Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris per hektar?  (läst 18455 gånger)

Fru Kall

  • Inlägg: 80
    • Uppland
Pris per hektar?
« skrivet: 13 dec-10 kl 10:05 »
Hej. Jag vet inte om detta är rätt ställe att fråpa på men: Jag är intresserad av att köpa avverkad skogsmark som gränsar med min tomt. Jag undrar om någon vet vad ca priset är på avverkad skogsmark per hektar? Jag bor öster om Uppsala.
Mvh
Fru Kall

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Pris per hektar?
« Svar #1 skrivet: 13 dec-10 kl 11:10 »
http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/KraftsamlingSkog/Priser-och-kostnader/Vad-ar-skogen-vard/
Detta är bara en ungefärlig fingervisning. Priset kan såklart öka markant om ägaren inte är speciellt intresserad av att sälja eller minska rejält om du har tur. Att köpa hyggen kan bli billigt ibland eftersom markägaren då slipper planteringskostnader och antagligen ändå inte kommer att tjäna en krona mer på marken under sin livstid.
Lycka till med köpet!

Fru Kall

  • Inlägg: 80
    • Uppland
SV: Pris per hektar?
« Svar #2 skrivet: 13 dec-10 kl 11:30 »
Tack för ditt snabba svar!  :D
Ja, nu har jag i alla fall en ungefärlig siffra att utgå ifrån.
Tusen tack.
 :)

Erel

  • Inlägg: 10
    • Blekinge
SV: Pris per hektar?
« Svar #3 skrivet: 14 dec-10 kl 22:15 »
http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/KraftsamlingSkog/Priser-och-kostnader/Vad-ar-skogen-vard/
Detta är bara en ungefärlig fingervisning. Priset kan såklart öka markant om ägaren inte är speciellt intresserad av att sälja eller minska rejält om du har tur. Att köpa hyggen kan bli billigt ibland eftersom markägaren då slipper planteringskostnader och antagligen ändå inte kommer att tjäna en krona mer på marken under sin livstid.
Lycka till med köpet!



Detta antar jag är snittpriset för en bevuxen skogsmark. Kalmarken är värd ca hälften av det priset isåf..

timjan86

  • Inlägg: 134
    • Västergötland
SV: Pris per hektar?
« Svar #4 skrivet: 20 dec-10 kl 12:48 »
Om du ringer Lantmäteriets närmsta kontor och frågar så får du en siffra som stämmer med vart i landet du bor, ålder och storlek på skogsmarken. Normalt är att man betalar markvärdet och sedan "det framtida värdet av vad skogen kommer att ge i avkastning" brukar vara olika förräntningssiffror för olika län. Oftast kan man få råd från Lantmäteriet gratis på telefon om man antyder att det skulle kunna bli mer arbete för dem senare i tiden :) (lärt av föreläsare från lantmäteriet :P)

LRF konsult brukar har oftast någorlunda lokal prisstatistik som man kan fråga dom om per telefon, även där brukar det kunna vara gratis så länge det är via telefon... Kontaktpersoner finns på hemsidan.
Lycka till!
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Pris per hektar?
« Svar #5 skrivet: 21 dec-10 kl 00:28 »
LRF-konsults statistik områdesvis (flera län) finns gratis på deras hemsida. De har säkert mer "högupplöst" statistik också, men troligen inte gratis, om man inte är kund


timjan86

  • Inlägg: 134
    • Västergötland
SV: Pris per hektar?
« Svar #6 skrivet: 21 dec-10 kl 14:36 »
LRF-konsults statistik områdesvis (flera län) finns gratis på deras hemsida. De har säkert mer "högupplöst" statistik också, men troligen inte gratis, om man inte är kund

Statistiken på deras hemsida gäller hela skogsfastigheter och baseras på försäljning av både skogsmark med hus och med skog+hus+jordbruk där försäljningspriset på skogen viktats med hjälp av taxeringsvärdet. Skogen är dessutom i alla åldersklasser vilket ger en skev bild om man bara vill ha ut ett exempelpris för ett hektar hygge... Jag har själv ringt LRF för att få mer detaljerad statistik när jag har haft inlämningsuppgifter i skolan och det har inte varit några problem ;)

Annars brukar man kunna ringa Areal eller andra företag som sysslar med värdering, NAI Svefa är ett annat tips, vet dock ej om dom är aktiva i den trakten. 
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser