Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grund vattenbrunn och planteringar  (läst 2009 gånger)

Gurkmeja

  • Gäst
Grund vattenbrunn och planteringar
« skrivet: 04 jun-19 kl 19:28 »
Jag har en handgrävd brunn, rätt grund. Sommaren 2018 sinade den totalt så klart.
Idag växer gräs runt brunnen. Jag har tänkt gräva bort grässvålen, lägga ngn sorts duk och sedan singel över. Känns rimligt att inte ha gräs runt som drar extra vatten. Nu kommer min egentliga fråga....Av insynsskäl skulle jag vilja plantera. Borde jag tänka på att hålla ngt speciellt avstånd till brunnen för att inte påverka vattentillgången till det sämre? Eller bör jag strunta i vilket, då jag faktiskt ändå har en gigantisk granskog bredvid som inte ligger på min mark?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Grund vattenbrunn och planteringar
« Svar #1 skrivet: 04 jun-19 kl 22:26 »
Jag tycker det är en väldigt dålig idé.

Gräset är en ytterst effektiv renare av ytvatten som gör stor nytta.

Det bäste du kunde göra är faktiskt att hugg ner skogen och anlägga äng där istället.
För det är skogen som snor vattnet för dig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Grund vattenbrunn och planteringar
« Svar #2 skrivet: 04 jun-19 kl 22:42 »
Ja, speciellt som det är grannens skog ;D

Lite gräs tar inte mycket vatten, och några buskar är inte kritiskt det heller. Men sätt inte pil eller någon annan trädsort nära brunnen som skickar in onödigt mycket rötter i brunnen.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Grund vattenbrunn och planteringar
« Svar #3 skrivet: 05 jun-19 kl 00:16 »
Ja, tuvärr kan jag inte hugga ner grannarnas skog förr i tiden var det ju öppen mark häromkring. Tack för era svar. Då låter jag gräsytan vara kvar runt brunnen då, och planterar vad som helst utöver pil och dylikt

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Grund vattenbrunn och planteringar
« Svar #4 skrivet: 05 jun-19 kl 08:22 »
Träd som skuggar håller kvar fukt och vatten. Trädens rötter håller vattenådrorna öppna. Jag har sett många källor sina när träden huggits ned.
kretslopp

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Grund vattenbrunn och planteringar
« Svar #5 skrivet: 05 jun-19 kl 09:05 »
Det var en intressant aspekt. De står inte så att de skuggar brunnen, dock når rötterna definitivt dit

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Grund vattenbrunn och planteringar
« Svar #6 skrivet: 05 jun-19 kl 10:10 »
Hur djup är brunnen, och hur långt under markytan ligger vattennivån normalt?
Har du koll på hur djupt grundvattnet ligger på andra håll i närheten (t ex grannarnas brunnar, ev källare som det tränger in vatten i, diken som aldrig blir torra i botten etc) ?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Grund vattenbrunn och planteringar
« Svar #7 skrivet: 05 jun-19 kl 12:45 »
När du har gott om vatten kan du tömma din brun med länspump ända ned i botten. då när vattnet söker sig mot brunnen rensar det vattenådrorna och du får mer och friskare vatten.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser