badrumsrenovering.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: isolera tak/vind med lösull?
« Svar #9 skrivet: 20 nov-18 kl 19:40 »
Du kan hyra maskin själv men som Torbjörn påpekade är det inte ekonomiskt fördelaktigt.
Lösull som sprutas i en regelstomme eller mellan åsar är heller inte särskilt "lös". Normalt hårdare/ mer fast än vanlig mineralull. Det kräver också att du har glesat/reglat/satt skivor nog tätt för att hålla diffusionsbromsen på plats, så den inte jäser ut för långt.
Ska man göra allt själv så kan man också lösullsisolera själv men har man begränsat med tid/pengar så är lösullsisoleringen en sak jag skulle leja bort.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: isolera tak/vind med lösull?
« Svar #10 skrivet: 20 nov-18 kl 19:54 »
Jo jag vet att det finns gott om firmor som kan blåsa upp diverse grejer på loftet men jag tänker mej att dte måste finnas fler hemmafixare som tänker sig att stoppa i en säck då och då för att hålla ekonomin och livspusslet på en behaglig nivå...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: isolera tak/vind med lösull?
« Svar #11 skrivet: 20 nov-18 kl 22:26 »


Jo jag vet att det finns gott om firmor som kan blåsa upp diverse grejer på loftet men jag tänker mej att dte måste finnas fler hemmafixare som tänker sig att stoppa i en säck då och då för att hålla ekonomin och livspusslet på en behaglig nivå...

Har du varit med om att lösullsisolera någon gång så borde du veta att det är mer än att stoppa i lite då och då.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


 

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: isolera tak/vind med lösull?
« Svar #12 skrivet: 21 nov-18 kl 00:00 »

Har du varit med om att lösullsisolera någon gång så borde du veta att det är mer än att stoppa i lite då och då.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Man kan väl göra det precis så stoppa i lite då och då? Inget jag direkt förespråkar men kan väl ändå gå bra. Har man bara möjlighet att ta upp säckar, röra sig runt med dom så ser jag inget direkt hinder. Har själv både sprutat och fyllt på lite här och där .... ser inte varför det skulle vara så svårt att se alternativa vägar i ett sånt här forum. Alla har inte pengarna direkt. Men kan vara strävsamma nog att ta det "säck för säck"

Postat med Alternativ.nu´s app


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: isolera tak/vind med lösull?
« Svar #13 skrivet: 21 nov-18 kl 08:45 »
Man kan väl göra det precis så stoppa i lite då och då? Inget jag direkt förespråkar men kan väl ändå gå bra. Har man bara möjlighet att ta upp säckar, röra sig runt med dom så ser jag inget direkt hinder. Har själv både sprutat och fyllt på lite här och där .... ser inte varför det skulle vara så svårt att se alternativa vägar i ett sånt här forum. Alla har inte pengarna direkt. Men kan vara strävsamma nog att ta det "säck för säck"

Postat med Alternativ.nu´s app
Nä jag tänker kanske för rationellt. När man har sprutat en tvåvånings regelstomme och föreställer sig det som ett alternativ att göra det för hand så har an antingen jättemycket tid eller väldigt ont om pengar. Jag förstår inte hur man ska få det lika finfördelat och sedan lika packat som vid "professionellt" utförande.
Resultatet kanske blir lika bra.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: isolera tak/vind med lösull?
« Svar #14 skrivet: 21 nov-18 kl 09:58 »
Jag kan inte detta men har fått förklarat för mig att lösull ska sprutas för att fördelas riktigt, annars uppnås inte de utlovade isoleringsvärderna. Ska man ta lite ibland kanske det är bättre att isolera med isoleringsskivor (lägger här inget värde i materialval).


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: isolera tak/vind med lösull?
« Svar #15 skrivet: 21 nov-18 kl 12:18 »
Nä jag tänker kanske för rationellt. När man har sprutat en tvåvånings regelstomme och föreställer sig det som ett alternativ att göra det för hand så har an antingen jättemycket tid eller väldigt ont om pengar. Jag förstår inte hur man ska få det lika finfördelat och sedan lika packat som vid "professionellt" utförande.
Resultatet kanske blir lika bra.

Det handlar väl inte om att spruta inte är en bra metod men i mitt fall så vill jag ha hampa, vilket man inte verkar spruta. Åtminstone så har jag inte läst om detta någonstans men jag har ju inte letat. Däremot så har lag läst om dom som har stoppat hampa i sina väggar och fått ett bra resultat.

Det handlar inte främst om pengar men en del om min familjekalender. Eftersom det rör sig om 6 takstolar så är det ju inget oöverskådligt projekt i  min värld. Och om man ändå själv vill gå och spika panel i lagom takt så kan man med enkelt het ta en säck med isolering och lägga i vart efter man kommer med sitt snickrande.

Och eftersom firmorna som sprutar in isoleringen verkar ha en del problem med att garantera deras lösning när dom inte har fått bygga och plasta själva så kan jag ju lika bra stå där själv med byxorna nere den dagen det är kallt och mögligt.

Men jag är ju fortfarande nyfiken på hur fanken man ska få isoleringen att ligga på plats i nock...innan man har hunnit sätta dit sista brädan.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: isolera tak/vind med lösull?
« Svar #16 skrivet: 21 nov-18 kl 13:00 »
Det handlar väl inte om att spruta inte är en bra metod men i mitt fall så vill jag ha hampa, vilket man inte verkar spruta. Åtminstone så har jag inte läst om detta någonstans men jag har ju inte letat. Däremot så har lag läst om dom som har stoppat hampa i sina väggar och fått ett bra resultat.

Det handlar inte främst om pengar men en del om min familjekalender. Eftersom det rör sig om 6 takstolar så är det ju inget oöverskådligt projekt i  min värld. Och om man ändå själv vill gå och spika panel i lagom takt så kan man med enkelt het ta en säck med isolering och lägga i vart efter man kommer med sitt snickrande.

Och eftersom firmorna som sprutar in isoleringen verkar ha en del problem med att garantera deras lösning när dom inte har fått bygga och plasta själva så kan jag ju lika bra stå där själv med byxorna nere den dagen det är kallt och mögligt.

Men jag är ju fortfarande nyfiken på hur fanken man ska få isoleringen att ligga på plats i nock...innan man har hunnit sätta dit sista brädan.
Det normala är att man gör hål i duken uppe i nocken. Där för man in slangen och fyller nerifrån och upp, drar med sig slangen eftersom. När man kommer till hållet trycker man i isolering för hand om så behövs och tejpar igen hålet.

Men i vilken form är hampan du tänker isolera med?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: isolera tak/vind med lösull?
« Svar #17 skrivet: 21 nov-18 kl 13:03 »
Ja det normala är ju så...men nu är ju jag lite för att prova det onormala och anara att det blir lite spill men dte går ju att sopa upp med enkelhet.

Det lutar åt skävor...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: isolera tak/vind med lösull?
« Svar #18 skrivet: 21 nov-18 kl 13:47 »
Ja det normala är ju så...men nu är ju jag lite för att prova det onormala och anara att det blir lite spill men dte går ju att sopa upp med enkelhet.

Det lutar åt skävor...
Skivor?
Ja men då blir det ett helt annat upplägg.
Anpassa diffusionsbromsen och häfta den i åsarna vartefter du stoppar i isoleringen. Oftast har man också klämpassning så den sitter på plats av sig själv men beror ju på avstånd och skivstorlek.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: isolera tak/vind med lösull?
« Svar #19 skrivet: 21 nov-18 kl 13:51 »
Nej Skävor.
https://synonymer.woxikon.se/sv/sk%C3%A4vor  typ sånt som kliar..

Skillnaden mellan skivor och lösull har jag fattat..

Men tanken har slagit mej om att man kanske skulle ta och lägga skivor i nocken, i princip skulle man då kunna skruva ner brädorna och möjligen fylla på lösisoleringen om behovet uppstår om tre år...och så kanske man kan göra ett lite snyggare avslut helt enkelt.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, Kengus89, ÖsterFröken, Lenakatarina

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser