Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga egen ässja  (läst 24294 gånger)

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
Bygga egen ässja
« skrivet: 15 jan-07 kl 13:04 »
Skall försöka ta mina första steg i smidets värld och har därför börjat bygga en ässja.
Eftersom jag har mera sten än pengar så tänkte jag kallmura en ässja av den typen som smederna hade ute vid stenbrotten förr.
Dock finns inte mera än själva grunden kvar utav dom som jag har studerat ute i skogen. Men eftersom jag inte tänkt göra någon exakt kopia så spelar det inte någon större roll utan det är mest det här med forman jag funderar på.

Eftersom jag tänkt ha en fläkt istället för bälg så skulle jag vilja ha lite tips om hur man bäst gör själva forman.
Tänkte göra forman som en ca 25cm kvadratisk fördjupning, ca 6-8 cm djup, med flata granitblock runt om. I det bakre blocket tänke jag borra ett horisontellt hål så att det gick ifrån botten på forman och ut till ässjans bakkant. Luften skulle då komma in från sidan utav forman.
Hoppas att någon fattar denna beskrivning. :-\

Behövs det något sorts munstycke där luften kommer in i forman?

Kan detta funka?  ???
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

johole

  • Inlägg: 191
Re:Bygga egen ässja
« Svar #1 skrivet: 16 jan-07 kl 12:09 »

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
Re:Bygga egen ässja
« Svar #2 skrivet: 16 jan-07 kl 12:29 »
Ja, det är ju ungefär den principen.

Får man en högre verkningsgrad ifall man låter luften komma in underifrån? Några andra fördelar?
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Bygga egen ässja
« Svar #3 skrivet: 16 jan-07 kl 14:21 »
Bra att ha en reglerbar öppning för inluften.

Luften bör nog komma underifrån, sprids bättre. Beror ju lite på vad du ska elda med.

Kolla på: www.antracit.se/ så hittar du vad du söker
/Attis

leifhh

  • Gäst
Re:Bygga egen ässja
« Svar #4 skrivet: 19 jan-07 kl 10:23 »
om man vill slippa jaga fram en lämplig forma så kör man väl enklast in luften från sidan. jag använde väl magrad lera (blanda i mkt sand, sågspån, hår etc) till min ässja. ässjan bygde jag i en gammal plåtlåda (3 mm plåt). inblåset är från sidan och fläkten är en gammal dammsugare. funkar rätt bra, men inte perfekt.

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
Re:Bygga egen ässja
« Svar #5 skrivet: 19 jan-07 kl 11:54 »

Eftersom jag vill ha kapacitet att skärpa även större verktyg som t.ex. släggor (sättar) mm så vill jag gärna veta vad det var som funkade 'mindre bra' i den konstruktionen, leifhh?
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

leifhh

  • Gäst
Re:Bygga egen ässja
« Svar #6 skrivet: 19 jan-07 kl 12:11 »
så som jag byggde min ässja får man jobba rätt mycket med glödbädden hela tiden. betydligt mer än på t.ex. en fältässja. har man bara örnkoll på glöden så funkar det bra.
« Senast ändrad: 19 jan-07 kl 12:11 av leifhh »

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Bygga egen ässja
« Svar #7 skrivet: 21 jan-07 kl 17:40 »
http://matochfritid.yle.fi/verkstad.php

Här står det också hur man gör. Med bilder.

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:Bygga egen ässja
« Svar #8 skrivet: 19 mar-07 kl 22:30 »
Jag såg en härd där man använt en fd oljebrännare som fläkt. Det tycktes fungera bra. Den är färdig med spjäll och har ett "utblås" som är ganska lätt att ansluta till ngt lämpligt rör. Kanske kan vara ett lågeffektsalternativ till dammsugarfläkten. Oljebrännare är inte direkt inne i dessa dagar, så de lär inte behöva kosta många kronor...

jenses

  • Gäst
Re:Bygga egen ässja
« Svar #9 skrivet: 19 mar-07 kl 22:35 »
Tack för tipset, trädman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser