Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur stor skog behövs för att ta ved till ett hus?  (läst 19408 gånger)

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: hur stor skog behövs för att ta ved till ett hus?
« Svar #20 skrivet: 20 feb-11 kl 15:52 »
Nu har jag troligen missat något men vad hindar att man använder klenare dimensioner som ved utan att flisa det?

Varsågod. Sätt igång.

Men risken är stor att du ger upp. Det blir besvärligt. Det är en viss skillnad på att hantera rejäla vedbitar som består av kluvet virke och tunna pinnar som du kapat upp. Men det går.

Ofta vill man torka veden hyfsat snabbt så att det inte blir svampväxt och mögel. Nedbrytning. Därför klyver man veden. Eller flisar slyet. Inte lätt att klyva klena pinnar. Veden kan sedan smidigt hanteras för hand med en skottkärra. Slyet hanteras efter flisning enklast med skruvar och skopor.

supertramp

  • Inlägg: 57
    • Södermanland
    • Min blogg
SV: hur stor skog behövs för att ta ved till ett hus?
« Svar #21 skrivet: 21 feb-11 kl 07:57 »
Oj vilket drag de blev. men för att summera lite kan kanske ni som vet fylla i detta nedan så har vi nån typ av sammanställning för de som undrar samma sak framöver här i forumet.

 (genomsnitlig bördighet på mark)

Norra sverige
1 Hektar producera (återväxer) ca kubik per år =


Mellansverige
1 Hektar producera (återväxer) ca kubik per år =


Södra sverige
1 Hektar producera (återväxer) ca kubik per år =

Tack för alla svar!
Utanför Trosa med en dröm om ett självförsörjande sätt att leva. En lång och fantastisk stig att vandra. http://grogrund.wordpress.com

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: hur stor skog behövs för att ta ved till ett hus?
« Svar #22 skrivet: 22 feb-11 kl 17:22 »
Varsågod. Sätt igång.

Men risken är stor att du ger upp. Det blir besvärligt. Det är en viss skillnad på att hantera rejäla vedbitar som består av kluvet virke och tunna pinnar som du kapat upp. Men det går.

Ofta vill man torka veden hyfsat snabbt så att det inte blir svampväxt och mögel. Nedbrytning. Därför klyver man veden. Eller flisar slyet. Inte lätt att klyva klena pinnar. Veden kan sedan smidigt hanteras för hand med en skottkärra. Slyet hanteras efter flisning enklast med skruvar och skopor.

Jag ser det snarare som mindre besvärligt för även om det blir fler träd att hantera så blir varje träd mycket lättare att handskas med. För husbehov skaffar man ju inte en traktor och dyrare varianter av kapsåg och klyv då det i så fall blir mycket billigare att köpa veden och att kapa träd i skogen så att de blir hanterbara för hand kan vara ganska så bökigt.

Torktiden på tunnare dimensioner är inte så särskilt lång, björk är ett undantag men det torkar också ganska bra på en sommar och det är inte heller ett så stort problem att fulbarka en sträng på varje stam för kortare torktid. Om man fäller och kapar vid olika tidpunkter så torkar dessutom tunna dimensioner mer där de ligger så man börjar med torrare ved.
Jag har inte heller märkt att det är svårare att köra okluven ved i en skottkärra än kluven sådan? Man kapar rakt ner i skottkärran och så kör man det till vedboden eller vedupplaget.

De invändningar jag funderade på var snarare av odlingskarraktär som att man drar ut för mycket näring men så verkar ju inte vara fallet.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: hur stor skog behövs för att ta ved till ett hus?
« Svar #23 skrivet: 22 feb-11 kl 17:49 »
Att odling av sly är mycket effektivare än ved är helt klart. Om man återför aska är det nog bara att hålla på. Tyvärr jag tror jag att effektiviteten i hanteringen från skörd, med manuella metoder, är precis motsatt.

Det vore intressant med en jämförelse. Hur mycket jobb är det att ta hem, arbeta upp, lägga på lager och elda upp exempelvis 10kWh? Normal ved respektive max fingergrovt sly. Jag kör vidare med min ved, iaf. Men det halkar med en och annan klen topp, men det är mest av misstag. Sådant låter jag oftast ligga och gödsla ute i skogen.

Finessen med sly/flis är att det lämpar sig utmärkt för effektiv hantering med maskinella metoder. Manuella metoder för sly tror jag inte lika mycket på.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: hur stor skog behövs för att ta ved till ett hus?
« Svar #24 skrivet: 23 feb-11 kl 18:44 »
Jovisst, hybridasp lär ju ska kunna komma upp i bortåt 100 000 stammar per hektar  :o och är klar för sågverket på 25 år  ;D.

Ska du ha ved är det ju verkligen bara lövträd som du ska satsa på, lövet går ju dessutom bra att kombinera med tex skogsbete... så såga ner alla äckliga granar och se till att det kommer asp, björk, al m.fl lövträd istället.

Ved motsvarar ca 1-1,5 kwh per liter (fast mått utan luft dvs) så "slyet" är värt sin vikt i guld - nåja, nästan i alla fall.

Huggorm

  • Gäst
SV: hur stor skog behövs för att ta ved till ett hus?
« Svar #25 skrivet: 23 feb-11 kl 18:47 »
Ask är bland det bästa att satsa på för en vedskog, men då bör man ju ha näringsrik jord med gott om grundvatten och dessutom bo i södra Sverige

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: hur stor skog behövs för att ta ved till ett hus?
« Svar #26 skrivet: 23 feb-11 kl 18:50 »
En flistugg och en slyodling tillsammans kan nog bli ljuvlig värme i stugan  ;D

Har funderat lite på om det skulle gå att pressa "värmeloggs" själv med typ en verkstadspress... lite klenflis och lite stearin så skulle det nog gå fin-fint.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: hur stor skog behövs för att ta ved till ett hus?
« Svar #27 skrivet: 25 feb-11 kl 20:03 »
När vi ändå är nere på "slyförbränning"/kort omloppstid, så undrar jag om det inte kan vara affär att elda spannmål istället för den som har någorlunda stora åkerarealer men inget (eget) bruk för dem?.

Som i mitt fall tex - allt utarrenderat.


jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: hur stor skog behövs för att ta ved till ett hus?
« Svar #28 skrivet: 21 jun-15 kl 10:47 »
sen måste man beakta hur läget på skogen är. jag har ca10 ha. men det mesta är i en brant bergssluttning där man inte kan köra med traktor.
eller om det är mkt sten så blir allt mkt mer krångligt ock svårt.
så se upp med vart det ligger så du vet att du kan komma åt det är mitt tips...
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Skogskunnig

  • Inlägg: 144
SV: hur stor skog behövs för att ta ved till ett hus?
« Svar #29 skrivet: 22 jun-15 kl 00:52 »
Vi kommer börja titta pä gårdar/hus snart och vi vill värma huset med egen ved från egen mark. Frågan är hur stor mark det rimligtvis kan behövas för att kunna averka sin egen förbrukning utan att marken kommer på efterkälken. Dvs inte hinner återhemta sig. Eftersom vi inte har några objekt att lägga upp här en så är jag bara ute efter en ungefärlig hänvisning.

För att återgå till den ursprungliga frågan: Hur stor mark behöver du? Det beror helt och hållet på hur länge du tror att du ska hålla på att värma med egen ved. Om vi tänker oss att du behöver max 25 m3 per år, så behöver du alltså 250 m3 för 10 år, 500 m3 för 20 år. En hyfsad slutavverkningsmogen skog håller ofta 250-300 m3/ha, så 1 ha räcker alltså för 10 års vedförbrukning. Så om du lyckas hitta en gård med 4-5 ha äldre skog så finns det ved nog för längre tid än vad vedpannan håller, och sen ledsnar du och installerar värmepump istället. Det är faktiskt oftast billigare än ved.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: hur stor skog behövs för att ta ved till ett hus?
« Svar #30 skrivet: 26 jun-15 kl 23:14 »
Hvordan får man bjørk til å skyte fra stammen? Etter hugst synes jeg stammen straks blør seg til døde.

Hej
det kan komma skott från stubben men då är det bäst med vinteravverkning- rotskottten på björk växer inte så bra- nya plantor är bättre

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: hur stor skog behövs för att ta ved till ett hus?
« Svar #31 skrivet: 26 jun-15 kl 23:18 »
För att återgå till den ursprungliga frågan: Hur stor mark behöver du? Det beror helt och hållet på hur länge du tror att du ska hålla på att värma med egen ved. Om vi tänker oss att du behöver max 25 m3 per år, så behöver du alltså 250 m3 för 10 år, 500 m3 för 20 år. En hyfsad slutavverkningsmogen skog håller ofta 250-300 m3/ha, så 1 ha räcker alltså för 10 års vedförbrukning. Så om du lyckas hitta en gård med 4-5 ha äldre skog så finns det ved nog för längre tid än vad vedpannan håller, och sen ledsnar du och installerar värmepump istället. Det är faktiskt oftast billigare än ved.
Hej!
Billigare än ved- baserat på elpriset just nu- men kommer det ff vara lågt?
Skogen kräver skötsel även om du har en värmepump- glöm inte att  du behöver ett gym-kort den dag du slutar hugga ved ;D
MVH

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: hur stor skog behövs för att ta ved till ett hus?
« Svar #32 skrivet: 24 aug-15 kl 10:05 »
Hvordan får man bjørk til å skyte fra stammen? Etter hugst synes jeg stammen straks blør seg til døde.

En gammal sjuk björk skjuter ofta en massa rotskott under de sista åren den är i livet. De rotskotten växer mycket bättre än de som uppstår då man chockar rotsystemet genom att utan förvarning fälla en frisk björk.
Det påstås också att rotskotten ska bli bättre om stubben är ojämn på ytan så att vatten kan stå kvar där. Förmodligen är det också bra om inte första året efter trädfällningen är för torrt.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: hur stor skog behövs för att ta ved till ett hus?
« Svar #33 skrivet: 26 aug-15 kl 09:25 »
Hej!

Om man läser, se  bifogad länk , så upptäcker man att  man behöver mindre areal om man eldar tjälad björk. Ingen kan dock visa någon vetenskaplig undersökning som grund för sina påståenden!

MVH/ Bosse

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=75761.180


torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: hur stor skog behövs för att ta ved till ett hus?
« Svar #34 skrivet: 26 aug-15 kl 09:39 »
Hej!

Om man läser, se  bifogad länk , så upptäcker man att  man behöver mindre areal om man eldar tjälad björk. Ingen kan dock visa någon vetenskaplig undersökning som grund för sina påståenden!

MVH/ Bosse

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=75761.180


Om du läser och studerar den där tråden lite grundligare, och för den delen den litteratur som det hänvisas till där, så kommer du att se att det bara är under speciella förhållanden som det kan vara aktuellt att elda tjälad björk. Det är ju inte aktuellt för den som har möjlighet att lagra ved en längre tid och ingen har någonsin påstått att tjälad björk skulle vara bättre bränsle än väl torkad ved av vilket slag som helst. Däremot är den tjälade björken, av skäl som det är tydligt redogjort för och som är lätta att förstå för vem som helst som har kvar kunskaperna från högstadiets kemi- och fysikkurser, mycket bättre än rå ved som har avverkats eller förvarats i plusgrader innan den eldas.

Men, som sagt, det där är överhuvudtaget inte intressant för den som har något års framförhållning i vedhanteringen. Dock bra att känna till i nödsituationer, t ex om det överhuvudtaget inte finns tillgång till torr ved. Diskussionen har dock egentligen inget att göra i denna tråd, och jag har full förståelse för om en moderator tar bort både detta inlägg och inlägget närmast före.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 2 användare
Sebastian Berggren, Pohja

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser