Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför behöva fråga markägare om lov för att sätta upp fågelholkar?  (läst 54732 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Hej jag undrar varför man behöver fråga markägare om lov för att sätta upp fågelholkar? Det är en sån jäkla djungel att hitta markägare tycker jag och det känns lite löjligt för något så ofarligt som fågelholkar. Sålänge man inte spikar fast de i stammarna på värsta fanertallen kan jag inte se vad skada de kan göra. Skogen mår väl bara bra av det, det höjer värdet på marken? Nu pratar jag inte om tätbebyggt område utan snarare skogen en bra bit från närmsta hus...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Hur ska du sätta upp dom då? Använder du rep så kommer ju trädet fortsätta att växa och bli "strypt".

Ulric Eriksson

  • Gäst
Så småningom skall trädet kanske bli bräder. Vid det laget finns inte holken kvar, bara spikarna. Det kan bli en dyr historia.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Man sätter fast de i grenar/klykor, murkna/döda träd?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Wisteria

  • Inlägg: 293
Hade det varit i min skog skulle jag nog vilja att du frågade, det kan nog kännas olustigt att någon går runt och fixar i ens skog utan att man ens blir tillfrågad. Jag tror inte att det ens har med nån lag eller så att göra utan mer med känslan.. Fast mycket skog idag verkar ju ägas av stora företag som håller på med skatteplanering och då blir det, antar jag, svårt att fråga någon.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
bäst att fråga... men som regel går dåliga träd inte till sågverket... använder du dig av ekplugg och tar med dig en borrsväng ut i skogen så ska det nog gå bra att hänga upp dem...
Fjäderfän och kaniner

Fordson

  • Inlägg: 475
Jag tycker det är konstigt att man inte får spika upp fågelhålkar på hus generellt. Något så ofarligt som en fågelholk är väl inget att orda om. Lite pippi-fåglar höjer väl värdet också?
Sen tycker jag att cyklar bör lämnas olåsta så man kan nyttja dom lite när man känner för det.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
Så småningom skall trädet kanske bli bräder. Vid det laget finns inte holken kvar, bara spikarna. Det kan bli en dyr historia.
grannen körde av 3st 5tums spik i sågverket..de lät inget bra och en ny klinga fick inhandlas..det är ju inte helt ofarligt heller :P
Fjäderfän och kaniner

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Jag tycker det är konstigt att man inte får spika upp fågelhålkar på hus generellt. Något så ofarligt som en fågelholk är väl inget att orda om. Lite pippi-fåglar höjer väl värdet också?
Sen tycker jag att cyklar bör lämnas olåsta så man kan nyttja dom lite när man känner för det.
Jag håller helt med!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Fordson

  • Inlägg: 475
Jag håller helt med!
Jag misstänkte väl det  ;)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
Jag förstår inte varför det ska va så j***** svårt att fråga innan man hittar på saker med annans mark och egendom >:( ??? ...... Mina grannar får göra det mesta på min mark...... OM DE BARA FRÅGAR FÖÖÖÖÖRST!!!!!!

Oj, hade visst ett uppdämt behov av att skrika lite..... ska nog gå över till grannarna istället, så att rätt personer får skopan >:(

För övrigt har jag aldrig cykeln olåst, så att den som frågar kan låna den :D

Vänligt men bestämt/ Jennyt
« Senast ändrad: 14 jun-11 kl 21:09 av Jennyt »
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

louise

  • Gäst
Det är inte svårt att hitta markägare. Man tittar på fastighetskartan för att få fastighetsbeteckningen, ringer Inskrivningsmyndigheten och frågar om ägaren, ringer ägaren. Om ägaren är ett jättebolag kommer de hänvisa till sin skogsförvaltare och ge dig namn och nummer till denne. Vad är problemet?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Det kan vara smart att fråga...

Jag är villig att betala 50 kronor per fågelholk som du sätter upp på min mark. Dock max 50 st. Blandade storlekar. Bra utspridda. Helst i högstubbar, döda träd och i björkar som skall bli ved. Borde räcka fint. Jag bekostar även en låda med aluminiumspik. Kolla min profil för ungefärlig plats, detaljerad beskrivning efter förfrågan. Smidig alumiminiumstege finns för gratis utlåning.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
Det kan vara smart att fråga...

Jag är villig att betala 50 kronor per fågelholk som du sätter upp på min mark. Dock max 50 st. Blandade storlekar. Bra utspridda. Helst i högstubbar, döda träd och i björkar som skall bli ved. Borde räcka fint. Jag bekostar även en låda med aluminiumspik. Kolla min profil för ungefärlig plats, detaljerad beskrivning efter förfrågan. Smidig alumiminiumstege finns för gratis utlåning.
pröjsar du soppan oxå? jag har en jädrans massa holkar ;)
Fjäderfän och kaniner

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
pröjsar du soppan oxå? jag har en jädrans massa holkar ;)

Nej! Du får cykla.  ;D

Ta bussen och snickra holkarna på plats. Jag har gott om virke och spik. Dock ej lämpliga borr. Kanske man skulle ha en fågelholksträff en dag?

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Länsstyrelsen måste ju ha fastighetskartan men jag går vilse på deras sida! http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Swix.aspx?id=13587 är det där?

Funderar starkt på att bli fågelholksterrorist... smyga runt i andras skogar och olovligen sätta upp fågelholkar...  >:D
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Sätt ut annonser på anslagstavlor och liknande, så kan du rent av tjäna lite pengar på det. Eller i alla fall slippa gå så mycket back. Dessutom slipper du göra folk sura, utan de blir glada och tacksamma istället.

Citera
Bekämpa skadeinsekter miljövänligt och få en rikare skog!
Jag sätter upp fågelholkar på din mark. Endast 50:- per holk.
Jag behöver kartskiss och hur många du vill ha uppsatta.
Aluminiumspik och omtanke används vid uppsättningen.

Grimbart och andra spekulanter: Jag kan bidra med 500:- till bensinpengar om alla 50 holkarna kommer upp. 8)

louise

  • Gäst
Det är sällan numret publiceras, tex inte hos Lantmäteriet. men kommunen har alltid kartorna, gå till byggavdelningen och be att få se kartan. Där står numret.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
Sätt ut annonser på anslagstavlor och liknande, så kan du rent av tjäna lite pengar på det. Eller i alla fall slippa gå så mycket back. Dessutom slipper du göra folk sura, utan de blir glada och tacksamma istället.

Grimbart och andra spekulanter: Jag kan bidra med 500:- till bensinpengar om alla 50 holkarna kommer upp. 8)
500kr i soppa.. plus 50kr per holk 50holkar... 3000kr då med andra ord.. vart bor du exakt? småland är väl stort?
Fjäderfän och kaniner

Imp

  • Inlägg: 258
Holkar av modellen som man hänger runt grenar, har jag svårt att se att de kan skada träden. Om man dessutom hänger dem på lövträd så tror jag de flesta inte bryr sig. Och om det är bolagsskog så är det enligt mig fritt fram för det mesta. Skogsbolagen är giriga as och bör utnyttjas.

Häng på du, vad är det värsta som kan hända liksom. Att du får lite skäll. Om du skulle bli polisanmäld så startar vi en insamling till böterna.

Egendom är stöld.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, isa

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser