Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "knöliga" ägg ?  (läst 13588 gånger)

Pelargon

  • Gäst
"knöliga" ägg ?
« skrivet: 31 aug-06 kl 09:30 »
nu har jag köpt mina första kycklingar såå söta  ;D

är det något speciellt man ska ge dem förutom kycklingfodret när de blir äldre så att de inte värper såna knöliga ägg ?

uppfödaren sa att det inte gjorde något men jag vill gärna ha släta fina frukostägg  :D

Lilla Zoo

  • Inlägg: 605
    • Västergötland
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-06 kl 09:47 »
Ge dem kyckling foder till 6-7v ålder, ge dem även hackad äggula, klöver, och gärna unulatfrö det gillar de.
jag brukar ge dem havrekross vid ca 5 veckors ålder.
När de är 6-7 v ger jag mina vanligt foder ( allveg. från granngården), havrekross, kornkross, och snäckskal för äggbildningen. Mina har alldrig gett knöliga skal.
De har också ett hägn på gräsmattan så de alltid har tillgång till grönt.
Lycka till Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #2 skrivet: 31 aug-06 kl 11:19 »
Citera
inte värper såna knöliga ägg
Citera

Varför skulle de värpa sådana ägg, menar du?
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

orloff

  • Gäst
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #3 skrivet: 31 aug-06 kl 19:27 »
En höna som blivit bra från marek eller är vaccinerad mot det kan värpa "knöliga" ägg. Likaså en höna som haft ILT men klarat sig kan göra det. Det är nämligen en av biverkningarna efter de sjukdomarna därför ska man inte avla över huvud taget på dessa.    :-\

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #4 skrivet: 01 sep-06 kl 15:56 »
Beroende på hur du menar med "knöliga" ägg
....så kan det vara IB kycklingar du köpt  :-\



Bilden:Hönsägg med skaldefekter "åsiga ägg"
orsakat av virussjukdomen infektiös bronkit, IB.

Infektiös bronkit (IB) är en mycket smittsam virussjukdom som orsakas av ett coronavirus

IB-virus är det i särklass mest smittsamma fjäderfäviruset och kan spridas kilometervis med vinden om förhållandena är gynnsamma. Smittan sprids också genom direkta och indirekta (exempelvis via kläder och redskap) kontakter med smittade höns.

-Värpande höns som drabbas av IB får framförallt sänkt äggproduktion med försämrad äggkvalitet i form av skalförändringar (åsiga och tunna skal) och förändringar i äggvitan som blir tunn och vattnig. Flocken återgår sällan till normal äggproduktion efter ett IB-utbrott. I vissa fall kan milda luftvägssymtom också ses hos vuxna höns.
-Unghöns som smittas av IB-virus får oftast inga sjukdomssymtom alls.
-Unga kycklingar får kraftiga luftvägssymtom med snuva och hosta (och ofta följdinfektioner med bakterier.)

Smittan sprids snabbt i en flock och i princip hela flocken blir smittad.
Och ingen behandling finns utan avlivning gäller av samtliga djur.
Smittan överlever utanför hönan i 4 veckor.(Bra att veta så man inte köper nya för snabbt...)
Vaccination i förebyggande syfte finns.
]http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=849

mvh Rosa
« Senast ändrad: 05 sep-06 kl 19:37 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #5 skrivet: 02 sep-06 kl 00:08 »
Mina hedemoror har aldrig värpt speciellt "knöliga" ägg! Och är det någonsin ett sådant, då är det obefruktat. Eller, det blir i alla fall inget av dem.
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Pelargon

  • Gäst
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #6 skrivet: 04 sep-06 kl 17:37 »
Marek ILT och IB   :-\

jag har köpt ganska så dåliga kycklingar alltså och om det är IB så är det bästa att avliva dem och skaffa nya  :'(

dåligt av säljaren att sälja ofräscha djur  :(

Lilla Zoo

  • Inlägg: 605
    • Västergötland
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #7 skrivet: 04 sep-06 kl 19:17 »
Men snälla du, lugn i stormen har de värpt ett enda ägg än?
eller vet du att föräldradjuren är sjuka?
Annars finns ju ingen anledning till avlivning.
Lilla Zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

orloff

  • Gäst
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #8 skrivet: 04 sep-06 kl 19:33 »
Jag fattar inte vad det är för en uppfödare som avlar på "sjuka" djur.  >:(  Du kan ju naturligtvis ha dina höns för äggens skull men avla inte på sådana som värper knöliga ägg.

Anna.D

  • Inlägg: 278
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #9 skrivet: 04 sep-06 kl 20:21 »
Han/hon vet kanske inte bättre.Sen måste man tycker jag ha skickat iväg djur och fått konstaterat vad för sjukdom det är innan man  säger något med säker het.Det är ju obehagligt om folk går och säger att folk har olika sjukdomar på sina höns innan man är säkert :)/Anna

Pelargon

  • Gäst
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #10 skrivet: 05 sep-06 kl 19:18 »
Men snälla du, lugn i stormen har de värpt ett enda ägg än?
eller vet du att föräldradjuren är sjuka?

Men deras höns värper ju såna där knöliga ägg!
Så då har dom väl IB och då är ju alla deras djur IB smittade, ( inklusive de kycklingar de säljer)

Sen måste man tycker jag ha skickat iväg djur och fått konstaterat vad för sjukdom det är innan man  säger något med säkerhet.
Ska jag köpa en höna av dom och skicka på analys menar du !?  :-\
verkar enklare och billigare att avliva kycklingarna...


orloff

  • Gäst
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #11 skrivet: 05 sep-06 kl 21:30 »
Din stackare  :'(  Tyvärr finns det alltför många oseriösa i hönsbranschen  >:(   Nästa gång, ta kontakt med någon i en hönsförening nära dig som hjälper dig få tag i bra djur  :)  Jag hade gärna hjälpt dig om jag visste var du bodde.  :)

Anna.D

  • Inlägg: 278
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #12 skrivet: 05 sep-06 kl 22:15 »
nej du ska inte skicka i väg något :)jag tycker att du ska ringa personen i fråga du köpt kycklingarna av.Köpte du kläck ägg så att du såg att de var knöliga eller hon /han sa det när du köpte kycklingarna?synd att det blir så här tråkigt när du var så glad för dina nya kycklingar :'(/Anna

Marjano

  • Inlägg: 41
    • Småland
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #13 skrivet: 22 sep-06 kl 11:54 »
Jag har också fått två knöliga ägg från någon höna. Nu undrar jag...bär dessa ägg någon smitta som kan föras över till människor ??? och hur vet jag vilken sjukdom det kan handla om, en höna var hängig i en vecka men pigg nu. För övrigt är alla som vanligt. Ingen hosta eller något väsande ljud från någon.

orloff

  • Gäst
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #14 skrivet: 22 sep-06 kl 13:34 »
Nej, har aldrig hört att det är farligt för oss. det är alltså ur avelssynpunkt man inte ska ta ägg från dessa hönor.  

Skojarbråten

  • Inlägg: 821
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #15 skrivet: 16 feb-07 kl 22:37 »
Några av mina höns har börjat lägga knöliga och ojämna ägg. Inuti är de som de ska, men utanpå ser de ju lite märkliga ut. Tycker att de knöliga äggen har blivit fler de sista veckorna, förut verkade det som om det var bara en av de sju som lade dem (vet förstås ej vem). Hönsen är fd hönserihöns som har ett par år på nacken, men är pigga och glada. De får värpfoder, krossad havre, snäckskal och massor av matrester - mest bröd och pasta. Vad är fel?
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #16 skrivet: 16 feb-07 kl 22:44 »
Ser dom ut så här ?

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Florina

  • Gäst
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #17 skrivet: 16 feb-07 kl 22:53 »
Nyfiken på varför äggen ser ut sådär Rosa ::) kan du inte berätta. för jag har aldrig sett nåt liknande....

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #18 skrivet: 16 feb-07 kl 22:59 »
Oki..... detta är bra att känna till för oss Hönsägare !

Bilden:
Hönsägg med skaldefekter "åsiga ägg" orsakat av virussjukdomen infektiös bronkit, IB.

Infektiös bronkit (IB) är en mycket smittsam virussjukdom som orsakas av ett coronavirus

IB-viruset är det i särklass mest smittsamma fjäderfäviruset och kan spridas kilometervis med vinden om förhållandena är gynnsamma. Smittan sprids också genom direkta och indirekta (exempelvis via kläder och redskap, kläckare..) kontakter med smittade höns.

-Värpande höns som drabbas av IB får framförallt sänkt äggproduktion med försämrad äggkvalitet i form av skalförändringar (åsiga och tunna skal) och förändringar i äggvitan som blir tunn och vattnig. Flocken återgår sällan till normal äggproduktion efter ett IB-utbrott. I vissa fall kan milda luftvägssymtom också ses hos vuxna höns. (Följdinfektioner med E.Coli).
-Unghöns som smittas av IB-virus får oftast inga sjukdomssymtom alls..............
-Unga kycklingar får kraftiga luftvägssymtom med snuva och hosta (och ofta följdinfektioner med bakterier.) Små kycklingar som drabbas av IB riskerar dessutom att få skador i äggledaren vilket kan leda till att de aldrig börjar lägga några ägg.

Smittan sprids snabbt i en flock, och i princip hela flocken blir smittad.
Smittan överlever utanför hönan i 4 veckor. (Bra att veta så man inte köper nya för snabbt...)

Och ingen behandling finns, utan avlivning gäller av samtliga djur.

Vaccination i förebyggande syfte finns.Men då får fåglarna inte vara sjuka.
Och vaccinet skyddar bara en kort tid (10 veckor) sen måste det göras igen.

källor:
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=849[/size]
och
artikel om IB i Fjäderfätidningen.

mvh Rosa
« Senast ändrad: 17 feb-07 kl 14:05 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Skojarbråten

  • Inlägg: 821
SV: "knöliga" ägg ?
« Svar #19 skrivet: 17 feb-07 kl 12:17 »
Whaaat?! Näää....  :'(

För jo, det är ungefär så de ser ut, fast mycket mindre knölighet.

Jag har även andra grupper med höns som värper, och där är inga problem alls. Det står även att kycklingar får snuva och hosta, och det har vi heller inga problem med. Finns det verkligen inget annat det kan vara?
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser