Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla grindar vid fukt  (läst 5523 gånger)

12342345

  • Gäst
Måla grindar vid fukt
« skrivet: 27 maj-11 kl 11:59 »
Måste skrapa och måla om mina gamla grindar till helgen, det ska däremot regna men jag tänkte stå i vedboden och fixa. Frågan är då, hur går det med färgen, alltså torkar den som den ska om det är fuktigt i luften? Jag har för mig att det är oljefärg.. om det har någon betydelse..

Anledningen är att det är så bråttom är att jag är j'vligt trött på att kommunen tror att det är fritt att ränna runt på min mark utan att be om lov eller ringa och förvarna.

Sen det är med "privat mark" skyltar..har för mig att man inte får sätta upp skyltar utan tillåtelse om dom ser ut som typ vägverkets eller så. Men om man gör en egen men lite andra färger, är det ok?

Xoot

  • Gäst
SV: Måla grindar vid fukt
« Svar #1 skrivet: 27 maj-11 kl 12:05 »
Torkar gör den ju så länge du inte har någon direkt droppande fuktkälla på materialet.
Det viktiga men också tråkiga är väntetiden snarare. Den kan bli något längre pga fukten.

Varför ränner kommungubbarna på din mark?

12342345

  • Gäst
SV: Måla grindar vid fukt
« Svar #2 skrivet: 27 maj-11 kl 12:12 »
Varför ränner kommungubbarna på din mark?

Det har något med det kommunala vattnet att göra, jag är inte ansluten med det är draget på min mark tydligen och nu är det något som är fel på det.
Och dom är väldigt välkomna att kolla runt på det på min mark, men då får dom vackert skicka en lapp med posten eller ringa innan så att jag vet varför dom är där och ungefär när. Det är inte mycket begärt tycker jag.
Med tanke på alla inbrott det är här i trakten så är jag väldigt misstänksam mot alla som smyger runt mig gård utan att ha lov.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Måla grindar vid fukt
« Svar #3 skrivet: 27 maj-11 kl 12:31 »
tillbaks till målningen... är det grindar bör du måla dem med oljefärg o inget annat,det absolut viktigaste är att allt som är trärent grundas ordentligt med oljegrund.Nu finns det vattenbaserade oljefärger också på marknaden,kolla vad som står på burken.akryl aller akrylat skall du inte använda på trä ute såvida du inte vill bli av med grejorna . alkyd är det vanligaste bindemedlet i en oljefärg. vädret påverkar torktiden men är virket torrt o du står under tak har det mindre betydelse. Ulf

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Måla grindar vid fukt
« Svar #4 skrivet: 27 maj-11 kl 12:32 »
Det är bra om träet i grinden är torrt när du målar den. Står grinden under tak nu?

En grind är ganska utsatt, så att göra ett ordentligt underarbete är bra. Ska du måla med täckande färg på en relativt ny grind så är shellack på kvistarna, grundolja och gradvis fetare färg att föredra. Linolja är beprövat och bra till detta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

12342345

  • Gäst
SV: Måla grindar vid fukt
« Svar #5 skrivet: 27 maj-11 kl 12:40 »
tillbaks till målningen... är det grindar bör du måla dem med oljefärg o inget annat,det absolut viktigaste är att allt som är trärent grundas ordentligt med oljegrund.Nu finns det vattenbaserade oljefärger också på marknaden,kolla vad som står på burken.akryl aller akrylat skall du inte använda på trä ute såvida du inte vill bli av med grejorna . alkyd är det vanligaste bindemedlet i en oljefärg. vädret påverkar torktiden men är virket torrt o du står under tak har det mindre betydelse. Ulf

Jag var till en färgaffär och fick hjälp med att välja. Så jag köpte det hon sa plus tillhörande grundfärg. Jag får ta och kolla noga på burkarna när jag kommer hem.. hm. Men jag är ganska övertygad om att det är oljefärg, och så har jag för mig att vi pratade om lacknafta el dylikt...hm.. Om jag har köpt fel färg bli jag sur (mitt eget fel i så fall, borde läst på bättre) , för den var inte billig..  :-\

Vad händer om man använder akryl aller akrylat?

12342345

  • Gäst
SV: Måla grindar vid fukt
« Svar #6 skrivet: 27 maj-11 kl 12:43 »
Det är bra om träet i grinden är torrt när du målar den. Står grinden under tak nu?

En grind är ganska utsatt, så att göra ett ordentligt underarbete är bra. Ska du måla med täckande färg på en relativt ny grind så är shellack på kvistarna, grundolja och gradvis fetare färg att föredra. Linolja är beprövat och bra till detta.

Den är torr, hittade den på gården förra sommaren så den har stått inne i garaget hela vintern, nu står den under tak i vedboden.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Måla grindar vid fukt
« Svar #7 skrivet: 27 maj-11 kl 12:47 »
Vad händer om man använder akryl aller akrylat?
Förr eller senare slits det ett litet hål i färgen, och fukt kommer in. Då kan fukten inte komma ut igen, eftersom sådana färger inte andas, och då ruttnar grinden inifrån samtidigt som färgen släpper och flagar av ojämnt och fult.

Är grinden äldre och torr så grundar man med grundolja och målar med alkydfärg, om man väljer den varianten. Eller så grundar man med linolja utspädd med terpentin, och sedan gör man minst tre tunna strykningar med linoljefärg, sista lagret/lagren outspätt, de tidigare gradvis mer utspädda med terpentin.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: Måla grindar vid fukt
« Svar #8 skrivet: 27 maj-11 kl 12:50 »
då är det bara: olja > grunda > färdigstryka

12342345

  • Gäst
SV: Måla grindar vid fukt
« Svar #9 skrivet: 27 maj-11 kl 12:51 »
Förr eller senare slits det ett litet hål i färgen, och fukt kommer in. Då kan fukten inte komma ut igen, eftersom sådana färger inte andas, och då ruttnar grinden inifrån samtidigt som färgen släpper och flagar av ojämnt och fult.


Jahapp, det låter inte bra..

Jag får nog kolla vad det är jag har köpt hem egentligen och ta ställning då om jag ska använda det eller inte. Tack för svar!  :)

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: Måla grindar vid fukt
« Svar #10 skrivet: 27 maj-11 kl 13:04 »
Jahapp, det låter inte bra..

Jag får nog kolla vad det är jag har köpt hem egentligen och ta ställning då om jag ska använda det eller inte. Tack för svar!  :)

"plast"-färgerna är inte alls så dåliga i dagsläget som dom varnar för

Men jag rekommenderar nog också alkydfärg (Oljefärg)

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Måla grindar vid fukt
« Svar #11 skrivet: 27 maj-11 kl 13:06 »
problemet med "plastfärger" är att de släpper in fukt men inte ut.så virket blir dyngsurt o rötar över tid.dock kan ytan på färgen se bra o intakt ut ända till träet börjar ge sig.färgfabrikanternas lösning på detta är att rekommendera en oljegrund först för att förhindra vattenupptag.problemet är dock att grundfärgen åldras den med o hållbarheten är ca 10 år.nästa gång du skall måla om är du hänvisad till färgtypen du hade överst(plastfärg) men du har en gammal oljegrund i botten som inte funkar längre.det är nu rötan kommer igång på allvar.ute i europa där man målar med dessa färger är en hållbarhet på fasader ca 20 år. sedan byter man fasad.tyvärr är trenden lika i norden efterhand som oljefärgerna försvinner.varje år är jag ute o inspekterar fasader för ommålning.inga fasader målade med denna färgtyp är oskadda,däremot fasader målade genomgående med oljefärg är det sällsynt att hitta annat än skador efter felkonstruktioner.flera färgfabrikanter är givetvis medvetna om detta o har tagit fram moderna oljefärger som klarar miljökraven.dock ser man dagligen reklam i tv för skitfärgerna."demidekkare målar sällan", "bestå,färgen som håller i 15 år" ,"one,16 års hållbarhet".jag mår illa då jag vet att färgen förmodligen kommer att se bra ut men brädan under? Ulf

Broberg

  • Gäst
SV: Måla grindar vid fukt
« Svar #12 skrivet: 27 maj-11 kl 17:18 »
problemet med "plastfärger" är att de släpper in fukt men inte ut.så virket blir dyngsurt o rötar över tid.dock kan ytan på färgen se bra o intakt ut ända till träet börjar ge sig.färgfabrikanternas lösning på detta är att rekommendera en oljegrund först för att förhindra vattenupptag.problemet är dock att grundfärgen åldras den med o hållbarheten är ca 10 år.nästa gång du skall måla om är du hänvisad till färgtypen du hade överst(plastfärg) men du har en gammal oljegrund i botten som inte funkar längre.det är nu rötan kommer igång på allvar.ute i europa där man målar med dessa färger är en hållbarhet på fasader ca 20 år. sedan byter man fasad.tyvärr är trenden lika i norden efterhand som oljefärgerna försvinner.varje år är jag ute o inspekterar fasader för ommålning.inga fasader målade med denna färgtyp är oskadda,däremot fasader målade genomgående med oljefärg är det sällsynt att hitta annat än skador efter felkonstruktioner.flera färgfabrikanter är givetvis medvetna om detta o har tagit fram moderna oljefärger som klarar miljökraven.dock ser man dagligen reklam i tv för skitfärgerna."demidekkare målar sällan", "bestå,färgen som håller i 15 år" ,"one,16 års hållbarhet".jag mår illa då jag vet att färgen förmodligen kommer att se bra ut men brädan under? Ulf

Läste på någon oljefärg som kom från en av de kändare märkena. På burken stod det tydligt oljefärg, men i innehållsförteckningen stod det även förstärkt med akryl, eller akrylat, minns inte vilket. Falsk marknadsföring kan man tycka..
« Senast ändrad: 27 maj-11 kl 17:22 av Lopt »

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Måla grindar vid fukt
« Svar #13 skrivet: 27 maj-11 kl 20:23 »
tyvärr är det så,men en ledtråd är om de rekommenderar en oljegrundning om du skall använda den toppfärgen.och läs innehållsförteckningen,står det acryl eller akrylat avstå köp.många av de stora,alcro/beckers,nordsjö,jotun har denna färgtyp som huvudvara,okej om du redan har en liknande produkt på fasaden,då är det ju kört men om du vet att du har oljefärg så fortsätt med den.anledningen att det görs så mycket reklam för denna produkt är att den är bättre på att hålla kulör,glans samt är något mer motståndskraftig mot algpåväxt.samt givetvis profiten,det är en billig produkt att tillverka o både handlaren o fabriken tjänar gott.tillverkningskostnad per 10 liter cirka en hundralapp,pris i butik 1300-2000 kr.min mening är att det är billigare att måla om oljefärgsfasaden 1 gång extra jämförelse med plastfärg o i gengäld slippa byta brädor/fasad. ulf

Broberg

  • Gäst
SV: Måla grindar vid fukt
« Svar #14 skrivet: 27 maj-11 kl 20:32 »
Jo, det luktar mygel om det... Lång väg... Köper man en alkydoljefärg, så ska det för tusan vara en alkydoljefärg!
 Privat använder jag bara linoljefärg och annat av den gamla sorten, så för egen del är jag inte bekymmrad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser