Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alrot  (läst 9838 gånger)

Simnil01

  • Inlägg: 2
    • Lappland
Alrot
« skrivet: 14 maj-18 kl 04:48 »
Hejsan!

Jag undrar hur man går tillväga för att hitta alrot till knivskafttillverkning? Att hitta en al är inget problem men undrar vilken del man ska gräva fram, är det som ordet låter själva roten eller ska man gå högre upp i stubben för att hitta den?

Tacksam för svar  :)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alrot
« Svar #1 skrivet: 15 maj-18 kl 13:59 »
Roten brukar har mönster, det man skall titta efter är de klumpar där symbiotbakterierna lever, de påminner litet om masur om man har tur.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Simnil01

  • Inlägg: 2
    • Lappland
SV: Alrot
« Svar #2 skrivet: 15 maj-18 kl 23:34 »
Aha okej! Så dessa klumpar kan alltså finnas på rötterna? Ser de ut som vrilar ungefär (fast i rötterna)? Antar att det inte finns någon fingervisning vars dessa kan finnas, utan man får alltså lov att gräva fram alens rötter i jakt på dessa?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alrot
« Svar #3 skrivet: 16 maj-18 kl 15:13 »
De ser ut ungefär som klumpar eller knaggar med relativt jämna mellanrum, brukar starta en bit ned på stubben och följa rötterna ut.
Om du gräver vid rotbasen så brukar man kunna bilda sig en hygglig uppfattning om det är värt att fortsätta.

Trösten är att alla alar har detta system då de är beroende av kvävefixerande bakterier, så det är inte slumpmässigt som med vanliga vriler (som orsakas av en svampinfektion).

Det är svårt att hitta större stycken som är fina mönstrade rakt igenom, men till knivskaft och annat brukar det gå relativt enkelt att hitta ganska fina bitar.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Alrot
« Svar #4 skrivet: 17 maj-18 kl 07:25 »
Är alroten ljus som masur oxå? Går den att måla med narvsvärta? Jag brukar måla med det när jag gör knivskaft av masur

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alrot
« Svar #5 skrivet: 18 maj-18 kl 00:07 »
Den blir ljust rödbrun när den torkat klart.
Jag tror att den går att måla med narvsvärta, men jag har aldrig provat, men tippar på att den då blir väldigt mörk.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Sjaunja

  • Inlägg: 5534
    • -
SV: Alrot
« Svar #6 skrivet: 18 maj-18 kl 08:20 »
Ja narvsvärta går finemang. Du kan styra mörkningsgrad genom att spä ut och lägga på flera gånger.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alrot
« Svar #7 skrivet: 18 maj-18 kl 13:05 »
Enligt vad som sägs verkar nederdelen av stubben vara säkraste kortet om man inte hittar tydliga vriler på stammen om man vill få ut större bitar med fint mönster.

(Men min rent praktiska erfarenhet säger att man nästan bör öppna en planslipad provyta längs med fibern någonstans på ämnet för att kunna se ordentligt innan man är van...)

Färskt är virket ljust och påminner om björk i strukturen, men efter en tid oxiderar det till svagt roströd.

(som jag antar att ovanstående skribent var inne på så används barken bland annat till att färga in mönstret i sameknivar (traditionellt var det, såvitt jag minns från vad jag hört förr, finmalen alrot man gned in i ristningarna) )

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

271 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Annica Nilsson, Stybben

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser