Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nappunge hjälp  (läst 2042 gånger)

Jake

  • Inlägg: 10
Nappunge hjälp
« skrivet: 08 apr-15 kl 15:28 »
Har en nappunge som är ca 4 veckor. Hans mamma dog när den var 2 veckor. Problemet är att han inte vill ha ersättning. Vi tvingar i honom ca 2 dl per dag. Han är lite småslö hela tiden och lite lös i magen! Tips och smarta råd sökes.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nappunge hjälp
« Svar #1 skrivet: 08 apr-15 kl 17:11 »
Ojojoj! 2 dl per dag är inte mycket för den som är 1 månad gammal. Nu vet jag inte exakt med lamm, men killingar i den åldern brukar få ungefär 1 liter om dagen.
Har du provat att ge redig mjölk i flaskan, alltså i första hand färsk fårmjölk, i andra hand ko- eller getmjölk? Ta vilket som är lättast att få tag på (bonnamjölk, inte paketmjölk i affären), värm till kroppstemperatur och ge i flaskan, och se om det går ner bättre! Ett så stort lamm borde kunna dricka några dl åt gången. Ge också en liten dos E+selen, brukar kunna pigga till slöa småttingar betydligt!
Vill du inte ha en jobbig knähund till lamm, så låt honom vara kvar i flocken, och gå dit och mata honom!
(Du kan ju läsa på lammnäringens innehållsförteckning, jag hade inte velat dricka den....)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Jake

  • Inlägg: 10
SV: Nappunge hjälp
« Svar #2 skrivet: 08 apr-15 kl 18:02 »
Menar du att näringen inte är bra?

 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Nappunge hjälp
« Svar #3 skrivet: 08 apr-15 kl 20:01 »
Ett lamm måste ha mjölk eller ersättning i fem veckor för att klara sig. Vommen är inte utvecklad innan dess. Läs länken nedan. Jag har flaskat i 3 månader men de flesta flaskar lammen i 8 veckor.

Vad ger du för ersättning? Mina lamm säger att pontus från lantmännen är godare än granngårdens lammnäring. Ännu bättre är tydligen Lg-produkters lammnäring har jag hört.

Enligt förpackningen på granngårdens lammnäring så ska de ha 1,3 liter per dag när de är 4 veckor. När jag hade flasklamm så åt de lite mer än det dessutom.

Att den är småslö beror på att den håller på svälta ihjäl. Att ha ätit 2dl lammnäring sen 2v ålder är inte bra alls. Har du tagit tempen?
Om du inte kan få den att dricka ur flaska måste du sonda den. Värmer du ersättningen?

http://www.svdhv.org/sv/aktuellt/artiklar/2008/e/263/hall-vammen-i-trim-del-2/


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nappunge hjälp
« Svar #4 skrivet: 08 apr-15 kl 21:24 »
Menar du att näringen inte är bra?
Jag menar att riktig färsk mjölk är bättre, speciellt till en stackare som fått en dålig start! Om du har långt till närmsta mjölkbonde kan du passa på att köpa en stor mängd på en gång, och sedan frysa in i PET-flaskor och tina en flaska om dagen och ge lammet. (Mjölk tar ingen skada av att frysas.)
Vad dog tackan av, förresten?

Lyssna på Olivia.k :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Nappunge hjälp
« Svar #5 skrivet: 08 apr-15 kl 21:36 »
Om du ger komjölk är det viktigt att mjölken är blandad och från flera kor och inte bara från en.

Som skrivits ovan så får lammet för lite mat. Att ge flaska till ett lamm som diat i två veckor kan vara svårt men, det är bara att hålla fast det och ge flaskan och inte ge sig förrän det sugit i sig ett par dl per gång. Se till att det droppar ur flaskan när ni håller den uppochner så att lammet inte behöver kämpa för att få i sig ersättningen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
SV: Nappunge hjälp
« Svar #6 skrivet: 25 apr-15 kl 17:43 »
Hur går det för lammet nu?

Jag håller med både javill och olivia.k ! Min gillar också Pontus :-) och vi ger i början 6-8 gånger per dag varm i flaska. Jag ger också ersättning i tre månader så att dem får samma som dem som diar (oftast i lammbar)

Jag skulle heller ge mjölkersättning som är gjort för lamm. Både get och ko har för lite fett och protein, har även hört att dem inte tål komjölk lika bra och det bör vara syrad. Enklast och säkrast för dig själv är att köpa t.ex Pontus. När lammet väl ha fattat det med flaskan så skulle jag hänga en lammbar ut i stallet där lammet tar själv när den behöver (kall, syrad lammnäring). Vi har trillingar som går med mamman men hon har ingen mjölk så dem dricker ur lammbaren sen dem var 3 dagar gammal nu när dem är 1 månad gammal så går det åt minst 4l om dagen för dem tre! Dem är lika stora som alla andra lamm nu. Hos mig verka lammen går upp ca 200g om dagen.

Ett frisk lamm som är hungrig brukar ta emot flaska enkelt, har det först diat hos tackan kan det ta lite tid tills dem fattar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

822 gäster, 3 användare (2 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser