Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "bulor" på huvudet svullen runt ögon?  (läst 2660 gånger)

Sally

  • Inlägg: 641
"bulor" på huvudet svullen runt ögon?
« skrivet: 06 aug-07 kl 18:33 »
Jag har inte så stor erfarenhet av sjukdom bland mina höns, tack och lov, så nu är jag rådvill. Jag upptäckte igår att en av mina skrockor har små "bulor" på huvudet, små sår på dessa och är lite svullen runt ögonen. Eftersom hon är skrocka med kycklingar ser jag om henne noga varje dag så hon har inte gått med detta länge. Först trodde jag att hon kanske kommit i luven på en annan höna, men hon "kliar" sig på huvudet. Då tänkte jag att det kanske är ohyra, men jag hittar inte minsta lilla loppa, lus eller fjäderbitare. Hon har inte sår eller bulor någon annan stans på kroppen. Hon äter och dricker som vanligt. Vad i hela fridens namn kan detta vara?

Sally
Går det...så går det!

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:"bulor" på huvudet
« Svar #1 skrivet: 06 aug-07 kl 19:31 »
Jag har precis upptäckt en liten hönskyckling som har en bula runt varje öga med små sår på. Tänkte oxå först att nån hackar på henne men det verkar inte så. Hon är pigg och äter friskt. Framifrån ser hon ut som en liten groda med dom där bulorna över ögonen. Vad tusan kan det vara?
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Sally

  • Inlägg: 641
Re:"bulor" på huvudet
« Svar #2 skrivet: 06 aug-07 kl 19:57 »
Hej Kobbe! Om det bara är runt ögonen kan det vara vanlig ögoninflammation- ser ut som om de har goggles (eller ja, som en groda). Badda med ljummet vatten ofta.

Sally
Går det...så går det!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare
alternaiv, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser