Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tova/filta i tvättmaskinen  (läst 22372 gånger)

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Tova/filta i tvättmaskinen
« skrivet: 02 mar-07 kl 21:18 »
Har snart vävt klart ett glesvävt ylletyg i liksidig kypert, tänkt att krympa ihop minst 25% i tvättmaskinen. I teorin alltså... Funderar nu på om jag ska köra det i 40 eller 60 grader och med tvättmedel eller såpa?
Nån som har nåt tips som funkar i den praktiska verkligheten?
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Marieberg

  • Gäst
Re:Tova/filta i tvättmaskinen
« Svar #1 skrivet: 02 mar-07 kl 21:25 »
Huga, spännande projekt...

Jag skulle råda dig att ta det försiktigt. En pläd är ju löst vävd (relativt), och jag skulle börja med att tvätta den i 40 grader, på kort program.
Jag tvättade Lovikkavantar i 40 grader först en gång och sedan ytterligare en gång. Det känns som om man med små försiktiga steg har mer kontroll över vad som händer.

60 grader och en ullpläd...
Nä, det skulle jag inte våga mig på; du vet väl hur stenhårda stickade ulltröjor blir i 60 grader?

Jag skulle inte hälla i någon såpa, däremot lite ättika i det sista sköljningsvatten. Ull mår alltid gott av sur miljö & det luktar gott.

Lycka till!

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Tova/filta i tvättmaskinen
« Svar #2 skrivet: 02 mar-07 kl 21:56 »
Tyget är tänkt att bli mer åt det valkade hållet, typ vadmal. Tänkte sy en rejäl väst att ha utanpå ylletröjan. Alltså inte en fluffig pläd! Men 60 grader kanske ändå är att ta i för mycket...

Menar du inget tvättmedel heller?
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Tova/filta i tvättmaskinen
« Svar #3 skrivet: 03 mar-07 kl 08:37 »
Vid "vanlig" tovning, börjar man alltid med försiktiga rörelser och ganska lite tryck mot materialet för att inte göra hål. Personligen hade jag valt att tvätta på 40 grader på något skonprogram först för att kolla reultatet. Sedan går det nog att bångla på med varmare vatten och mindre skonsamt tvättprogram.

... men jag är en person som gillar att ha både livrem och hängslen, så antagligen är jag försiktig i överkant...  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Tova/filta i tvättmaskinen
« Svar #4 skrivet: 03 mar-07 kl 09:16 »
När jag tovar vantar och sockar i maskin så kör jag alltid på 60 grader direkt, men det är för att jag vet hur garnet reagerar.

Tittar man på garnstudios sidor så rekommenderas att man kör ett program på 40 grader först och om man inte är nöjd, så kör man en tvätt till och då kan man höja till 60 grader. Där står också hur man bär sig åt om tovningen blivit för hård, att man lägger det som tovats i kallt vatten, låter det bli mjukt och sen drar ut det till önskad storlen, men deras råd gäller kanske bara det garn som är i beskrivningen. Jag har aldrig provat.

Tvättmedel behövs för ett riktigt bra resultat, men viktigt är att använda ett tvättmedel utan enzymer, tex grummes tvättsåpa e.likn.

« Senast ändrad: 03 mar-07 kl 09:18 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Tova/filta i tvättmaskinen
« Svar #5 skrivet: 03 mar-07 kl 10:30 »
Tack för era råd! Det verkar bra att börja med 40 grader och se vad som händer. Grummes tvättsåpa ska inhandlas vid nästa tur till civilisationen :-)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Marieberg

  • Gäst
Re:Tova/filta i tvättmaskinen
« Svar #6 skrivet: 03 mar-07 kl 13:18 »
När jag tovar vantar och sockar i maskin så kör jag alltid på 60 grader direkt, men det är för att jag vet hur garnet reagerar.

Precis! Man bör nog "lära känna" garnet innan man "kör på"!
Jag tvättade mina vantar utan såpa, men som Manna nämne, används såpa vid tovning. De tre växtfärgade plädar som jag har skickat in till beredning har varje gång fått behålla den ursprungliga doften, kokta björklöv. Mmmm.
De verkar alltså inte använda någon såpa el. dyl. vid beredning.

Du kan väl återkomma när du har uppnått något slags resultat, så att vi får veta hur det gick?

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Tova/filta i tvättmaskinen
« Svar #7 skrivet: 03 mar-07 kl 14:26 »
Du kan väl återkomma när du har uppnått något slags resultat, så att vi får veta hur det gick?
Absolut! Detta ska dokumenteras i både skrift och bild.

Syftet med mitt experiment är att se hur bra det går att göra ett tyg så likt vadmal som möjligt - i tvättmaskinen.
« Senast ändrad: 03 mar-07 kl 14:27 av kobbe »
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Tova/filta i tvättmaskinen
« Svar #8 skrivet: 23 mar-07 kl 15:19 »
Här är resultatet.

Översta bilden:
Färdigvävt tyg

Vänstra bilden:
Tvättat i 40 grader med tvättsåpa. Krympte 10,5% på bredden och 16% på längden. Känns mest som en fluffig pläd. Man kan fortfarande repa upp inslag och varp och man ser fortfarande diagonalränderna.

Högra bilden:
Tvättat en gång till men nu i 60 grader med tvättsåpa. Krympte 18,5% på bredden och 25% på längden. Rätt så kompakt men ändå inte som ett valkat tyg. Här har diagonalränderna i stort sett försvunnit.

Nästa gång tvättar jag i 60 grader på en gång. Märkte en intressant grej. Den ena färgen på garnet krympte mer än den andra och ändå var inget garn färgat, bara två olika gråtoner. Nåt att tänka på eftersom tyget blev lite bubbligt.

Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Marieberg

  • Gäst
Re:Tova/filta i tvättmaskinen
« Svar #9 skrivet: 23 mar-07 kl 15:29 »
Vilka snygga provbitar!
Garnerna som krympte olika - var de av samma kvalitet (= samma fabrikat)? Menar du att det ena garnet satt i varp & det andra i inslaget & att dessa krympte olika?
60 graders pläden - krympte den sammanlagt 18,5% eller uppstod denna krympning efter tvätt i 40 graders tvätt?

*nyfiken*  ::)
« Senast ändrad: 23 mar-07 kl 16:01 av Ior »

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Tova/filta i tvättmaskinen
« Svar #10 skrivet: 23 mar-07 kl 16:10 »
Allt garn var 2-trådigt lönspunnen ull från pälsfår och det mörkgrå krympte mer än det ljusgrå.

Den sista provlappens krympning är den totala krympningen jämfört med otvättat tyg.

När jag tvättade tyget slängde jag med några stora badlakan för att underlätta valkningen.

I vadmalstyger använder man ju sällan 2-trådiga garner utan i stället 1-trådiga där varpen är z-spunnen och inslaget s-spunnet, eller tvärtom. Det gör ju att trådarna valkas ihop på ett mjukare sätt. Tror jag ska prova det nästa gång.

Om nån är intresserad av vävnota så hojta till! Jag skulle vilja likna den 40-gradiga valkningen vid en pläd-typ och den 60-gradiga vid en mer gammaldags filttyp.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Tova/filta i tvättmaskinen
« Svar #11 skrivet: 23 mar-07 kl 16:13 »
Oj, glömde en fråga...

Varpen var ljusgrå med breda mörkgrå kanter i båda sidorna. Dessa krympte mer och tyget blev bubbligt vid valkningen. Alltså mer tyg i mitten på det helt ljusgrå fältet... Det märktes tydligt när jag bara hade ljusgrått inslag och mindre tydligt när jag växlade mellan 6 cm breda ränder i ljusgrått/mörkgrått.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Tova/filta i tvättmaskinen
« Svar #12 skrivet: 31 okt-23 kl 10:36 »
Jag lånar tråden lite. Jag har tovat en tröja på 60 grader blev bra resultat men jag skulle vilja ha ännu mer kompakt, samtidigt inte krympa tröjan för mycket. Går det?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

243 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser