Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dörrlåset fryser på bilen..  (läst 4113 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Dörrlåset fryser på bilen..
« skrivet: 17 jan-19 kl 17:58 »
En bil från 2002.

Det lutar lite på tomten...så det rinner väl in fukt i låset. Även om jag satt på en magnet på en foliebit över låset så blir det svårt att öppna i kylan.

Men i går fick jag en ide' att blanda i 30% glykol i låsoljeflaskan ock skaka om. I dag gick det hur lätt som helst att öppna dörren.
Jag ska notera datum ock se hur länge det går att öppna dörren innan nästa skvätt ska in i låset...Om det är bra att göra så här har jag ingen aning om. Den snilleblixten kom bara till mig helt plötsligt.

Ett tag hade jag en grytvante över låset som jag stoppat en magnet i. Sen gick jag över till aluminium.  Men nåt i typ frigolit kanske skulle funka. Sittunderlag kanske..klippa ut en bit. Jag testar mig fram.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #1 skrivet: 17 jan-19 kl 18:11 »
Låt bli att låsa är enklast.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #2 skrivet: 17 jan-19 kl 18:13 »
Låssprej med TPFE brukar funka, om man oljar låset i förebyggande syfte. TPFE är ett slags Teflon.

piggetröska

  • Gäst
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #3 skrivet: 17 jan-19 kl 21:30 »
Låt bli att låsa är enklast.
Självfallet!

Men TS vill kanske inte att det skall vara enkelt?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #4 skrivet: 17 jan-19 kl 21:38 »
Självfallet!

Men TS vill kanske inte att det skall vara enkelt?

Då fyller man låset med vatten, för maximal oenkelhet.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #5 skrivet: 17 jan-19 kl 21:59 »
Är det låscylindern eller låsmekanismen som fryser ihop? Vad är det för bilmärke?

Blandningar av glykol och olja bör man ABSOLUT INTE försöka sig på om syftet är smörjning. Det blir en utmärkt skärvätska.

Om du är ute efter en helrenovering och vill att låscylindern ska fungera felfritt i många år:
Ta loss låscylindern, plocka isär den (var noga med att hålla reda på alla stift eller tillhållare så du kan sätta tillbaks dem på samma ställen). Tvätta ren allt noga, helst med ultraljudstvätt, smörj sparsamt med något köldtåligt smörjfett, sätt ihop. Se också till att klaffen som ska täta nyckelhålet är hel och rör sig som den ska.

Om du nöjer dig med att få den någotsånär bra och krångelfri resten av denna vinter, så ta in låscylindern, ställ upp klaffen för nyckelhålet med t ex en tändsticka, lägg den på ett varmt och torrt ställe (dock inte så varmt att plast- och gummidelar tar skada eller fjädrar tappar härdningen) några dygn, blås igenom den med tryckluft då och då under tiden. Smörj den med en tunnflytande sprayolja som inte torkar in och blir vaxartad.

Om en låscylinder har frusit ihop så brukar det gå bra att tina den genom att ställa en kupévärmare på en stol eller pall utanför bildörren så den blåser varmluft rakt på låscylindern, täck över alltsammans med en gammal matta eller liknande som får hänga ner från biltaket. Lägg på något tungt, t ex ett par gamla däck på taket så den inte glider ner. Se till att mattan inte blockerar luftintaget till kupévärmaren.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #6 skrivet: 17 jan-19 kl 22:13 »
Låssprej med TPFE brukar funka, om man oljar låset i förebyggande syfte. TPFE är ett slags Teflon.

Tråkigt bara att man belastar miljön på ett ofördelaktigt sätt.

https://www.naturskyddsforeningen.se/sveriges-natur/2013-1/giftspridare
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #7 skrivet: 17 jan-19 kl 22:14 »
Ställer bilen under ett tak så den står hyfsat torrt.
Låter bli att använda bilen.
Säljer bilen och tar cykeln.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #8 skrivet: 17 jan-19 kl 22:19 »
Ställer bilen under ett tak så den står hyfsat torrt.
Låter bli att använda bilen.
Säljer bilen och tar cykeln.

Och så fryser cykellåset.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #9 skrivet: 17 jan-19 kl 22:23 »
Och så fryser cykellåset.

Jepp,  ;D
Aldrig får man vara glad eller hur?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #10 skrivet: 17 jan-19 kl 22:51 »
Jepp,  ;D
Aldrig får man vara glad eller hur?

Jo, om man inte vill vara butternisse.

piggetröska

  • Gäst
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #11 skrivet: 17 jan-19 kl 23:17 »
Men låsolja med grafit, då?

Så går det att behålla båda bilen och cykeln  :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #12 skrivet: 17 jan-19 kl 23:44 »
Om dörrlåsen fryser har man med sig en cigarettändare ut som man värmer nyckeln med, sedan går det fint att låsa upp.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #13 skrivet: 18 jan-19 kl 08:09 »
Men låsolja med grafit, då?

Så går det att behålla båda bilen och cykeln  :)

Den är bra, men den gör ingen nytta om det redan har kommit in vatten i låset. Man måste alltså, som tidigare beskrivet, ta in och torka låscylindern först, sen kan man dränka in den med någonting lämpligt.

  • Gäst
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #14 skrivet: 19 jan-19 kl 11:08 »
Ni får säga vad ni vill men det går bra att låsa upp nu.  Grafit i lås är skit..det kleggar igen. Ta loss låset har jag ingen lust med i denna vinterkyla. Den låsolja jag använde var från Biltema med PTFE. Den funkade bara inte på min bil. Det var igenfruset nästa dag. Det var därför jag provade med lite glykol i den där flaskan. Glykol har vi använt på jobbet då mekaniska grejer fryser fast. I sprayform.

Biltemas listmedel är skit med. Dörrarna fryser fast efter en dag. ( I alla fall på min bil) Ska ta på silicon i sprayform på en trasa ock gnugga på det i stället. Silicon kanske funkar i låsen med. Värt att prova.


Förmodligen har jag fukt i bilen. Vid förarsätet är det ofta fukt. Ja på golvet menar jag. Lite obegripligt varför. Sen kör jag kupe'värmare 9 timmar om dagen då jag jobbar. Möjligtvis tränger fukt in i låset innifrån?

Jag har sån där köpe- fukt påse i bilen, men de verkar vara skit. + sådana där hemmagjorda fuktslukare av strumpa ock kiselkattsand. + även med ris. Men jag är skpetisk  om de funkar

När inget funkar får man prova alternativa grejer.

Jag låser den hemma. Men aldrig på jobbet.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #15 skrivet: 19 jan-19 kl 11:30 »
Kolla så det inte är tätt i avrinningsvägarna för vindrutan. I området under huven, uppe under vindrutan, skall vattnet kunna flöda igenom men där brukar kunna fastna löv och skräp i utloppet. När vattnet stiger letar det sig in i bilen genom kabelgenomföringar. Har du taklucka kan det även vara den som läcker, eller avrinningen från den som är tät. Den brukar ge ner genom A-stolpen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #16 skrivet: 19 jan-19 kl 13:23 »
Ni får säga vad ni vill men det går bra att låsa upp nu.  Grafit i lås är skit..det kleggar igen. Ta loss låset har jag ingen lust med i denna vinterkyla. Den låsolja jag använde var från Biltema med PTFE. Den funkade bara inte på min bil. Det var igenfruset nästa dag. Det var därför jag provade med lite glykol i den där flaskan. Glykol har vi använt på jobbet då mekaniska grejer fryser fast. I sprayform.

Biltemas listmedel är skit med. Dörrarna fryser fast efter en dag. ( I alla fall på min bil) Ska ta på silicon i sprayform på en trasa ock gnugga på det i stället. Silicon kanske funkar i låsen med. Värt att prova.


Förmodligen har jag fukt i bilen. Vid förarsätet är det ofta fukt. Ja på golvet menar jag. Lite obegripligt varför. Sen kör jag kupe'värmare 9 timmar om dagen då jag jobbar. Möjligtvis tränger fukt in i låset innifrån?

Jag har sån där köpe- fukt påse i bilen, men de verkar vara skit. + sådana där hemmagjorda fuktslukare av strumpa ock kiselkattsand. + även med ris. Men jag är skpetisk  om de funkar

När inget funkar får man prova alternativa grejer.

Jag låser den hemma. Men aldrig på jobbet.


Apropå din fukt.
Huvudproblemet är att du använder din bil. Och när du använder din bil så kommer du gående i vätan som kan ha enormt olika form och varierande konsistens.
Du kör säkerligen korta sträckor och vintertid stängt av AC eller så har du ingen AC.
Då finns det inte en chans att den tillförda fukten hinner kondenseras, och försvinna ut.

Lösning, parkera bilen i ett garage, gärna uppvärmt.
Sätt in en avfuktare och kör med den tills det torkat upp, för snabbare effekt ta ut gummimattor och lyft på inredningsalternativ så dom får luft runt om.
För att förhindra att det uppstår igen, låt bilen vara parkerad under tak och undvik att använda den när det finns risk att du drar in fukt och körsträckan är så kort att du inte hinner få upp tillräcklig temperatur för att vattnet ska börja kondenseras och det blir torrt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

  • Gäst
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #17 skrivet: 19 jan-19 kl 14:31 »
Jag har fungerande AC. Jag kör mer än alla andra på jobbet eller de jag känner. Ibland kör jag nåt vedlass i bilen   Det kan inverka lite. Det kan vara lite fuktigt. Eventuellt kan det vara att jag bytte el-fönsterarrangemang på vänster dörrruta. Om det blev nåt knas med plasten på insidan eller nåt. Dessutom är min bilmodell (en Golf) känd för att släppa in vatten vänster fram ovan säkringarna.

Jag vet inte exakt varför den känns fuktig ock jag måste ställa kupe'värmaren där på vänstersidan då jag jobbar ock öppna bakluckan lite så fukten blåser ut.

Det är lite av ett mysterium. Min förra Golf var ännu sämre. där förstörde vatten säkringsboxen så den blev heltokig. Jag fick sälja den som reservdelsbil. Det är på senare tid jag läst om detta fenomen. Därför blir nästa bil en Volvo.

Jag smörjde nu listerna med CRC siliconstift. Jula hade för 20 spänn. De hade Ice-off för 20 kr med. Hm, sånt kanske med går att blanda i låsoljan. Vem vet.

En slags elektrisk avfuktare i bilen kunde vara intressant att prova. Jag får kolla upp det. Den stora i huset vill jag nog inte ha i bilen. Jag har för mig att jag provade en gång men den sög inte i sig så mycket vatten. På jobbet kunde man ha i den hela veckan gratis. Kanske om  man ställer den i en plastlåda i kofferten då. Vi får se om jag provar. Man kunde skifta emellan kupe'värmare ock avfuktare.




torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #18 skrivet: 19 jan-19 kl 16:14 »
Mot dörrlåsproblem hjälper det inte att avfukta inne i bilen. Vilken årsmodell/generation av Golf är det?
Så här på vintern spelar det ingen roll om du försöker köra AC eller inte, avfrostningstermostaten som sitter i eller vid förångaren gör ju ändå att den inte går igång om utetemperaturen är lägre än ca +2 grader. Om det skulle vara stopp i dräneringen från förångaren, så bör du inte köra AC överhuvudtaget innan det är åtgärdat.

Problem med att man får in vatten under instrumentbrädan brukar bero på att man aldrig tar loss plastskyddet över luftintagslådan (kallas ibland "torkardiket") för att rensa där, varvid det så småningom blir fullt med kompost och alla dräneringshål igensatta. Det är lämpligt att göra en sådan rensning åtminstone varje höst efter lövfällningen.

Det är inte svårt att byta elcentralen på en Golf, och det finns gott om fräscha sådana på skrotarna, så vattenskada i den är absolut ingen anledning att kassera bilen.

Och, jag upprepar: försök INTE blanda något islösande i rostoljan. Ta in låscylindrarna och låt dem torka ur ordentligt istället, såsom beskrivet tidigare i denna tråd.
Åtminstone på äldre Golfar (fram till Golf III), är det mycket lätt gjort att lossa och ta in dörrhandtagen, du kan utan vidare ta för vana att förvara dörrhandtag med låscylindrar inomhus varje natt. Modernare Golfar har vanligtvis fjärrkontroll för centrallåset, så där spelar det ingen roll vad som händer med låscylindrarna.

  • Gäst
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #19 skrivet: 19 jan-19 kl 16:33 »
Det blir nog bra när våren kommer. Jag har för övrigt inte haft problem med låset på några dagar fast det varit kallt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 6 användare (1 dolda)
LimJans, xaelanar, von tratt, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser